Peugeot 207 1,6 HDI 99g - Šetřit se musí umět

Roli úsporné motorizace loni po faceliftu dvěstěsedmičky od tříválce 1,4 HDI převzal čtyřválec 1,6 HDI. Jak si větší objem a důstojnější motorická konfigurace poradí s těžkými převody a úkolem šetřit palivo?

Downsizing je out. Novým pojmem, který budou motoristická média vytrvale papouškovat, se možná brzy stane downspeeding.

Prvním příkladem byly dvoulitrové turbodiesely u BMW, které si zachovaly zdvihový objem, ale výkon a zejména točivý moment konstruktéři ladili ve prospěch dobrých tažných vlastností v nízkých a středních otáčkách, tak aby po těžkém zpřevodování automobil snadno zvládal jízdu i těsně nad volnoběžnými otáčkami, což nakonec vyústí ve velmi nízkou spotřebu. Na podobný postup vsadila Toyota v nejnovějším Priusu.

Na rostoucí popularitu BlueMotionů, EcoNetiků a Greenlinů musel Peugeot zareagovat, protože právě domácí francouzský trh začal daňově nízkoemisní modely zvýhodňovat jako první v Evropě. V malých dvěstěsedmičkách dostal místo naftového tříválce - obvyklé to výchozí motorizace úsporných verzí - přednost větší čtyřválec 1,6 HDI. Z normovaných 4,2 l/100 km se podařilo kombinovaný odběr srazit až k 3,8 l/100 km (spotřeba odpovídající produkci 99 g CO2 na km jízdy).

Postup je všeobecně známý. Prodlužte převody, upravte motormanagement a aerodynamiku, a pak vše nalaďte na evropský jízdní kombinovaný cyklus. Když se dostanete pod 99 g/km, jde o úspěch, protože váš model je v nejčistší kategorii s největšími daňovými výhodami.

 

Peugeot udělal vše pro to, aby váš úsporný 99g vůz snadno zapadl v automobilovém davu. Snížení o 5 mm snadno přehlédnete, podobně jako nižší přední nárazník se spojlerem a důkladnější zakrytování vstupních otvorů v přídi. Dvěstěsedmička dostala na zádi nejen rozměrný střešní spojler, ale i jakési krovky - tmavě lakované boční aerodynamické plochy - prodlužující boky karoserie v oblasti zadního skla. Až po důkladnější prohlídce spodní části vozidla objevíte zakrytování podlahy. To vše se odrazilo na snížení cx na, u malých aut skvělých, 0,274.

Relativně objemný čtyřválec s upravným EGR a standardním filtrem pevných částic dává 66 kW ve 4000 min-1 a 215 Nm od 1750 min-1. Vstřikovací soustava common-rail druhé generace pracuje s tlakem až 1600 bar, přeplňování turbodmychadlem dává maximálně 1,25 bar.

 

Jízda s úsporným Peugeotem se blíží tomu, co známe z běžných malých aut spalujících naftu. Rozjezdy už nejsou zdaleka tak problematické jako u první generace nízkospotřebových modelů, počítejte ale i nadále s větším úsilím ze strany řidiče, zejména ve městě. Těžké převody vás občas přinutí ponechat zařazenou nižší rychlost, protože setrvávání v optimálních otáčkách není ve skákavém městském provozu příliš častý jev a neustálé přeřazování vás po určitém čase přestane bavit.

Mimo město vyniknou hlavní přednosti silného a výkonného motoru. Bez větších problémů lze udržovat vysoké rychlostní průměry, ve 100 km/h se bude motor povalovat ve 2000 min-1, 130 km/h pak odpovídá asi 2600 min-1. Zvuková hladina v interiéru nevybočuje z mezí obvyklých ve třídě, větší třistaosmička je ale jistě tišší.

Spotřeba ve městě je dost variabilní a závisí hlavně na razanci a počtu rozjezdů. My jsme jezdili do 5,5 l/100 km. Mimo město odběr rychle klesá. Na hlavních silnicích a okreskách se dá jezdit za méně než 4 l/100 km, na dálnici pak za 5 l/100 km. Zajímavý je údaj s průměrem 160 km/h, protože i v tomto režimu malý Peugeot působí stabilně a jistě, ale nespotřebovává více než 6,5 l/100 km.

 

Nízká spotřeba má ale taky stinné stránky. Připravte se na tužší podvozek, než bývá u francouzských mini běžné. Slyšet jsou i odvalující se pneumatiky. Proti mladšímu podobně úspornému Citroënu C3 1,6 HD je zarážející o 100 kg vyšší pohotovostní hmotnost, potvrzující fakt, že vývoj jde i v masově vyráběných autech rychle kupředu. Na druhou stranu, na palubě zůstává i v roce 2010 plnohodnotné náhradní kolo.

Cena 373.900,-Kč před všemi zvýhodněními není lidová, ale je zřejmé, že se při její konstrukci počítá s úlevami, které by ji měly přiblížit rychlejší ekonomické návratnosti ve srovnání s běžnými naftovými nebo dokonce zážehovými verzemi. Výbava je poměrně bohatá (nechybí klimatizace, 4 airbagy, elektrické ovládání přední oken, rádio s MP3 přehrávačem), ale přešlapem je u tak drahého úsporného modelu nutnost připlácet za tempomat, tedy prvek, který šetří palivo ze své podstaty. Na stejné úrovni je přítomnost pouze pětistupňové převodovky v úsporném modelu, když pro výkonnější 80kW verzi stejného motoru je šestistupňová skříň standardem.

 
První cena vozu229.900,- Kč (207, 1,4 55 kW, Urban)
První cena vozu s testovanou motorizací373.900,- Kč (207, 1,6 HDI FAP, Active 99 g)
Základní cena testovaného vozu373.900,- Kč (207, 1,6 HDI FAP, Active 99 g)
Cena testovaného vozu vč. příplatků373.900,- Kč (207, 1,6 HDI FAP, Active 99 g)

Plusy

  • Nízká spotřeba ve všech rychlostních pásmech
  • Relativně snadné ovládání
  • Přijatelná jízdní dynamika
  • Velikost prostoru vpředu

Minusy

  • Vysoká cena
  • Slabé pružné zrychlení
  • Jen pětistupňová převodovka
  • Nutnost připlácet za tempomat
  • Vyšší pohotovostní hmotnost

Vydáno: 02. 08. 2010

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Peugeot 207 bazar