Peugeot 308 1.6 e-HDI Allure: Malá francouzská revoluce

Pryč jsou doby roztažených tlam, natažených předních převisů, předsazených nosů a boubelatých zádí. S předchozím Peugeotem 308 pojí ten nový snad jen znak výrobce a nápis na zádi.

Přitom je právě nová 308 prvním modelem značky, který se jmenuje stejně jako předchůdce. Historická posloupnost „trojkových“ peugeotů ale už předtím vypadala zvláštně: vždyť po 305 následovala 309 a po ní 306. Podobné excesy se už nebudou opakovat: označení všech běžných modelů budou končit osmičkou a jednička bude vyhrazena autům pro rozvojové trhy. Téměř podle legendárního: „Volnost, rovnost, bratrství“.

Full LED čelní světlomety jsou účinné, na okraji kužele je ale patrný fialový pásek.


Uplatnění našlo i motto zakladatele Lotusu Colina Chapmana: „Když přidáte výkon, budete rychlejší na rovince. Pokud snížíte hmotnost, budete rychlejší všude.“ Úspory hmotnosti dosahují prý až 140 kg a z poloviny jsou dány i použitím nové modulární platformy EMP2, kterou již známe z MPV Citroën C4 Picasso. Lehkost zdůrazňuje i nový design, který nenavazuje na baculatý starší model, ale nese se ve směru nastoleném větší 508. Na první pohled je možná až příliš usedlý.

Menší vnější rozměry výrazně neomezují vnitřní prostor. Zavazadlový prostor má objem 0,420 m3, větší najdete snad jen v Hondě Civic. Na zadních sedadlech není kvůli kratšímu rozvoru tolik místa jako v konkurenčním golfu, světlý interiér v kombinaci s obrovským střešním oknem (+14 000 Kč) nicméně působí neskutečně vzdušným dojmem. Deprese v něm rozhodně nedostanete, ze začátku spíše přijde trocha vzteku.

V interiéru jsou použity především velice kvalitní měkčené plasty. Přes centrální dotykové LCD ovládáte jak odstup adaptivního tempomatu, tak klimatizaci.


Francouzi si totiž našli tradiční prostor k netradičním řešením. Od druhé výbavy Active většinu palubních systémů (včetně klimatizace) ovládáte přes centrální dotykový displej. Tlačítek na středové konzole zůstalo v podstatě jen pět. Simplicistní návrh má méně odvádět pozornost řidiče, ze začátku ale funguje spíše opačně: vyžaduje docela dost soustředění. Rychle si i odvyknete často měnit nastavenou vnitřní teplotu.

Kontroverzní je i malý volant s vysoko položenými přístroji. Řešení se poprvé představilo v malé 208 a u větší 308 je ještě rozšířeno o otáčkoměr s ručičkou běhající „v protisměru“. Vytvořil se tak prostor, který může věnec volantu zakrýt, aniž byste přišli o nějaké informace, a pozornost řidiče má být směrována na silnici, opět ale budete potřebovat chvilku na strávení.

V zavazadelníku chybí dvojitá podlaha, schod je za sklopenými sedadly i vstupním prahem.


Motokárový volant má i svoje výhody. Pomocí něj totiž 308 mění směr s ochotou, o níž se předchůdci mohlo jen zdát (možná i kvůli lekci od Colina Chapmana). Díky malému průměru věnce se navíc řízení zdá poměrně ostré, je i přesné a s dobře nastaveným posilovačem. Vývojáři prý u platformy EMP2 podali 116 patentů, které se týkají jen podvozku. Základ ovšem zůstal stejný: vepředu vzpěry McPherson, vzadu vlečená ramena. I s tímto jednoduchým řešením se povedlo skvěle minimalizovat nedotáčivost. Peugeot v zatáčkách zaklekne a okreskami se umí proplést až překvapivým tempem. Jednoduchá zadní náprava podvozek limituje hlavně na rozbitém povrchu, na velkých nerovnostech si auto poskočí, většinou ale bez nutnosti zásahu stabilizačního systému.

Až na tento nedostatek ale 308 zvládá pohyb po nekvalitních českých silnicích na jedničku. Zadní náprava sice nedokáže před posádkou úplně schovat příčné nerovnosti, ostrých rázů se ale nedočkáte. Navíc se v testované nejvyšší výbavě Allure můžete uvelebit v pohodlných sportovních sedadlech (za příplatek 12 000 Kč dokonce s masážní funkcí) a na dálnici oceníte i skvělé odhlučnění interiéru a motoru.

Už jste na dálnici potkali Peugeot 308, který stále zrychluje a zpomaluje? To se jen nový majitel snažil nastavit adaptivní tempomat.


Pod kapotou vlastně k žádným velkým změnám nedošlo. Naše 308 byla poháněna starým známým, zatím nejsilnějším vznětovým motorem, 85kW 1.6 HDI. Ten je spojen s dlouze odstupňovaným, ale přesným šestistupňovým manuálem; ve 130 km/h se na šestku otáčky pohybují lehce nad 2000/min. Trochu udušený dynamický projev neurazí a těžké převody motoru nevadí. Nad tisícem otáček si sice zaduní, ale sebere se bez hrozby zhasnutí. Navíc se může naplno projevit další výhoda lehké konstrukce: nízké jízdní odpory. Svižné plynulé plutí na dálnici znamená spotřebu 5,7 l/100 km,
dá se dostat i pod pět a snad za všech okolností se se spotřebou vejdete do šesti litrů. Více 308 spotřebuje jen při popojíždění v kolonách, kde příliš nepomůže ani systém stop-start, který motor vypne již při dojíždění na světla.

Rozdílná je oproti odcházejícímu modelu naopak cenová politika. 308 se rozhodně nepodbízí. Základní tříválec v obstojné výbavě Access začíná na 340 000, resp. 320 000 Kč v zaváděcí akci. Testovaný vůz s výbavou Allure v ní pak startuje na 477 500 Kč, a to včetně pohodlných sportovních sedadel nebo Full LED světel, která má 308 jako druhý vůz ve své třídě. Od koupě by vás ovšem neměla odradit ani cena, ani zprvu komplikované ovládání. Peugeot 308 totiž poskytne pohodlí na dlouhých cestách a navíc vás jeho řízení bude bavit skoro stejně jako u staré dobré 306.

Podobně jako u golfu nízké zadní okno a široký C-sloupek omezují výhled vzad.

Vydáno: 09. 12. 2013

Autor: Martin Přibyl, foto Ondřej Kroutil (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Peugeot 308 bazar