Peugeot 406 - Stárne s grácií

Peugeot 406. Mnozí na něj dodnes s láskou vzpomínají, jiným stále vcelku dobře slouží. Pravdou je, že 406 s léty prokazuje své kvality. Škoda, že Peugeot již taková auta nedělá. A nebo že by zase ano?

Slibná se zdá být v tomto ohledu 508, byť se výraznějšího rozšíření, alespoň u nás, zatím nedočkala. Zatímco design vozu se držel tradičního receptu, po technické stránce vůz prodělal doslova veleskok. Dříve užívaná choulostivá zadní náprava s dvojicí torzních tyčí ustoupila mnohem sofistikovanějšímu řešení v podobě kinematicky skvělého víceprvku se čtveřicí ramen na každé straně a vinutými pružinami.


Jízdní vlastnosti vozu se touto změnou dále vylepšily, byť 405 patřila v této oblasti na špičku nejen svého segmentu. Její občas přetáčivé manýry ovšem některým řidičům nevyhovovaly a to se s příchodem 406 změnilo. Přesto k tomu i u ní může dojít. Jak se ukazuje, množství ramen a jejich silenbloky sice vydrží hodně, ne však věčně. Problémy spočívají jednak v tzv. excentru, jež se nachází na jednom z příčných ramen. Je-li zde vůle, vůz se pak může v zatáčkách chovat nestabilně, a tedy přetáčivě. I Peugeot 406 může mít zadní kola tzv. „do A“. To za předpokladu, že jsou vymačkané silentbloky uložení podélných ramen. V druhovýrobě nejsou k mání, takže nezbývá než je koupit v originále. K jeho ceně zhruba 2000 Kč za kus je ovšem třeba připočítat ještě cenu za geometrii, která je tady nezbytná. I ta však má v případě 406 svá specifika. Je třeba ji seřizovat v předem stanovené světlé výšce vozidla. Pokud to servis nedodrží, nebude geometrie zadních kol správně nastavená.

Vrtošivý hliník

S příchodem 406 se poprvé objevily modernizované zážehové motory řady XU, dobře známé z předchůdce. Hlavní změna spočívala v zavedení dvouvačkové hlavy válců a 16 ventilů. Až na nepovedenou sérii ve značné míře konzumující olej (roky 1997 a 1998) jde o spolehlivé a odolné motory. Jak menší 1.8 (XU7), tak i větší dvoulitr (XU10) ale mají výrazně sportovní charakteristiku, která si příliš nerozumí s vysokou hmotností 406. K tomu, aby motory něco předvedly, potřebují otáčky. To je v krutém rozporu s původní osmiventilovou verzí, která ve dvoulitrové verzi nabízela i v ještě větší 605 příjemnou a relaxovatelnou jízdu. V malé 405 pak byla vyloženě dynamická. Nejlepším zážehovým motorem tak byla vzácně se vyskytující osmiventilová verze dvoulitru, dopovaná nízkotlakým turbo-
dmychadlem (XU10 J2TE). Jejích 235 N.m dostupných už ve 2500 min-1 ostře kontrastovalo s 16ventilovými verzemi. Jízdní projev této 406 je tak zcela suverénní.
Změna přišla s modernizací v roce 1999. V něm Peugeot představil zcela nové zážehové čtyřválce řady EW. Litinový blok nahradil hliník, konfigurace rozvodů zůstala zachována, stejně jako papírové parametry. Dřívější spolehlivost a odolnost XU ale byla ta tam. Motory řady EW jsou proslulé vysokou spotřebou oleje a tzv. překroužkování ne vždy pomůže. Někteří tvrdí, že problém tkví se ztvrdlých guferech ventilů.

Cesta ke Common-railu

Vznětové motory Peugeotu jsou vyhlášené svojí spolehlivostí a odolností. V době příchodu na trh nebyly moderní Common-Raily ještě k dispozici, takže vůz zdědil diesely ze svého předchůdce v podobě 1.9 TD. Více dynamiky, ale také problémů může přinést větší, tříventilová 2.1 TD. Po jízdní stránce je skvělá, žel ve 406 existuje pouze ve verzi s plně elektronickým Lucas EPIC. Jeho hlavním neduhem je netěsnost, což se v kabině projeví zápachem nafty. Koupi takové 406 si dobře rozmyslete, neboť oprava může být docela drahá, klidně až 25–30 tisíc Kč, a tedy vzhledem ke zbytkové ceně vozidla skoro nerentabilní.
V roce 1999 byly popsané diesely nahrazeny novou generací DW, a tedy HDi. Menší dvoulitr existoval ve dvou výkonových verzích. Ta slabší, obraná
o turbodmychadlo s proměnnou geometrií dokázala po celou dobu produkce vystačit bez filtru pevných částic. Výkonnější verze jej mít může, stejně jako větší dvouvačková 16ventilová 2.2 HDi. Zmíněný filtr tady pracuje s aditivy, jak už jistě víte, a je třeba je pravidelně doplňovat. Cena filtru je dnes již také mnohem příznivější, a to zásluhou výměného (exchange) systému servisů PSA, kde vám za starý filtr dají nový, či lépe řečeno odborně vyčištěný.

Vydáno: 15. 04. 2013

Autor: Tomáš Dusil (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Peugeot 406 bazar