Peugeot 301: Korejec z Francie

Automobilový svět je naruby. Korejci dnes staví auta podle Evropanů a Evropani zase podle Korejců. Před lety by se za Peugeot 301 totiž nemusela stydět jediná korejská značka - v dobrém slova smyslu.

Z Peugeotu 301 dýchá atmosféra let minulých, let rozmachu korejských vozů v Evropě. Velké, levné a dobře vypadající auto, to je recept, který 301 ctí.

Materiály použité v interiéru jsou sice naprosto obyčejné, avšak na každém rohu nechybí kus levně vypadajícího pochromovaného plastu. Klimatizace je čistě manuální, avšak pro efekt disponuje jinak zcela zbytečným displejem. Volant není podélně stavitelný, řadicí páka má v kulise znatelnou vůli... a dalo by se pokračovat.

Zní to jako kritika, nicméně je třeba férově dodat, jako celek to vlastně funguje. A pokud si místo moderny potrpíte na klasický old-school, vlastně se vám třistajednička bude i zamlouvat.

Zásadní nedostatek existuje snad jen jeden: prakticky nepřítomné opěrky hlav zadních cestujících, chybí také jakékoli hlavové airbagy. Na druhou stranu, v základu je kromě ABS i ESP.

 Automobily Peugeot 301 jízdní dojmy

Celková velikost vozu (délka téměř 4,5 metru) se projevila ve velmi dobré nabídce prostoru pro posádku. Nejen vpředu se pohodlně usadí nadprůměrně vzrostlý člověk, vzadu totiž najde kromě dostatku místa na nohy i místo pro hlavu. Zmíním i veliký, 640litrový kufr s mírně horším přístupem malým víkem. Nu, je to holt sedan.

Vyzkoušeli jsme verze 1.6 HDI/92 k a 1.6/115 k. Vznětový motor potěší dostatečnou silou a hlavně nesmírně dobře zvládnutým odhlučněním. Zážehová jednotka samozřejmě vynikne ještě vyšším akustickým komfortem, navíc je bezprostřednější a vůz se s ní stává subjektivně jaksi pohotovější. Spotřebu paliva si ani u jednoho z pohonů zatím hodnotit netroufnu, počkejme na klasický test.

Zvědav jsem velmi na základní tříválec 1.2/72 k a jeho schopnost splnit roli základní motorizace pro relativně nemalý vůz. Reálně dorazí na trh v nejbližší době.

Obě motorové varianty mají společný komfortní podvozek, který příkladně filtruje nerovnosti a k posádce nedovolí přenést prakticky žádné rázy, počítaje i přejezdy zpomalovacích příčných prahů. Z celého vozu čiší při jízdě jistá těžko popsatelná lehkost, která není vlastní mnohým technicky daleko modernějším kompaktům.

 Automobily Peugeot 301 jízdní dojmy

Kdo nehledá víc než jednoduché auto vyznávající tradiční hodnoty, bude u Peugeotu 301 na správné adrese. Vůz má z mého pohledu několik podstatných nedostatků (za všechny jmenujme zadní hlavové "opěrky"), na druhou stranu lidí se dovnitř vejde pět i s nákladem a všichni dojedou tam, kam budou chtít.

Typickými kupci třistajedničky se stanou lidé v důchodovém věku, případně konzervativní mladé páry a rodiny. A abychom dostáli exaktnosti: 301 ve skutečnosti není z Francie, ale vyrábí se ve Španělsku.

Světla svítí, stěrače stírají, co chtít víc za tu cenu?

 Automobily Peugeot 301 jízdní dojmy


Vydáno: 19. 11. 2012

Autor: Vojtěch Formánek (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz