Pneumatiky F1: Černá alchymie

Pneumatiky patří v současné době ve formuli 1 ke klíčovým faktorům pro vítězství. Čtyři černé válce dokážou vytáhnout na vrchol i pokazit celý závodní víkend.

Podstatná část mozaiky, tak by se dal charakterizovat podíl pneumatik na výkonnosti monopostu formule 1. Není to prvek, který by dokázal vynést HRT nebo Marussiu na pódium, dokáže však Ferrari či Mercedesu pořádně zkomplikovat strategické plány.

 Závody Pneumatiky Pirelli F1
Stačí malá chybička a pilot své obutí odepíše, rozsah pracovní teploty je velmi úzký.

Na úvod si musíme připomenout pravidla. Pokud během závodů nezaprší, každý pilot musí vystřídat obě směsi hladkých pneumatik, které Pirelli nominovalo na daný víkend. Italové si vybírají ze čtyř: superměkké, měkké, střední a tvrdé. Směsi jsou nominovány jako hlavní (prime; obvykle tvrdší) a alternativní (option; obvykle měkčí), což je důležité pro počty přidělených sad. Těch alternativních, obvykle měkčích a rychlejších, je totiž o jednu méně (pět proti šesti hlavním). Piloti i týmy mají během tréninků možnost vyzkoušet si obojí, postupně je však vracejí a před kvalifikací jim zůstane už jen po třech sadách. Nejlepší desítka na startovním roštu vyráží do závodů na stejných pláštích, na kterých dokončila poslední část kvalifikace.

Taktizování tedy začíná již v sobotu odpoledne, kdy je důležité ušetřit si co nejvíce alternativních sad. Proto piloti bez reálné šance na pole position (obvykle od sedmého místa níže) vyjedou na trať jen symbolicky a nezajedou příliš dobrý čas. Alternativní strategie však ne vždy fungují, protože musíte mít i adekvátně rychlé auto a především po startu získat pozici, která umožní zajíždět rychlá kola a tím získávat čas. V tomto směru může být výhodnější startovat až z druhé desítky, kde je volná volba obutí na start.

 Závody Pneumatiky Pirelli F1
Sportovní šéf Pirelli Paul Hembery má těžkou pozici, jeho pneumatiky čelily velké kritice.

Klíčovým aspektem fungování pneumatik je teplota. Pracovní ideál pro jednotlivé směsi je od 95 do 125 stupňů Celsia v desetistupňových intervalech. Každá směs má přibližně patnáctistupňové okno, mimo které nefunguje. "Stačí tři či čtyři stupně pod nebo nad tímto rozmezím a časy se dramaticky zhorší," vysvětluje šéf Mercedesu Ross Brawn. Pneumatiky se sice předehřívají, je však na jezdci, aby jejich teplotu udržoval během jízdy. Tím, že vozy pracují s nižším přítlakem (vzadu až o 20 procent), tak více kloužou a pláště se tím přehřívají. Pilot přitom nemá šanci rozeznat, zda pneumatiky přehřál, nebo podchladil. "Když se jednou dostanete mimo ideální rozsah, už se tam nikdy nevrátíte," stěžuje si pilot McLarenu Lewis Hamilton.

Porozumět opotřebení pneumatik je tedy velmi komplikované a týmy to zvládají jen postupně a s velkou námahou. Jde totiž o to, aby se vůz a jeho nastavení ideálně sladily s pneumatikami, vše navíc musí doplňovat pilot citlivou pravou nohou. Podle Hamiltona je tento faktor dokonce nejdůležitější. Z hlediska techniky jsou prý dokonce zvýhodněné slabší motory (např. Ferrari), které méně přetěžují zadní kola. Dalším faktorem jsou brzdy, protože kotouče z uhlíkových vláken mají také svou pracovní teplotu a disky jsou jejich důležitým chladicím prvkem. Pokud tým říká jezdci, jak má brzdit, jsou za tím především pneumatiky. Nezanedbatelným a podle sportovního šéfa Pirelli Paula Hemberyho i nejdůležitějším faktorem je však vyvážení. Jednodušší vozy ze středu pole jsou proto k obutí ohleduplnější než komplikované konstrukce špičkových týmů. I tím lze vysvětlit nevyrovnanost výkonů jednotlivých jezdců, která byla kořením sezony 2012.

 Závody Pneumatiky Pirelli F1
Bleskovka! Přezouvání pneumatik je také důležité, rekord McLarenu v závodech je 2,5 sekundy.

Jak u Pirelli probíhá vývoj?
Paul Hembery, sportovní šéf Pirelli, se vyjádřil, že kdyby měl jeho vývojový tým k dispozici současný monopost F1, pneumatiky by nemusely být tak citlivé na teplotu. Pirelli má totiž k dispozici dva roky starý monopost Renault s výrazně jinou aerodynamikou, který jinak zatěžuje pneumatiky. Týmy se totiž za 18 měsíců nedohodly na tom, který z nich by výrobci obutí poskytl současný vůz, protože se obávaly získání konkurenční výhody. Roli testovacích pilotů plní pro Italy bývalí jezdci F1 Lucas di Grassi (jedna sezona s Virginem, testovací pilot Renaultu) a Jaime Alguersuari (dvě a půl sezony s Toro Rosso).

 Závody Pneumatiky Pirelli F1

Vydáno: 17. 02. 2013

Autor: Martin Ruisl a Michael Schmidt (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz