Peugeot 206+ - Druhá míza

Desetileté období znamená ve světě aut obvykle to, že i druhá generace už začíná povážlivě stárnout a třetí je už v přípravě. Peugeotova dvěstěšestka dostává ale v jedenáctém roce výroby teprve velký facelift...

Peugeot 206 se představil v roce 1998 a od té doby je stále na trhu. Dokonce je díky 6,5 milionům vyrobených kusů nejúspěšnějším modelem v historii automobilky. V jedenáctém roce své existence si díky svým dosavadním prodejním úspěchům a rozvojovému potenciálu vysloužil výraznou modernizaci.

Peugeot 206 se představil v roce 1998 a nastoupil na místo oblíbeného modelu 205, který za sebou měl více než úspěšnou kariéru v showroomech i na závodních tratích. Nováček ovšem svého předchůdce v mnoha ohledech dokonale překonal, stal se neprodávanějším zástupcem své značky, sbíral vavříny na závodních tratích a zasloužil se o rozmach módy malých kabrioletů s pevnou skládací střechou. O kvalitách modelu 206 nejlépe vypovídají jeho prodejní úspěchy za uplynulých deset let i skutečnost, že jej automobilka hodlá vyrábět v nezměněné podobě až do roku 2010, zatímco od letošního roku již poběží ve francouzském závodě v Mulhouse výroba modernizovaného provedení 206+. Tento podnik bude Peugeot 206+ opouštět s tří- i pětidveřovou karoserií a na evropské trhy dorazí s jedním ze dvou benzinových motorů, z nichž jeden má objem 1,1 l (44 kW/60 k) a druhý 1,4 l (55 kW/75 k). Vznětové agregáty zastoupí turbodiesel 1,4 HDi (50 kW/68 k).


 

Zákazník, který dorazí k českým prodejcům bude mít při výběru modelu 206+ velmi zjednodušenou situaci, protože importér se rozhodl dovážet pouze jeden stupeň výbavy v kombinaci s motorem o objemu 1,1 l, takže dojde pouze na volbu počtu dveří a zaškrtávání několika položek příplatkové výbavy.

Jako mladší brácha

Při představení modelu 207 v roce 2006 na autosalonu v Ženevě všichni očekávali, že Peugeot nechá model 206 nějakou dobu v prodeji, stejně jako větší 307 prodávaný vedle novějšího 308, a nakonec jej v tichosti stáhne z výroby. Čas ale ukazuje, že dva podobně velké modely mohou žít vedle sebe dlouhou dobu. Pro podobné partnerství přitom nemusíme chodit daleko do exotických krajů, vždyť své o tom ví Škoda s modely Octavia a Octavia Tour.

Peugeot 206+ přišel o originální vzhled původního provedení a nastupuje s modernizovanou karoserií, která především svou přídí připomíná model 207. Na voze je zcela nové provedení předního nárazníku s výrazným nosem, rozměrným znakem automobilky a velký otvorem pro přívod vzduchu k chladiči. Přední světlomety jsou stejně jako u modelu 207 více protažené a zasahují hluboko do boků. Zepředu je tedy Peugeot 206+ identifikovatelný jen díky dvojici otvorů v pravé přední části kapoty pod čelním sklem a siluetě zpětných zrcátek. Při bočním pohledu je díky tvaru dveří, oken nebo posledního sloupku karoserie jasné s kým máme tu čest. Pohled zezadu odhaluje nově tvarovaný zadní nárazník a sportovnější grafiku zadních světel. Roztomile působící mlhové světlo uprostřed zadního nárazníku se přestěhovalo do levého rohu nárazníku a pro vyvážení vzhledu zádě je na pravém rohu umístěno červené odrazové sklo.


