Peugeot 208 a 205 GTi: To nejlepší od Peugeotu

Je to jasné: 208 GTi je jednoznačně nejlepším peugeotem posledních let, RCZ nevyjímaje. Avšak je dost dobrý na to, aby přebil legendu jménem 205 GTi?

Peugeot 208 v nejlepší formě

Sednete za volant, pohodlnou sedačku se slušným bočním vedením nastavíte „až na zem“ a miniaturní volant přitáhnete k tělu. Pohled zaostříte na nekonvenčně nad volantem umístěné kontrolní přístroje. Musím se přiznat – tomuto řešení jsem vůbec nefandil. Po mnoha a mnoha kilometrech s různými peugeoty však musím zkroušeně přiznat: jde o funkční řešení, s viditelností na „budíky“ s výškou 188 cm nemám problém. A co víc, v „gétéíčku“ mi toto uspořádání přišlo tak nějak zajímavě sportovní…

Ještě než nastartujete, přeletí vaše oko po interiéru. Patří v této třídě mezi ty kvalitnější a to jak svými tvary, tak zpracováním a výběrem povrchových materiálů. Všechno je tam, kde má být a hlavně, kde to čekáte. Subjektivně mi přijde, že 208 GTi je vyrobeno tak nějak fortelněji než ostatní, běžné 208.

Uživatelská přívětivost se nepovedla implementovat pouze do ovládání infotainmentu pomocí dotykového displeje, nad jehož rozhraním by se měl někdo v Peugeotu opravdu důkladně zamyslet. Hudební fanoušky také zklame projev reprosoustavy – v této třídě najdeme daleko lépe hrající vozy (například Suzuki Swift).

Motor se probouzí s tlumeným, ale sympatickým vyštěknutím z výfuku. Papírové hodnoty říkají, že turbodmychadlem přeplňovaná 1.6 THP vyprodukuje 200 koní a 275 Nm. Přesto v praxi dynamika překvapí. GTi jede v každé situaci jak doslova z praku, hravě překonává 130, 160, 180 km/h… a vaše papíry mohou být v ohrožení s nebývalou intenzitou. Spotřeba paliva činila po dobu testu 8,9 l/100 km, což je vzhledem k poskytované dynamice adekvátní hodnota, kterou lze při klidné jízdě podstatně snížit.

Bohužel, nekompromisní výkonová křivka maskuje jinak vcelku nezajímavý charakter motoru – subjektivně jede pořád tak nějak stejně, ať máte otáčky nad volnoběhem nebo pod omezovačem. Nějakou gradaci, nějaké drama postrádá, zvuková kulisa rovněž nepatří mezi ty zajímavější. Jde o veskrze příjemné vlastnosti pro každodenní ježdění, chcete-li však zažívat pocity okruhového pilota, motor v tom moc nepomůže. Ruku v ruce s tím jde i zpožděná odezva motoru na změnu polohy plynového pedálu. Samozřejmě nejde o nic tragického, ale zejména v bezprostředním kontrastu s úžasně citlivou 205 vám přijde nutně na mysl slovo „zklamání“. Ale o tom až dále.

Jízdně je GTi na výši – všechny ovládací prvky jsou dobře nakalibrované, včetně pohodové spojky, ostřejších brzd a citlivého řízení. Zamrzí pouze trochu zadrhávající řazení šestky v kulise, ale to bude spíše problém testovaného kusu.

208 lepší RCZ?

Po celou dobu soužití s 208 jsem měl v hlavě Peugeot RCZ, který jsem před časem testoval s totožným motorem. A přemýšlel jsem: které z těchto aut je vlastně lepší?

Dvě stě osmička. Lépe jsem se v ní cítil, lépe se mi řídila, byla obratnější, hbitější a v neposlední řadě použitelnější pro každý den. RCZ je daleko více hrubiánské, nekompromisní, tvrdé, ale i nepraktické.

Samozřejmě lépe vypadá – je to zkrátka kupé –, a i o něco dospěleji jezdí, pro mě je však subjektivním vítězem 208 pro svou univerzálnost, ve které si však zachovává vysoký faktor řidičské radosti. A navíc je o téměř 300 tisíc korun levnější…

205 žije

To hlavní srovnání však je teprve před námi. Zachovala si 208 GTi něco z původního charakteru duchovního předchůdce, legendární 205 GTi?

Optikou dnešního světa je Peugeot 208 GTi opravdu dobrý. Dynamický, ostrý, přesný, hbitý. Ale přesedněte do 205 GTi, a ocitnete se ve světě, o kterém se novému GTi může nechat zdát. Auto s vámi žije – od nastartování až po vypnutí motoru je vše tak nějak intenzivní. Nesmírně intenzivní.

Plynový pedál reaguje na milimetrové pohyby, meziplyny se dají dávkovat úžasně přesně. Nemusíte čekat, co na vás vymyslí elektronika, auto dělá přesně to, co si přejete. Spojka je tuhá, ale přesná a ostrá, brzdový pedál také vyžaduje větší sílu, ale máte v něj absolutní důvěru. Řazení je klasicky postaru: kulisa není moc přesná, ale pohyby řadičky jsou rychlé a plynulé a přesně víte, kdy máte zařazeno. Řízení bez posilovače nabízí přebytek citu, ve volantu cítíte každý detail silnice pod předními koly.

Kapitolou samu pro sebe je motor. Čtyřválcová zážehová jedna devítka o výkonu 88 kW nabízí lehkému vozu úžasnou dynamiku a uchu posádky ryzí sportovní zvuk, který do interiéru proniká s takovou intenzitou, že máte pocit, že motor drží spolujezdec na klíně.

205 je samozřejmě pomalejší než 208, avšak pocitově je tomu přesně naopak. Při vytáčení k šesti tisícům si užíváte každou otáčku navíc, žijete s ním, přesně sledujete, co dělá a co potřebuje. Za volantem 205 si každý ujetý metr připomínáte, že auta už dávno nejsou, co bývaly…  Ostatně, vážně nedoporučuji po koupi nové 208 GTi přesednout do 205 GTi. Riskujete, že budete hlavou mlátit o volant: místo jedné 208 jste mohli mít minimálně tři navoněné 205.

Samozřejmě na stole leží legitimní otázka na téma pasivní bezpečnosti a cestovního komfortu, která nezpochybnitelně hovoří pro produkty 21. století. Ale zůstaneme-li v perspektivě řidičského potěšení, odpověď na úvodní otázku je jasná.

Jak ostatně říká i majitel 205 GTi na fotkách: 205 GTi je jen jedno.

Slovo na závěr

Auta jako 205 GTi už nevznikají. Vznikají místo nich stále bezpečnější, úspornější a zaměnitelnější dopravní prostředky, které postupně ztrácejí svá kouzla a charaktery. Buďme proto rádi za Peugeot 208 GTi, dopravní prostředek stále se jistým způsobem vymykající běžné produkci, protože za dvacet let na něj budeme vzpomínat podobnými slovy, jako dnes vzpomínáme na tu kouzelnou dvě stě pětku...

Rozhovor: 205 GTi je zkrátka jen jedno

Peugeot 205 je skvělý, ale přece jen už má svoje roky. Co všechno to vlastně obnáší, starat se dnes už téměř o veterána? A jak se dívá majitel starého GTi na to nové? Nejen o tom jsme se bavili s Pavlem Huňáčkem z Jesenice u Prahy, který má péči o automobilové klasiky za svůj hlavní koníček. Jednou z těch klasik je Peugeot 205 GTi 1.9/88 kW, který vidíte na fotkách.

Kdy byl tvůj Peugeot vyroben a jakou má historii?

Rok výroby je 1989, přičemž první registrace proběhla v Rakousku. Do České republiky byl vůz dovezen v roce 1999.

Proč zrovna Peugeot 205 GTi? Co ti na něm učarovalo?

