Peugeot 607 2,2 HDI Biturbo - dvě turba pro čtyři válce

Peugeotova vlajková loď je možná na konci svého modelového cyklu, ale rozhodně ne na konci sil. Novou krev do žil vlévá elegantnímu Francouzovi úsporný vznětový čtyřválec, přeplňovaný postupně jedním a později dvěma turbodmychadly.

Vlajková loď francouzské automobilky se lvem ve znaku a současně i vlajková loď francouzského autoprůmyslu má na kontě již sedm křížků. Výroba 4,9 m dlouhého sedanu byla v závodě Sochaux zahájena v březnu 2000 a v prosinci roku 2004 absolvoval tento Peugeot inovační zásah, který lehce pozměnil přední nárazník a přinesl několik technických novinek. Až loni v létě se do této limuzíny dostal čtyřválcový turbodiesel, přeplňovaný dvěma turbodmychadly, aby vyplnil mezeru mezi klasickým motorem 2,0 HDi (100 kW) a šestiválcovým 2,7 HDi (150 kW).

Čtyři válce a dvě turbodmychadla

K luxusu a pohodlí na cestách patří nejen ve francouzském podání tichý motor, který dokáže i ve vysokých rychlostech pracovat s nízkými otáčkami a malou spotřebou. Logickým východiskem je obvykle vznětový vidlicový šestiválec, ale moderní technika otevřela cestu k méně tradičnímu řešení. Ze známého motoru 2,2 HDI, který se už od léta 2000 dodával v tomto voze s filtrem pevných částic (jako jeden z prvních na světě), vyrobili technici skupiny PSA silný motor, který je určen právě pro komfortní a současně úsporné ježdění ve velkém stylu.

Zásadní změnou je zástavba systému dvojitého přeplňování vyvinutého ve spolupráci s Honeywell Turbo Technology. Dvě malá turbodmychadla pracují ve dvou režimech. V nízkých otáčkách je v činnosti jen jedno turbodmychadlo, které je naladěno na vysokou účinnost již krátce po akceleraci nad volnoběžné otáčky. Mezi 2600 a 3200 ot./min se připojuje také druhé, stejně velké turbodmychadlo. Okamžik otevření regulačního ventilu, který uvádí v činnost druhé turbodmychadlo, je dán zatížením motoru a atmosférickými podmínkami. Ve druhém režimu - kdy pracují obě turbodmychadla současně - již motor setrvává až do zásahu regulačního obtokového ventilu.

Litinový blok zůstal prakticky beze změn, ale nové písty s větší spalovací dutinou vymodelovanou uvnitř, znamenají menší kompresní poměr 16,6:1 (místo původních 18:1) a tudíž klidnější chod. K tomu přispívají také dva vyvažovací hřídele a uložení motoru v karoserii. Systém vstřikování common rail od firmy Bosch pracuje s maximálními tlaky až 1800 bar a piezoelektrické vstřikovače se otevřou v případě potřeby až šestkrát během jednoho pracovního cyklu.

Z grafu vnější charakteristiky motoru je možno odečíst, že motor dokáže poskytnout 200 Nm už v 1000 ot./min, 280 Nm ve 1250 ot./min a maximum 370 Nm v 1500 ot./min. Ve 3000 ot./min přitom zůstává křivka nad hodnotou 350 Nm. Charakteristika motoru tedy odpovídá francouzské preferenci komfortu a nízké spotřeby před sportovními výkony.

Ticho léčí

Relativně malý přeplňovaný čtyřválec je v Peugeotu perfektně odhlučněn. Při jízdě prakticky nelze vysledovat okamžik aktivace prvního ani druhého turbodmychadla a typické zpoždění mezi sešlápnutím plynu a akcelerací se vlastně nekoná. Vysoký točivý moment motoru využili konstruktéři k těžšímu zpřevodování, ale problémy s rozjezdem velmi pravděpodobně mít nebudete. Síla motoru roste ideálně s rostoucími otáčkami. Na rozdíl od mnoha konkurentů nemusíte při jízdě s tímto motorem příliš sledovat aktuální údaje otáčkoměru. Použitelné otáčkové pásmo sahá od 1300 ot./min do 4500 ot./min, v případě potřeby lze jít až k 5000 ot./min. Setrvávání mezi 2000 a 4000 ot./min je dnes standardem, ale v tomto případě překvapuje jak izolace motoru od interiéru, tak samozřejmost s jakou motor v této oblasti odvádí svou práci.

