Peugeot 208 GTi: Comeback

Peugeot už opět označuje nejostřejší malý hatchback jako GTi. Spolu s tradičním označením si ve Francii vzpomněli, jak se dělají zábavná malá auta.

U malých hatchbacků udělal Peugeot v označení ostrých verzí trochu zmatek, nástupcem legendární 205 GTi se totiž nestala 206 GTi. Ta se sice v roce 1999 v nabídce objevila, jejích 140 k ale o čtyři roky trumfnul 170koňový model RC, který se jako GTi 180 prodával pouze ve Velké Británii. Také v případě nástupce 207 měl vrcholný model v názvu RC. Ani jeden z nich ale nesplnil očekávání. Výkon a rychlost jim sice nechyběly, scházela ale hravost a radost z jízdy.

To už ale dneska neplatí. Spolu se staronovým jménem totiž přišla změna. Výhradně třídveřový hatchback 208 GTi těží totiž na rozdíl od 207 z kvalitnějšího základu. Už i obyčejná, proti předchůdci výrazně odlehčená dvěstěosmička je totiž docela obratný a pocitově lehký automobil. Gétéíčko sice váží 1190 kg, pořád je to ale o nějakých šedesát kilogramů méně než 207 RC. Navíc pod kapotou má 200koňovou přeplňovanou šestnáctistovku (+25 k proti 207 RC), která dává křídla třeba i Mini Cooperu S. Tomu odpovídají i slušné dynamické parametry - nejvyšší rychlost 230 km/h (o deset víc než u 207 RC) a zrychlení z nuly na stovku za 6,8 s (- 0,3 s). Z malých ostrých hatchbacků zasprintuje rychleji jenom Renault Clio R.S., za tu desetinu vděčí dvouspojkové převodovce. Jenže jak známo, rychlost v přímém směru není všechno, to už jsme zažili u 207 RC.

 Automobily Peugeot 208 GTi
Peugeot to s dramatickým výrazem 208 GTi nepřehnal, stejně jako s tvrdostí podvozku. Tohle je auto na každodenní ježdění, které umí být rychlé a zábavné.

U 208 GTi jsme ale hned po prvních metrech s potěšením zjistili, že se leccos posunulo kupředu a že nás tohle auto začíná bavit. Svou roli sehrála již zmiňovaná nízká hmotnost, lehčí už je jenom Seat Ibiza Cupra (1150 kg), a pak také práce inženýrů, kteří si pohráli s podvozkem. Zvětšili rozchod kol, vpředu o deset a vzadu o dvacet milimetrů, sériové tlumiče a pružiny vyměnili za sportovnější (o 20 % tužší), jiné jsou i stabilizátory (vpředu o 10 % a vzadu o 50 % tužší). Při jízdě je ale znát, že velká péče byla věnována hlavně sladění všech podvozkových dílů, takže 208 GTi je tvrdá tak akorát, aby z vás nevymlátila duši a aby se s ní klidně dalo jezdit každý den do práce. Skvělé je i řízení, které má ten správný odpor i dostatek zpětné vazby. V kombinaci s malým volantem, který lidé od peugeotu vymontovali z autíčka z autodromu, 208 GTi okamžitě reaguje na sebemenší pohyb. To, že přes jeho tlustý věnec ale není pořádně vidět na přístroje, které mají elegantní rudě podsvícené lemování rámečků (vůbec červená barva se prolíná celým interiérem) je už ohraná písnička.

 Automobily Peugeot 208 GTi
S malým volantem je radost točit, a to i kvůli správnému odporu a dostatku citu.

Důležitým kamínkem do vydařené mozaiky 208 GTi je i motor. Jeho 275 Nm je tak akorát, aby nevytrhávaly volant z rukou. Do 4000 ot/min táhne jako každý jiný turbomotor, po překročení této hranice ale ještě přidá, aby v necelých 6000 ot/min jeho 200 k gradovalo. Škoda jen, že při tom nedělají trochu větší rámus, zvuk motoru je hodně decentní.

Opravdu vydařený celek už jenom podtrhává rozumná cena 510 000 Kč. Levnější jsou jenom VW Polo GTI (427 900 Kč) a Seat Ibiza Cupra (449 900 Kč).

 Automobily Peugeot 208 GTi
Bočnice sedáků jsou měkké, ale tělo obepnou pevně. Pevné sedáky však mají až nepříjemně ostrý sklon.

Cena
208 GTi: 510 000 Kč
Testovaný vůz: 554 000 Kč

 Automobily Peugeot 208 GTi
208 GTi zůstává v zatáčkách dlouho neutrální.


Vydáno: 06. 08. 2013

Autor: Michal Štengl (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Peugeot 208 bazar