Peugeot 308 1.6 HDI - Pospíchej pomalu

Že někam dorazíte v Peugeotu 308 o 10 minut později? No a co. O to déle si vychutnáte francouzský smysl pro eleganci.

Možná bych měl popřemýšlet o nové práci, nebo alespoň zaskočit za svým očním lékařem, ale v poslední době se mi začínají hatchbacky Peugeotu plést. Schválně, postavte vedle sebe přídě modelů 207, 307 po faceliftu a novinku z našeho testu - 308. Mít je pohromadě, rozdíly odhalíte snadno, ale nemůžete si nevšimnout spousty vzájemně zaměnitelných znaků. A když kolem vás projede některý z těchto vozů v protisměru, neubráníte se zaváhání. Nenazýval bych to krizí identity, na to se mi Peugeoty (až na ty nepochopitelně dlouhé přední převisy) celkem líbí, ale vedení firmy by ve svém vlastním zájmu mělo nechat svým designérům více volnosti. To by se jim v blízké budoucnosti mohlo vyplatit.

S podivem by bylo možné aplikovat tuto úvahu o substituci také na techniku. Jak jsme psali již při prvním představení, na model 308 se nemůžeme v žádném případě dívat jako na nositele revolučních nápadů, což se lidem v Peugeotu sice nebude líbit, ale popřít to nemůžou. Místo radikálních změn novinka využívá osvědčené, v některých případech i přežité technické komponenty. Kupříkladu podvozek. Společně s Astrou a Meganem se 308 vytrvale drží zadní torzní příčky, která po mírné modifikaci pochází z modelu 307. Není špatná, ale ve srovnání s multilinkem mnohem více záleží na tom, co po svém voze žádáte.


 

Klidně se vám může stát, že po prvních metrech za volantem Peugeotu 308 zkonstatujete, že je to ten nejideálnější automobil pro vaše potřeby. Z našeho pohledu to znamená, že upřednostňujete komfortní jízdu, nepotřebujete hledat hranice přilnavosti svého auta a patrně nemáte ,,svou" silnici, kam jezdíte doplňovat dávky uspokojivého pocitu. Nic proti, chápeme, že většina řidičů se chová podobně, ale fakt, že čtete tyhle řádky, znamená, že auto je pro vás více než dopravní prostředek. Proto si myslíme, že by vás mělo zajímat, že na ostré zatáčky reaguje tenhle Peugeot většími náklony a tlumiče si úplně nerozumí s rozbitým asfaltem. Za normálních okolností si řeknete, že stačí trochu méně tlačit na pilu, ale nemůžeme se zbavit dojmu, že přenos hluku a rázů do karoserie mohl být, s ohledem na celkovou charakteristiku Peugeotu 308, lepe potlačený.

Že nelze toto nastavení podvozku považovat za nijak zvlášť velký problém, podtrhují také ovládací prvky. Řízení s 2,75 otáčkami od dorazu k dorazu je hbité a potěší, že klade příjemně tuhý odpor i v nízkých rychlostech, ale postrádá jakýkoliv cit nebo zpětnou vazbu. Nemějte mu to za zlé, mnohem méně smyslu by dával komfortní podvozek s řízením ostrým jako vyhazovač z baru. Do rovnice zapadá i potlačený odpor pedálů, ale konstruktéři by se měli při faceliftu podívat na brzdový pedál, který má na začátku své dráhy zbytečně dlouhou prodlevu. To samé platí také pro chod řadicí páky, který se stává obehranou písničkou ve výčtu kritizovaných věcí v Peugeotech. Upravit by potřebovaly velké vůle a dlouhé dráhy.


 

Testovaný vůz byl vybavený vznětovým motorem 1.6 HDI (80 kW/109 k), který je standardně vybavený filtrem pevných částic a na kilometr vypouští pouze 125 g CO2. Prostě auto, které může zítra nastoupit na kterémkoliv ministerstvu životního prostředí. Je zajímavé, že na tom mají nezanedbatelný podíl i nové pneumatiky Michelin Energy Saver s o 20 procent nižším valivým odporem. Peugeot uvádí, že s jiným obutím vzrostou emise na 130 g CO2 a průměrná spotřeba se zvýší ze 4,7 na 4,9 l nafty. Pokud vám opravdu záleží na každém decilitru, pohlídejte si, co bude mít váš vůz obuté, nicméně k motoru 1.6 HDI s výkonem 66 kW (90 k) i 80 kW (109 k) byste je měli mít v ceně. Náš Peugeot 308 sice nejezdil za pět litrů, ale spotřeba do 7 l/100 km ve městě a 5,2 l/100 mimo město, je více než uspokojivá, protože k dosažení těchto hodnot se nemusíte vůbec snažit. Naopak, čísla vypadla z palubního počítače při intenzivním využívání potenciálu motoru.

Způsob ježdění s 80kilowattovou jednotkou výrazně ovlivňuje dostupnost točivého momentu, zpřevodování a jak chcete vnímat tohle auto. Na jedné straně máme 240 (s funkcí overboost) až 260 Nm při 1750 ot./min., na straně opačné pohotovostní hmotnost 1,4 t. Pokud bychom se drželi suchých čísel, akceleraci z 0 na 100 km/h za 11,3 s nemůžeme považovat za lepší průměr, ale rozumně naskládané převody 5stupňové manuální převodovky, dobrý zátah ve středních otáčkách a výborná kultivovanost motoru v celém spektru otáček nebude dynamickým ani akustickým zklamáním. Kromě dálnice. Zde citelně chybí šestka, která by snížila otáčky, hlučnost, spotřebu a ještě zvýraznila komfortní charakter vozu při jízdě na dlouhé vzdálenosti. Toho si je vědom i Peugeot, který tuto možnost brzy nabídne - pro srovnání, s 6stupňovou manuální převodovkou zůstává maximální rychlost prakticky stejná, zrychlení na stovku se ovšem zkrátí téměř o půl sekundy a průměrná spotřeba klesne o 0,1 l nafty na 100 km. Bude proto záležet jen na tom, jestli půjde o výhodnou investici.


 

Přestože vnější design je pro potenciálního majitele silným vodítkem při rozhodování se o nákupu, bude to interiér, na který se bude muset dívat při každé jízdě. A v tomto směru udělal Peugeot zásadní krok. Identifikace značky a sžití se s vozem bude, díky povědomým detailům a přehledné ergonomii, velice rychlá, nicméně bude to kvalita, která na vás udělá největší dojem. Výběr materiálů i barevné sladění jsou skvělé. Kabina působí vzdušně a prosvětleně. A až na malou výjimku musíme pochválit i zpracování. Ta drobnost se týká madel dveří, která nejsou tak robustní, jak by se na první pohled mohlo zdát - když je popadnete, spáry prozradí, že plasty nesedí na svém místě, jak by měly. To ovšem nijak nesnižuje celkově pozitivní dojem.

Díky velkému rozsahu podélného i výškového nastavení volantu nemusíte o perfektní pozici při řízení pouze snít, ale naprosto šokující jsou sedadla. Není běžným zvykem, aby standardní provedení mělo tak výborné boční vedení, dostatečnou šířku nebo výbornou tuhost čalounění, ale Peugeot 308 tohle nabízí. Bez připomínek je prostor vpředu i vzadu, jen si musíte dávat pozor na panoramatickou skleněnou střechu, která omezuje prostor pro hlavy cestujících na zadních sedadlech. Vyplatí se nejdříve vyzkoušet.


 

Zavazadlový prostor patří se svým objemem 348 litrů k průměru, což bychom nepovažovali za problém, když má pravidelný tvar a navíc pod podlahou plnohodnotnou rezervu, ale nakladací hrana ve výšce 760 mm zbytečně komplikuje manipulaci s bagáží. Sklopením zadních sedadel se zavazadelník zvětší na 1200 litrů, ale opěradla nesklopíte zcela do roviny.

Závěr

Ne všichni potřebují ke svému životu auto stavěné hlavně pro řidiče, takže v tomhle ohledu plně respektujeme komfortní podvozek i jednoduchou zadní nápravu. Peugeotu bychom ovšem doporučili, aby věnoval více úsilí nastavení tlumičů - ne všechny silnice stihly vyčerpat dotace EU. Naopak velkou pochvalu zasluhuje Peugeot 308 za velké zlepšení v oblasti kvality interiéru, který má navíc i šarm. Bezpochyby jde o příjemnou alternativu k přísné německé účelnosti, strohým tvarům a deprimující černi.

Začínáme se opakovat, ale pokud by neexistovala silná korejská konkurence v podobě modelů i30 a Cee´d, mohli by být v Peugeotu v klidu i při srovnání cen. Jenže povedené vozy značek Hyundai a Kia jsou realitou, takže Francouzi se musí hodně spoléhat na své jméno, silný design a doufat v předsudky klientely vůči asijským automobilům. Lépe vybavený Hyundai i30 s dieselovou šestnáctistovkou je totiž o 80 tisíc Kč levnější.

První cena vozu414.900,-Kč (1.4 16V (70 kW), 3D Confort)
První cena vozu s testovanou motorizací536.900,-Kč (1.6 HDi (80 kW), 3D Confort Pack)
Základní cena testovaného vozu588.900,-Kč (1.6 HDi (80 kW), 5D Premium)
Cena testovaného vozu vč. Příplatků600.900,-Kč (1.6 HDi (80 kW), 5D Premium)

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Peugeot 308 bazar