Dálniční rychlost 130 km/h odpovídá při zařazeném šestém rychlostním stupni 2500 ot./min a spotřebě 7,2 l/100 km. Šetřílci můžou počítat s minimální spotřebou mimo město 6,5 l/100 km, naopak ve městě se projeví hmotnost 1,725 t a za méně než 8,5 l asi jezdit nebudete.


 

Francouzský luxus

Peugeot, Renault ani Citroën se zatím za magickou pětimetrovou hranici luxusu nedostali, ale pokud nelpíte na prestiži, možná budete překvapeni úrovní kultury cestování, kterou nejdelší současný Peugeot i 7 let po uvedení na trh nabízí. V našem případě byl interiér čalouněn kontrastní hnědou kůží, která v kombinaci s decentním uplatněním chromovaných prvků, prvotřídních plastů a kvalitně sestaveného interiéru, vytvářela dojem mimořádného luxusu.Velká komfortní sedadla sice mnoho bočního vedení těla nenabízí, ale šestsetsedmička přece miluje dálkové jízdy po dálnici a ne krátké výlety po okreskách. Řízení není briskně přímé, ale spíše luxusní a přesné, řazení zůstává jednou ze slabin Peugeotu, bez ohledu na třídu. Sedmnáctipalcová kola a jim odpovídající malý profil pneumatik si příliš nerozumí s měkkým naladěním odpružení a tlumení, a tak se na krátkých nerovnostech vracíte do reality vyšší střední třídy, která prostě nemůže být ve všem srovnatelná s luxusními o třídu většími vozy. V čem se naopak Peugeot velmi blíží jsou velkorysé míry interiéru a kvalita audiosystému, jehož zvuk výborně zní i díky nízké hladině vnitřního hluku (standardem tohoto Peugeotu jsou mj. i vrstvená skla). V době, kdy je módou vysoký ponton karoserie, je velká prosklená plocha oken, viditelnost kapoty z místa řidiče a optimální výhled všemi směry vítaným návratem do minulosti.

Cenový poker

Za částky, které najdete v oficiálním ceníku, si už dlouho nikdo žádné auto nekoupil. Sedm let na trhu je už dost dlouhá doba na to, aby k bohatě vybaveným standardním výbavám prodejci přihodili výraznou hotovostní slevu. Částka 1.190.000,-Kč, kterou Peugeot oficiálně žádá za testovaný model, se smrskne na 951.200,-Kč a pokud zvolíte značkový leasing můžete z ceny škrtnout dalších 80 tisíc. Připlácet není třeba za nic podstatného (kožené čalounění, metalíza i špičkový audiosystém JBL v ceně) s výjimkou navigačního systému (+61.600,-Kč).

První cena vozu960.000,-Kč (2,2 116 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací1.050.000,-Kč (2,2 HDi, 125 kW)
Základní cena testovaného vozu1.190.000,-Kč (2,2 HDi, 125 kW, Pack)
Cena testovaného vozu vč. příplatků a slevy1.042.800,-Kč (2,2 HDi, 125 kW, Pack)

Plusy

  • Výkonný, pružný a tichý motor
  • Prostorný a výborně odhlučněný interiér
  • Vysoká úroveň jízdního pohodlí
  • Příznivá spotřeba paliva
  • Pocit luxusu v interiéru
  • Výborný výhled z vozu
  • Bohatá výbava

Minusy

  • Tlumení krátkých příčných nerovností
  • Nepřesné řazení
  • Zastaralý design zádě

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Peugeot 607 bazar