Jako fanda do aut čtu nejrůznější motoristické časopisy a Peugeot 205 GTi mě zaujal tím, že ve většině z nich ho srovnávali s moderními hot-hatchi. Autoři vždy vyzdvihovali jeho perfektní jízdní vlastnosti a prostý fakt, že podobné auto dnes již žádná automobilka nestaví. Potom se začala 205 vyskytovat také v časopisech o youngtimerech, ve kterých je popisována jako relativně levný a do budoucna perspektivní historik. Třetím hlediskem bylo předchozí vlastnictví Peugeotu 206, který byl mým vůbec prvním vlastním autem. Měl jsem ho rád a díky němu jsem získal pozitivní vztah ke značce. A nakonec hrál svoji roli vzhled dvě stě pětky – oplastování již tak docela povedené karoserie dodává autu punc sportovnosti a dravosti. Vůbec je prostě hezkej...

Jaké jsou silné a slabé stránky Peugeotu 205 GTi z uživatelského pohledu?

Vzhledem k tomu, že opravy jsou celkem nenáročné, interiér prostorný a jízda docela pohodlná, dá se Peugeot používat i dnes bez potíží v každodenním provozu. Díky silnému motoru a lehké karoserii má v mnoha případech navrch před daleko novějšími auty. Jediné, s čím se musí člověk smířit, je prakticky žádná pasivní bezpečnost.

Vůbec nejsilnější stránkou je samotný pocit z jízdy. Člověk zapadne do krásného měkkého sportovního sedadla a může si vychutnávat atmosféru konce 80. a začátku 90. let. Vůz váží pouze 955 kg a nemá žádnou zbytečnou výbavu, kterou člověk ve výsledku ani nepotřebuje, takže dynamika je vskutku skvělá.

Je 205 GTi servisně náročný vůz? Kolik stojí udržovat ho "ve formě"?

Co se mechanických částí týče, Peugeot rozhodně není náročný na servis. Z druhovýroby se dají koupit mnohé náhradní díly za přijatelné ceny. Jako slabost bych viděl elektroinstalaci, které je hodně komplikovaná a náhradní díly na ní se shání těžko. Další slabostí je zadní náprava, která trpí hodně často únavou a zkroucením. Dále musím zmínit nedostatečnou nabídku těchto aut u nás – pokud se již nějaké auto na prodej vyskytne, je většinou ve špatném technickém stavu. Ani v zahraničí však není nabídka moc velká a hlavně – prodávané vozy jsou za vysoké ceny; za relativně zachovalý kus zájemce zaplatí okolo 4000 Eur.

Co může opravdu vážně zlobit, je motor a jeho elektronické řízení – škrtící klapka, vstřik atd. Peugeot sice má diagnostiku, problém je, že v dnešní době mají servisy jen OBD a starou dvoukontaktní zásouvkou se nechtějí zabývat. Tudíž člověk musí zajít ke specialistovi na Peugeot. Auto mám ale zatím jen krátkou dobu, takže všecky potíže určitě vyjmenovat nedokážu.

Měl jsi možnost bezprostředního srovnání s 208 GTi, která duchovně navazuje na 205 GTi. Podařilo se podle tebe převtělit duši 205 GTi osmdesátých do 21. století? Co se ti na 208 GTi líbí a co naopak považuješ za krok zpět?

Musím uznat, že Peugeot se vyšvihl a vytvořil v 208 GTi moc pěkné auto, které líbivostí karoserie a celkovým provedením určitě pár ostatních hot-hatchů do kapsy strčí. Na názorech, že je celý tak trochu buclatý, něco bude, avšak „GTi-look“ dodal vozu to, co normální 208 chybí.

Co se jízdních vlastností týče, 208 GTi je moderní auto s veškerými normou předepsanými požadavky a je jasné, že nemůže jezdit stejně jako 205. V mnohém se mu však přesto blíží a zátah motoru je na tak malý vůz vskutku zajímavý. Co bych rozhodně udělal jinak, je uspořádání interiéru, kde mě přístroje posunuté nad volant moc nepřesvědčily.

Vydáno: 02. 01. 2014

Autor: Vojtěch Formánek, foto Vojtěch Formánek (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Peugeot 205 bazar