Peugeot 508 RXH: Ticho po pěšině

Vzít výborně odhlučněné kombi střední třídy, přidat elektromotor pro neslyšný pohyb městem a s pohonem všech kol se vydat do terénu? S 508 RXH realita.

S tím terénem se to ale nesmí přehánět. 508 je velké auto s dlouhým rozvorem a dlouhými převisy, a proto se na velké terénní dobrodružství necítí. Podobně je na tom i ve městě, kde sice výborně funguje hybridní pohon, ale v úzkých uličkách historického centra Prahy se budete bát o poškrábání laku, kterému nemusí zabránit ani bohaté oplastování.

Zastavme se ale nejprve u hybridního pohonu. 508 RXH je dalším modelem (po 3008 Hybrid4), který využívá systém kombinující dvoulitrové HDI (120 kW/
300 Nm) s niklmetalhydridovými bateriemi a elektromotorem s výkonem 27 kW a 200 Nm (obojí nad zadní nápravou). Oba dva dohromady dokáží vyprodukovat 147 kW a 450 Nm. Elektromotor pohání zadní kola, takže se Peugeot chytře dostal k ekologické čtyřkolce.

 Automobily Peugeot 508 RXH
Obrubníky překonáte s jistotou, světlá výška se zvedla o 50 mm.

Ta navíc funguje vcelku spolehlivě, jen je nutné přepnout vůz do režimu 4WD, ve kterém je pohon všech kol preferován. Podobné režimy máte k dispozici další tři. V Auto se vůz samočinně snaží optimalizovat nastavení hnacího řetězce k dosažení co nejnižší spotřeby, ve Sportu je preferován výkon a v ZEV se pohybujete pouze na elektrický pohon. Nejde to ale vždy, v přílišném stoupání, ve vysoké rychlosti nebo pokud jsou akumulátory vybité, peugeot bezemisní provoz odmítne.

To vše je hezké, vás ale zajímá spotřeba. Na dálnici vám RXH neušetří ani kapku, elektrický pohon se totiž dokáže připojit do rychlosti 120 km/h, bezemisně se dá jet do nějakých 70 km/h, zrychlit na cca 60 km/h (vyžaduje to ale chirurgicky citlivou práci s plynovým pedálem). Náš dálniční výlet rychlostí 130 km/h tak skončil spotřebou na
úrovni 6,8 l/100 km, pohyb po městě znamenal 6,6 l/100 km a celkově se spotřeba RXH ustálila na 6,7 l/100 km. Spotřeby "automatické" 508 SW 2.0 HDI se přitom pohybují jen nepatrně výše (celkový průměr v našem dlouhodobém testu je 7,0 l/100 km). Výrobcem udávaných 4,1 l/100 km je v běžném provozu nereálných.

 Automobily Peugeot 508 RXH
Úspora paliva okolo 0,3 l/100 km vám cenový rozdíl 111 100 Kč nevrátí.

Oproti samočinné převodovce s hydrodynamickým měničem v "normální" 508 také dostanete šestistupňový robotizovaný manuál, který se hladkostí ani rychlostí řazení konvenčnímu automatu nemůže rovnat. Na rozdíl od většiny hybridů tak alespoň nepřicházíte o možnost manuální volby převodových stupňů. Řadit můžete pádly pod volantem, která jsme ale vzhledem k jejich nepraktickému tvaru nechávali být. Milovníky svižné jízdy uspokojí režim Sport, ve kterém převodovka společně s elektromotorem úspěšně vyhlazují turbodíru dvoulitrového HDI. Pohon všech kol a baterie nad zadní nápravou mají také za následek jisté jízdní vlastnosti a neutrální chování v obloucích. Náklony karoserie rozhodně nejsou minimální, ale stále přijatelné.

V interiéru si až na pár jiných ovladačů přijdete jako v "dieselové" sestřičce s vyšší výbavou. Standardně dodávaný head-up displej vám bude ukazovat rychlost zeleně, pokud při jízdě nebudete produkovat žádné emise. Praktičnost kombi ale utrpěla zmenšením zavazadelníku o 95 litrů. Baterie potřebují místo.

 Automobily Peugeot 508 RXH
Srovnání "kufrů" odhaluje vyšší podlahu a nakládací hranu RXH.

Cenové srovnání na první pohled pro 508 RXH nevyznívá dobře. Oproti stejně dovybavené 508 SW s 2.0 HDI (120 kW) a bez pohonu 4x4 je dražší o více než 100 000 Kč. Zajímavější je situace v kontrastu s přímou konkurencí - "terénními" kombi. Pokud dorovnáme výbavy, je na tom lépe jen Subaru Outback s rozdílem pouhých 6000 Kč, za které u Peugeotu dostanete výkonnější pohonné ústrojí. Nový Passat Alltrack vychází bez využití akčních balíčků Business podstatně dráž.

Cena
508 RXH: 995 000 Kč
Testovaný vůz: 1 132 300 Kč

 Automobily Peugeot 508 RXH


Vydáno: 29. 10. 2012

Autor: Martin Přibyl (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Renault R5 bazar