Peugeot 308 1.6 HDi Active: Orientace v provozu

MĚSTO: Hatchback nižší střední třídy by neměl mít s provozem v městě žádný problém, což je dáno už jeho rozměry a tvarem karoserie. Náš dlouhodobý Peugeot 308 se v městském provozu pohybuje každý den, a proto dobře víme, jak se s touto oblastí popasoval.

Peugeot 308 měří na délku 4253 mm, což je pro pohyb v ulicích či v parkovišti nákupního centra dobrá hodnota. Nemá ani zbytečně dlouhé převisy karoserie, což v městské obratnosti ještě pomáhá. Abychom dobře zmapovali chování a schopnosti vozu v městském provozu, rozdělil jsem hodnocení do několika oblastí.

Při couvání k jinému vozidlu vám bude trochu vadit horší přehled o zadní části, daný zejména elegantním tvarem. Naštěstí příplatky za zadní parkovací asistent jsou rozumné.


Začneme schopností manévrovat v úzkých uličkách. V tomto ohledu peugeotu pomáhá „rychlé“ řízení, kterým se snadno mění směr, a vůz se díky němu velmi dobře ovládá. Ke změnám směru je určen oválný volant malého průměru, který mi například při jízdě na okreskách příliš nevyhovuje. Ovšem v městském provozu jeho netradiční tvar nevadí. Někteří kolegové si stěžovali na to, že pokud si ho nastaví, jak potřebují, nevidí na budíky rychloměru a otáček motoru, já ale tento problém nemám. Výhodou vozu je dobrý rejd, který umožňuje snadné otočení na běžné dvouproudové ulici. Trochu zvyku vyžadují brzdy, které nastupují se silným brzdným účinkem už po slabé pobídce nohou do pedálu.

Další důležitou oblastí při jízdě po městě je komfort podvozku, zejména v Praze, kde jsou časté tramvajové koleje, kočičí hlavy a nerovnosti všech možných druhů. Testovaný peugeot je vybaven 16palcovými koly s optimálními pneumatikami 205/55 R16, díky kterým nabízí velmi dobrou úroveň pohodlí. Od podvozku se neozývají žádné zbytečné rázy do interiéru, a to ani při přejezdu ostrých nerovností. Vůz neuskakuje a pevně drží stopu. I když je jízda spíše plavnější, kola se stále drží asfaltu a jistota z řízení nemizí. Opravdu povedený kompromis mezi sportovními jízdními vlastnostmi a komfortem podvozku.

Při couvání se malým volantem dá snadno manévrovat i díky příjemně nastavenému posilovači.


Ve městě je zásadní výhled z vozu, přičemž toto je oblast, ve které mnohé současné automobily selžou. Peugeot mezi ně naštěstí nepatří. Výhled směrem dopředu i přes A-sloupky šikmo je v pořádku, v tomto případě není třeba nic vytýkat. Zadní okno pátých dveří není příliš vysoké, průzor je spíše užší a 308 má navíc široké zadní boky, takže výhled směrem dozadu není optimální. Zároveň to není nic dramatického. Zpětná zrcátka nabízejí dostatečný přehled o bočních částech vozidla, jsou dobře umístěna a jejich velikost je dostatečná.  

Ovládací prvky a způsob jejich používání ovlivňují uživatelský komfort. Ve snaze změnit teplotu či přeladit stanici rádia přijdete do styku s centrálním dotykovým displejem, který plné pochválení nezaslouží. Změny nastavení totiž vyžadují vaši pozornost, kterou byste měli věnovat provozu. Většinu operací tak skoro vždy provádíme při stání vozidla například v koloně nebo na semaforech. Peugeot vynechal většinu tlačítek v interiéru a ovládání soustředil právě do displeje, a to vyžaduje zvyk.

Motor s hrubším chodem ve městě spotřebuje 5,5 l/100 km.


Při parkování oceníte relativně přehlednou přední část vozu a zmiňovaný dobrý rejd. Za 14 000 Kč si můžete připlatit přední a zadní parkovací asistenty, ke kterým dostanete i přední mlhovky. Pokud zaplatíte 28 000 Kč, můžete k tomu mít ještě couvací kameru a jednoduchou navigaci, což je cenově zajímavá nabídka.

Pětistupňovou převodovkou se snadno řadí (jen trochu zadrhává zpátečka) a motor je i přes menší turbodíru dobře použitelný i ve městě, kde navíc spotřebuje pouze kolem 5,5 l. Vadilo nám pouze zpřevodování převodovky, které není do města vhodné: v 50 km/h točí na trojku výrazných 2000 ot/min, na čtyřku ale pouze 1200 ot/min, při kterých se motor dusí.

Pneu s profilem 55 znamenají, že při kontaktu s obrubníkem nehrozí okamžité poškození pěkných ráfků.

Vydáno: 10. 04. 2014

Autor: František Vahala, foto František Vahala (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Peugeot 308 bazar