 

Modernizace v duchu úsporných opatření

Interiér modelu 206+ byl stejně jako exteriér zmodernizován v duchu novějšího modelu 207, což znamená, že je zde použita nová palubní deska, jejíž design připomíná novější model. Prostoru pro posádku sice vládnou tvrdé plasty, které jsou použity na výplně dveří, středovou konzolu a palubní desku, ale jejich tvarování, zpracovaní i povrchová struktura působí ve výsledku, a s ohledem na cenu, příjemným dojmem. V přístrojovém panelu jsou umístěny tradiční kruhové přístroje s oranžovým podsvícením. Uprostřed palubní desky nad výdechy ventilace je umístěn dobře odstíněný displej, zobrazující údaje autorádia umístěného na středové konzole nad ovládáním ventilace. Mezi předními sedadly za řadicí pákou jsou poněkud anachronicky umístěné ovladače elektrického stahování předních oken a také přepínač uzamykání vozu zevnitř.

Přední sedadla jsou typickou ukázkou francouzské školy, což znamená, že nenabídnou tuhost známou z německých konkurentů, ale vyznačují se poměrně měkkými sedáky i měkce působícími opěradly. I při delší době strávené za volantem však stále působí pohodlně a podpírají vás tam, kde to čekáte. Smutnou zajímavostí testovaného vozu byl pevný sloupek volantu bez možnosti nastavení a sedadlo řidiče posuvné pouze horizontálně. Průměrní řidiči problém mít nebudou, ale všichni ostatní se musí autu přizpůsobit.

Vzadu je nedělené sedadlo s trojicí stavitelných opěrek hlav a také s trojicí samonavíjecích bezpečnostních pásů. Cestující v druhé řadě se v případě obsazení všech tří míst musí uskromnit s požadavky na prostor do šířky a vyšší pasažéři budou mít málo místa nad hlavou.

Ani po více než deseti letech na trhu není zavazadlový prostor Peugeotu 206 resp. modernizovaného 206+ mezi outsidery a řadí se k lepšímu průměru. V základním pětimístném uspořádání nabízí objem 245 l a po sklopení neděleného zadního sedadla se může zvětšit na 1130 l. Při nesloženém zadním sedadle je zavazadlový prostor dlouhý 690 mm a po jeho sklopení se prodlouží na 1260 mm. Na šířku má 1150 mm. Výška po kryt je 470 mm a po strop 890 mm. Při sklopení zadního sedadla nevznikne naprosto rovná plocha, ale je zde zhruba 30 mm schod. Výška od nákladové hrany po podlahu zavazadlového prostoru je 150 mm a od země k hraně naměříte celkem přijatelnou vzdálenost 670 mm. Po otevření vzhůru výklopného víka vznikne otvor vysoký 800 mm, s nejmenší šířkou 910 mm a největší šířkou 1060 mm. Spodní hrana otevřeného víka zavazadlového prostoru je 1880 mm nad zemí.

Město je jeho živlem

K pohonu Peugeotu 206+ slouží zážehový čtyřválec o objemu 1,1 litru, který je jediným motorem v nabídce českých prodejců. Letitý agregát disponuje výkonem 44 kW (60 k) při 5500 min-1 a točivým momentem 94 Nm při 3300 min-1 , má v oblibě pobyt v nízkých a středních otáčkách a naopak nesnáší vytáčení, které se ostatně i díky nízkému výkonu míjí v provozu účinkem. Vzhledem k nízkootáčkové charakteristice je motor (známý už ze stošestky) příjemným společníkem při jízdě ve městě. Při dojíždění třeba za prací potěší jeho nízká spotřeba. Za předpokladu, že se spokojíte s průměrnou dynamikou a nebudete jej trápit rychlostmi nad 100 km/h, můžete se dočkat reálné spotřeby paliva 5,3 l/100 km. Tohoto minima jsme dosáhli jízdou mimo město, když otáčkoměr nepřekonal hranici 3000 min-1 , ale běžně se pohyboval spíše kolem 2000 min-1 .

