Peugeot 308 SW 1.2 e-THP: Kufrománie

Peugeot 308 SW prošel malou revolucí: už nepřipomíná MPV, má klasickou karoserii kombi a uveze téměř rekordních 610 litrů. Kromě toho přichází nový francouzský stěhovák s přeplňovaným benzinovým tříválcem, který sleduje současnou módu radikálního zmenšování motorů.

Nástupce Peugeotu 308 se jmenuje opět Peugeot 308. Tím padá zavedená tradice, kdy nová generace vždy dostávala číslo o jedno vyšší než ta předchozí. Třistaosmička už zůstává třistaosmičkou, jakkoliv je nová generace zásadně jiná než její předchůdce.
Kombi je druhou a dost pravděpodobně poslední karosářskou verzí nového Peugeotu 308. Třídveřový hatchback totiž už v předchozí generaci skončil svoji kariéru předčasně (v roce 2010) a s kupé-kabrioletem mateřský koncern PSA také nepočítá. Francouzi se rozhodil vsadit na konvenční přístup a proti předchůdci prakticky nezůstal kámen na kameni. Nová 308 SW je o 9 cm delší a hlavně o 10 cm nižší. Tím se vytratil efekt, kdy kombi koketovalo s charakterem MPV. Podobně se umravnil i vnější design, tvar zadních partií ctí zaběhnuté konvence.

Přes všechny ty změny ale nová generace pokračuje v trendu, který kombíky od Peugeotu drží už několik generací: kufr je zase o něco větší. Zatímco 307 SW z roku 2001 uvezla 503 litrů, minulá 308 SW zvládala 573 litrů a novinka míří rovnou na špičku. S 610 litry se vyrovná Octavii Combi a lepší než tato dvojice je jediný model nižší střední třídy: Honda Civic Tourer, která se chlubí 624 litry.

Peugeot 308 SW

Jiné proporce ale znamenají také změnu dimenzí interiéru. Snížil se posaz a kabina je celkově těsnější. Ne že by v nové 308 SW bylo málo místa, ale vzdušnost předchozí generace je ta tam. Prodloužení rozvoru proti hatchbacku o 11 cm sice zní nadějně, ve skutečnosti to ale stačí jen na nápravu hlavního nedostatku „krátké” třistaosmičky. A tak zatímco objem zavazadelníku i jeho vnitřní rozměry odpovídají Octavii Combi, pasažéři na zadních sedadlech se budou ve škodovce cítit lépe. V tomto ohledu nová 308 SW zapadá do průměru a nijak nepřekvapí.

Výrazně se proměnila nabídka motorů. Na straně těch benzinových jsou nyní v hlavní roli tříválce, které Peugeot nazývá PureTech. Kombi má svůj motor vždy přeplňovaný, tříválec s turbem může mít 110 koní a pětistupňovou převodovku nebo 130 koní a šestistupňovou převodovku (na přání i automatickou). Atmosférická jednadvojka zůstává jen pro hatchback, naopak zájemce o silnější motor může sáhnout po jediném benzinovém čtyřválci v nabídce: 1.6 THP s výkonem 156 k, který je o 28 000 Kč dražší než tříválcová 1.2 e-THP/130 k.

Nový motor vznikl prakticky na čistém papíře. Je blízkým příbuzným atmosférického 1.2 VTi (60 nebo 80 k), přeplňovaná verze má přesto 60 % dílů unikátních. Liší se nejen přítomností vysokootáčkového turbodmychadla, ale také například použitím přímého vstřikování. Specialitou je excentrický setrvačník, který svým pohybem vyvažuje nepravidelný chod tříválcového motoru. V praxi se dvanáctistovka chová opravdu klidně a podle zvuku téměř nelze poznat, že má lichý počet válců. Smyslem zmenšování motorů je ale především snížení spotřeby paliva.  A tady se Peugeot vytáhl!

Tříválec na dálnici i ve městě spotřebuje zhruba 6,5 litru, mimo město se spokojí s méně než pěti litry. Stejně úsporný je jen výrazně slabší „koncernový” čtyřválec 1.2 TSI/105 k v nové octavii a golfu. Konkurenční tříválec 1.0 EcoBoost (125 k) ve Fordu Focus i čtyřválec 1.2 TCe (130 k) v Renaultu Mégane vyžadují přinejmenším o pár decilitrů více. Peugeot také boduje velmi dobrou dynamikou a příjemným průběhem točivého momentu.

