Peugeot 3008 Hybrid4 Active

Peugeot svůj hybridní systém propaguje již několik let a nyní máme možnost si ho vyzkoušet. Po stovkách kilometrů v modelu 3008 Hybrid4 vím, jak se chová a co od něj můžete čekat.

Model 3008 nebyl v době svého uvedení příliš oblíbený, z počátku nám nedával ani příliš smysl. Ostatně nebyli jsme jediní, náš názor částečně potvrzují i statistiky prodejů. Například za minulý rok se pro nafouklý vůz rozhodlo v ČR 519 zákazníků, což pro automobilku není příliš lichotivé. Ovšem taková tragédie to také není.

V redakci AUTO7 jsme měli vůz s benzinovým turbomotorem na dlouhodobý test, během kterého jsme z něj také nebyli příliš nadšení. Už v roce 2010 jsme vyzkoušeli model s dvoulitrovým turbodieselem, abychom zjistili, že dokáže jezdit se spotřebou kolem 8 l/100 km (AUTO7 16/2010). To je celkem dost.

 Automobily Peugeot 3008 Hybrid4 Active
Díky celkovému výkonu hybridní soustavy 200 koní nabízí 3008 zajímavou dynamiku a přitom zůstává spotřeba paliva nízká.

Nyní přichází čas vyzkoušet model 3008 Hybrid4, který je společně s modelem 508 RXH prvním sériově prodávaným dieselelektrickým hybridem značky a navíc rozšiřuje portfolio značky o další modely, které mohou využívat pohon všech kol. V případě Hybridu4 to funguje tak, že zatímco přední kola pohání konvenční čtyřválcové HDi, na zadní nápravě najdeme elektromotor. Uprostřed vozu jsou pak umístěny balíčky baterií. Ale k tomu se dostaneme trochu později.

Interiér zůstává velmi podobný tomu, jaký známe z běžného modelu 3008. Tedy vysoko posazená sedadla, která lze s klidem v duši označit za průměrná, s poněkud kratším sedákem. Pozice za volantem v ničem nevyniká, rozsahy nastavování sedadla a volantu jsou běžné. Dominantním prvkem interiéru je široký, doslova masivní středový tunel, který za prvé nedává moc smysl, za druhé nenabízí vzhledem ke své velikosti dostatek odkládacích prostor a za třetí vadí pravému kolenu. Nemám pro něj opodstatnění.

 Automobily Peugeot 3008 Hybrid4 Active
Plochá sedadla nenabízejí boční vedení, ale jsou celkem pohodlná.

Palubní deska se táhne daleko dopředu k nízko se svažujícímu čelnímu sklu, na které nedosáhne ani jedinec s nejdelší rukou na světě. To je trend mnoha současných aut, nic speciálního. Ihned po nasednutí a oživení hybridního systému (aktivace není na první pohled moc jasná) deaktivuji head-up displej, který díky použití vysouvací destičky prostě ruší. Uprostřed palubní desky je výklopná obrazovka, která ukazuje pohyby energií, zobrazuje moderní 3D navigaci a další informace včetně nadmořské výšky a času. Škoda, že tyto informace jsou v dolní liště displeje a z pozice řidiče jsou skryté za masou palubní desky. Ovládání systémů není příliš složité, ale za intuitivní bych je neoznačil – zejména pokud nejste zvyklí jezdit v nových peugeotech. Malý, beztvarý volič jízdního režimu postrádá parkovací polohu, takže při opouštění vozidla je potřeba buď nechat zařazené A, nebo využívat kontroverzní elektronickou parkovací brzdu.

Vůz se rozjíždí pouze na elektrickou energii a vydrží tak celkem dlouho, než na sebe zavibrováním upozorní startující turbodiesel. Toky energií se neustále mění a po nějaké době jízdy oceňuji, že změny jsou velmi rychlé a vůz často rekuperuje ze zadní nápravy energii do baterií a často také jede pouze na elektřinu, což dává najevo nápisem zero emission na displeji. Vše funguje plně automaticky. Místo otáčkoměru nabízí jeden ze dvou hlavních kruhových budíků info o procentuálním využívání výkonu a také ukazuje, kdy jedete ekologicky a kdy dobíjíte baterie. Na tento budík ale ze své pozice nevidím přes volant, proto občas mrknu na středový displej.

 Automobily Peugeot 3008 Hybrid4 Active
Posilovač je nastavený příjemně, avšak jízdně není 3008 Hybrid dobré auto. Navíc se docela dost kroutí.

Jízda dokáže být velmi plynulá, pokud vyloženě prudce nešlapete na plynový pedál. Robotizovaná převodovka je v tomto případě s hybridem celkem příjemně sladěná, rušivá se ukazuje jen prodlevou a následně prudkou akcelerací při prudším přidání plynu.

Vůz má dobrou trakci a jízda se možná i díky použití celkem běžných pneu 215/60 R16 stává celkem neutrální, tedy pokud jedete opravdu v klidu. Zatížená záď má problémy s přenosem sil v zatáčkovitých pasážích a na okreskách také vykazuje horší schopnost pohlcování nerovností.

 Automobily Peugeot 3008 Hybrid4 Active
Komfort podvozku na běžných 16palcových kolech je příjemný.

Na ostřejší ježdění to stejně není, jízda typu brzda-plyn tu nefunguje. Převodovka ukáže své horší vlastnosti, spotřeba neúměrně stoupá a těžké auto je příliš neobratné. Ukazuje se i výrazná nedotáčivost. Ačkoliv má řízení příjemně nastavený posilovač, přináší jen minimum informací o dění pod koly.

Podle jízdy se odvíjí i spotřeba. Ve městě se pohybuje kolem 4 l/100 km, což je vzhledem k hmotnosti dobré. Na dálnici spotřeba stoupá na sedm litrů a hybridní systém odpočívá. Na okreskách, při častějších změnách rychlostí, se naopak opět často přidává do akce a výsledkem je slušná hodnota kolem 5 l/100 km. Po týdnu ježdění se průměrná spotřeba uklidnila na hranici 5,8 l/100 km, což považuji za dobré.

 Automobily Peugeot 3008 Hybrid4 Active
Většina hybridního ústrojí je samozřejmě skryta, o tom, že je zde něco jinak, napovídá zejména svazek oranžových kabelů.

Dynamika je dobrá, auto rozhodně není líné a elektromotor pomáhá akcelerovat, což oceníte při předjíždění. Reakce na prudkou pobídku plynovým pedálem ovšem převodovku na chvilku zaměstná. Při jízdě si můžete vybrat ze čtyř různých režimů díky otočnému ovladači, který je rozhodně účelnější než tlačítko Grip Control z běžné 3008. Změny režimů jsou patrné a k dispozici je i možnost 4×4, která zaměstná oba motory najednou a umožňuje jízdu se čtyřkolkou do rychlosti 70 km/h, což je dobrá hodnota. Ve vysokých rychlostech, třeba při jízdě na dálnici, je ale hybrid nefunkční a vůz je v podstatě jen těžší dieselová 3008. Provozní hmotnost hybridu činí 1808 kg, což je zhruba o 200 kg víc, než kolik váží nejsilnější diesel s automatem. Hmotnost vozu je patrná zejména při změnách směru, kdy je zjevná silná nedotáčivost.

Co se týče interiéru, nemá hybrid proti běžné verzi výraznější omezení, snad kromě chybějících 12 l zavazadelníku. A to je celkem zanedbatelné. Výsledných 420 litrů je celkem pohodových, navíc sklopením sedadel vzniká rovná plocha a prostor 1501 litrů, což bohatě stačí na všechny běžné náklady.

 Automobily Peugeot 3008 Hybrid4 Active
Přístupu do zavazadlového prostoru, který byl instalací hybridního systému jen málo omezen, pomáhá výklopná rampa.

Peugeot 3008 svým pojetím nemá konkurenci, ostatní výrobci nabízejí hybridy s benzinovým motorem. Peugeot má v nabídce ještě větší 508 RXH za zhruba milion korun. Cenu 800 000 Kč za nižší výbavu Allure modelu 3008 považuji za vysokou. Ke koupi vozu by člověka vedlo asi spíš fandovství pro podobné technologie, protože za ty peníze může mít mnoho větších, jízdně lepších a přitom také nepříliš žravých automobilů.

Je zajímavé vidět, že techologie funguje a reálně nabízí nižší spotřebu. Ovšem jak to bude z hlediska spolehlivosti a nákladů, to je další otázka, na kterou zatím neznáme odpověď. Tím pádem je velmi těžké zodpovědět otázku, zdali hybrid dává smysl. Pro mě osobně je to mezičlánek mezi spalovacími motory a úplně odlišnou technologií pohonu, která už nebude vůbec závislá na fosilních palivech.

Cena
3008 Hybrid4 Active: 799 900 Kč
Testovaný vůz: 873 395 Kč

 Automobily Peugeot 3008 Hybrid4 Active


Vydáno: 27. 08. 2012

Autor: František Vahala (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Peugeot 3008 bazar