Při jízdě po dálnici ustálenou rychlostí 100 km/h na pátý rychlostní stupeň hlásí otáčkoměr 3000 min-1 a při rychlosti 130 km/h točí motor asi jen 3600 min-1. Dálniční rychlosti autu však nesvědčí kvůli vyššímu hluku, horší stabilitě i rostoucí spotřebě paliva. Už jízda rychlostí 120 km/h není na nejvyšší převodový stupeň trvale možná, vzhledem k odporům stoupání českých dálnic, které slabý motor nedokáže překonat.

Peugeot 206+ má sice stejný podvozek jako před modernizací, což znamená, že vpředu jsou spodní ramena a vzpěry McPherson a vzadu vlečená ramena se zkrutným stabilizátorem, ale oproti původnímu provedení modelu 206 je nyní nastavení o něco tužší. Malý hatchback se teď méně naklání při rychlých průjezdech zatáčkami, ale zároveň stále nabízí komfortní svezení. Limity podvozku poznáte i při mírně vyšších rychlostech v zatáčkách, kdy jsou nutné korekce směru jízdy volantem. Skok mezi modely 206 a 207 v chování na silnici odpovídá výraznému věkovému rozdílu a je tak navzdory následnictví obou jmenovaných spíše dvougenerační.

Mírných úprav se dočkala i pětistupňová manuální převodovka, která je ve srovnání s dosavadním provedením o něco přesnější, přesto patří stále k největším slabinám Peugeotu.

Závěr

To, co předvádí Renault se svou značkou Dacia, nedává spát žádnému velkému hráči na evropském trhu. Peugeot má mezi malými auty bestsellery, a tak modernizace dvěstěšestky, která ji aspoň opticky přibližuje k nejpopulárnějšímu malému autu Evropy, se dala čekat.

Na českém trhu má 206+ roli vstupního modelu značky, který uspokojí ty zájemce, kteří nemají pochopení pro japonské tříválce v menším, ale modernějším Peugeot 107. Oba modely mají charakter auta do města, druhého auta v rodině. Oba umí nabídnout nízkou cenu i nízkou spotřebu.

Jenže zatímco kolínský produkt je radost řídit, hrát si s jeho točivým motorem a užívat si jeho nízkou hmotnost za každé situace, starší a vzdálený příbuzný 206+ je klasik v pravém smyslu slova. Aby hezky jel, provozujte jej v nízkých a středních otáčkách, nevybočujte z dopravního proudu svou rychlostí ani nečekanými manévry a milujte jeho design tak, jako jste to dělali u jeho předchůdce.

Myslíte, že je trochu velký luxus mít dvě podobně levná auta v nabídce jedné značky? Celkem živě vidíme, jak se starším, ale přeci jen s větším Peugeotem 206+ odjíždí starší zákazníci z malých měst a venkova, kteří potřebují náhradu za zrezavělou Felicii, ale Dacia jim připadá jako příliš extrémní řešení. Zvenku i zevnitř menší kolíňan pak je spíše univerzálem pro mladší generaci, který se cítí perfektně ve městě, ale s přehledem zvládá i příměstské přesuny.


 

První cena vozu214.900,- Kč (206+ Urban 3P, 1.1, 44 kW )
První cena vozu s testovanou motorizací214.900,- Kč (206+ Urban 3P, 1.1, 44 kW)
Základní cena testovaného vozu229.900,- Kč (206+ Urban 5P, 1.1, 44 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků271.900,- Kč (206+ Urban 5P, 1.1, 44 kW)

Plusy

  • nízkootáčkový charakter pohonné jednotky
  • nízká spotřeba paliva a tichý chod
  • komfortně nastavený podvozek
  • přijatelná kvalita dílenského zpracování
  • vzhled podobný modernějšímu Peugeotu 207

Minusy

  • nemožnost seřízení sloupku volantu
  • nejisté jízdní chování ve vyšších rychlostech
  • tvrdé plasty v interiéru (palubní deska, výplně dveří)
  • méně místa v oblasti hlavy na zadních sedadlech
  • nepřesné řazení s dlouhými drahami
  • tlačítka stahování oken mezi sedadly

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Peugeot 206 bazar