Peugeot 308 SW

Zároveň je nový motor výrazně dynamičtější než atmosférická šestnáctistovka v předchozí generaci. Na stovku zrychlí o rovné dvě sekundy rychleji, i když roli zde hraje také výrazné snížení hmotnosti, novinka je o 173 kg lehčí!  Největším problémem tříválcového kombíku proto budou předsudky části zákazníků. Sluší se také dodat, že nový model nepatří k nejlevnějším kombi na trhu – má podobně sebevědomé ceny jako Civic Tourer, Golf Variant nebo Octavia Combi. Na rozdíl od takové kie nebo hyundaie toho Peugeot 308 SW v pásmu do 400 tisíc korun mnoho nenabídne…

Nicméně třistaosmička má vždy neošizenou výbavu a k tomu vstřícné příplatky za nadstandardní vybavení. Někdy ale provedení pokulhává, to když se vyhřívání sedadel ukrývá v přihrádce před řadicí pákou, tzv. aktivní tempomat není propojený s brzdami a LED světlomety nemají funkci natáčení do zatáčky a automatické přepínání dálkových světel. Tyto drobné chybičky však nezastiňují fakt, že konstruktéři Peugeotu vytvořili opravdu povedené kombi, které bez zaváhání obstojí ve všech důležitých disciplínách.

Jízda: výrazně hbitější

Benzinová 308 SW zhubla o 173 kg a to má na jízdní projev zásadní vliv. Konstrukce podvozku si vzadu vystačí s vlečenou nápravou, zavěšení má ale velmi příjemnou charakteristiku. 308 SW na 16palcových kolech velmi dobře tlumí nerovnosti a slušně si vede i v zatáčkách. Navzdory pneumatikám s nízkým valivým odporem se rychle usadí do stopy a jistě drží zvolený směr. Díky lehkému motoru netrpí sklony k nedotáčivosti a na dálnici zase velmi dobře odolává bočnímu větru.

Specifikem Peugeotu 308 je nízko umístěný volant s nestandardně malým průměrem. Vyžaduje to trochu zvyku, ale ničemu to vlastně nevadí. Řízení sice postrádá cit, ale je velmi přesné, takže peugeot plynule kopíruje pohyby volantu. Pochvalu zaslouží také přesnost řazení šestistupňové manuální převodovky.

Peugeot 308 SW

Silný tříválec je na cestách příjemným společníkem, akorát vyžaduje trochu upravit řidičské návyky. Kvůli dlouhému záběru spojky je potřeba citlivěji pracovat s levým pedálem. Ještě větší překvapení přichází po uvolnění plynového pedálu: lehkoběžný tříválec prakticky neumí brzdit motorem. Bez plynu pokračuje peugeot dál, skoro jako by jel na neutrál.

Vedle toho ale tento motor vyniká jednoznačně pozitivní vlastností: má přesvědčivý a plynulý zátah už z nejnižších otáček. Síla mu opravdu  za žádných okolností nechybí: příplatkový ukazatel výkonu v palubním počítači odhalí, že turbodmychadlo rychle dosahuje maximálního plnicího tlaku a výkon motoru při plném plynu už kousek za třemi tisíci otáček překračuje hranici sta koní. Díky tomu odpadají starosti s řazením: když na to přijde, motor se „posbírá” už z hodně nízkých otáček.

Peugeot 308 SW

Příznivý průběh výkonu a točivého momentu dělá z peugeotu s přeplňovaným tříválcem dobrého společníka na dlouhých cestách. Motoru nedochází dech ani ve velmi vysokých rychlostech, bez sebemenších problémů dosáhne rychlosti 200 km/h. Zároveň je jeho zvuk od kabiny slušně odizolován. Na dálnici je slyšet pouze tlumený šelest vzduchu obtékajícího karoserii.

Spotřeba: není úsporný jen na papíře

Slibovaným hodnotám, které výrobce udává v technických údajích, se dá přiblížit i v podmínkách skutečného provozu. Nový tříválec od Peugeotu tedy dokáže spojit snadno dostupný výkon s nízkou spotřebou benzinu. Ta je dokonce tak nízká, až vyvolává otázku, zda se vůbec vyplatí investice do turbodieselu 1.6 e-HDi/115 k.

Moderní konstrukce s hliníkovým blokem, přímým vstřikováním a chytrým řízením chlazení a mazání je nesmírně účinná. Motor se rychle ohřeje a poté si vystačí s malými příděly benzinu. Mimo město se spotřeba drží mezi čtyřmi a pěti litry, ve městě navzdory dynamickým schopnostem turbomotoru nepřekračuje sedm litrů. Jízda ustálenou rychlostí 130 km/h znamená odběr 6,4 litru na každých 100 km, motor přitom na dlouhou šestku točí pouhých 2600 otáček. Ani při častějším využívání potenciálu motoru nestoupá spotřeba do závratných výšek. Tříválec z nové konstrukční řady PureTech je zkrátka efektivní ve všech jízdních režimech.

Peugeot 308 SW

Ačkoliv označení e-THP evokuje turbodiesely e-HDi s unikátním řešením systému stop-start, zde jde o klasické řešení bez kondenzátorů a reverzního alternátoru. Motor spouští klasický startér.

Mezigenerační zmenšení palivové nádrže o sedm litrů v případě Peugeotu 308 SW nevadí, díky skromnému benzinovému motoru totiž dojezd na plnou nádrž přesahuje 900 kilometrů.

Interiér: luxusní, ale strohý

Minimum tlačítek je na první pohled viditelný důsledek architektury nazvané i-Cockpit. Peugeot nahradil většinu ovládacích prvků módní 9,7palcovou dotykovou obrazovkou. Vypadá to stylově, ale i jednoduché operace jako změna nastavení klimatizace jsou zdlouhavé a odpoutávají pozornost od řízení. Klasická tlačítka totiž obsluhují jen opravdu to nejnutnější, jako varovná světla nebo ofuk čelního skla.

Peugeot 308 SW

Zato vysoko umístěný přístrojový štít usnadňuje odečítání provozních údajů za jízdy. Rychloměr, otáčkoměr a palubní počítač se totiž nachází až nad volantem, u spodní hrany čelního okna. Velká plocha černého plastu na palubní desce působí stroze a kontrastuje s propracovaným kovovým dekorem okolo výdechů klimatizace nebo důkladným prošíváním kožených sedadel. Vnitřní prostor se v nižší střední třídě řadí k průměru. Kombi má sice prodloužený rozvor, tato změna ale nedokázala víc než jen odbourat hlavní nedostatek hatchbacku.

Kufr pod lupou

Obří zavazadlový prostor má pravidelný tvar a na každé straně za podběhem kapsu pro uložení drobnějších předmětů. Praktickým detailem jsou kolejnice s posuvnými oky pro upevnění nákladu a také páčky, které umožňují jednoduše sklopit zadní sedadla. Roleta je klasické konstrukce, takže se při poklepání sama nenavine. Potěší alespoň možnost uložit ji pod podlahu, pokud potřebujete využít celou kapacitu zavazadlového prostoru. Průvlak na dlouhé předměty je ve výbavě Active za příplatek 2500 Kč, pro Allure je standardem. Další chytré detaily, jako například háček na zavěšení tašky nebo vyjímatelnou svítilnu, v novém Peugeotu 308 SW nenajdete.

Peugeot 308 SW

Výbava: vysoký standard

Rozsáhlá výbava kompenzuje sebevědomé ceny, které si v ničem nezadají s Octavií Combi. Základní provedení je svázáno jen se dvěma nejslabšími motory, testovaný silnější tříválec pořídíte nejlevněji ve štědře konfigurované prostřední úrovni Active (viz rámeček dole). Peugeot si navíc připravil pár zajímavých lákadel. Prosklenou střechu sice nejde otevřít, připlácí se za ni ale stejně jako za metalízu (14 000 Kč), u Škodovky za ni utratíte víc než dvojnásobek. Nízké jsou i příplatky za další výbavu navíc. Místo xenonů Peugeot nabízí rovnou diodové světlomety.

Peugeot 308 SW

Jakou verzi bych si vybral já?

Už prostřední Active má dlouhý seznam výbavy, který stačí rozšířit o pár příplatků.

Kromě dvou nejslabších motorů dává Peugeot vždy na výběr ze dvou úrovní výbavy: střední Active a vrcholné Allure (v té je testované auto). Už Active má ale dvouzónovou klimatizaci, tempomat, kožený multifunkční volant, světelný a dešťový senzor a spoustu další výbavy. Vyplatí se objednat navigaci a lepší rádio s digitálním tunerem, v balíčku za 10 000 Kč, zadní loketní opěrka s průvlakem na dlouhé předměty vyjde na 2500 Kč a některý z metalických laků stojí 14 000 Kč.

Peugeot 308 SW

Vydáno: 02. 07. 2014

Autor: Lukáš Vaverka, foto Ondřej Kroutil (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Peugeot 308 bazar