Počítač místo showroomu? Výběr nového auta pomocí internetu

Automobilový konfigurátor je dnes již nezbytnou součástí webových stránek výrobců. Jsou ale všechny dostatečně kvalitní? A jak vypadá odezva dealerů na zájem zákazníků? To ukáže náš test.

Představa je jasná. Posadit se v klidu domova ke svítícímu monitoru, chvilku klikat, sestavit si auto dle vlastních představ a finančních možností, odeslat popis zvolené verze k prodejci, co nejdříve absolvovat zkušební jízdu, podepsat smlouvu na financování nebo platební příkaz, popř. složit hotovost a odjet zbrusu novým vozem. Realita ale zdaleka není tak růžová.

V našem testu jsme srovnávali konfigurátory deseti nejprodávanějších modelů v nižší střední třídě. Naše hlavní otázka zněla: vyplatí se podobný postup při výběru rodinného vozu?



POŽADOVANÉ AUTO
Pohon: turbodiesel s výkonem okolo 80 kW a manuální převodovkou
Zevnějšek: metalíza; patery dveře; 16“ litá kola; vnější zrcátka a kliky dveří v barvě vozu
Bezpečnost: šest airbagů, ESP
Funkční výbava: mlhovky; automatická klimatizace; rádio s CD, MP3 a AUX-IN; palubní počítač; dálkově ovládané centrální zamykání; elektrické stahování předních i zadních oken; výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, multifunkční volant (s malým koženým paketem); parkovací asistent vpředu i vzadu



Prvním kamenem úrazu může být chybějící aplikace na webu výrobce. Již zde se v rozletu zastaví zákazníci automobilky Kia, ale také japonské Hondy. U té to (vzhledem k představě o nápaditých výrobcích ze země vycházejícího slunce) překvapí možná ještě více než u společnosti, která dodává třetí nejprodávanější vůz nižší střední třídy v ČR. Nezbývá tedy nic jiného než vytisknout si katalog a s tužkou v ruce zaškrtávat položky výbavy a pak odeslat poptávku dealerovi třeba e-mailem nebo poštou nebo zajít do showroomu osobně.

U zbylých významných výrobců na tom budete lépe. Nicméně ne vždy je aplikace bez chyby. Většinou se využívá jazyk PHP, který slouží jako vnitřní „motor“ celého systému, alternativou může být Java, kterou známe třeba z internetového bankovnictví. Na něj je pak navázán vlastní design stránky, hodně společností sází na interaktivní obsah, takže musíte mít v počítači nainstalován Flash, Ford používá zásuvné moduly Quicktime a Windows Media Player. Hezký vzhled je pak často vykoupen delším načítáním, pomalejším fungováním a větší zátěží počítače. U designu ale možná více než jinde platí okřídlené, že méně je někdy více. Taková Škoda se střídmým bílozeleným webem je dobrým příkladem.

Zatímco design nebo „pohon“ webové aplikace se liší, vlastní postup při konfiguraci je prakticky stejný. Začíná se volbou motoru a stupně výbavy, pokračuje se k barvě a interiéru (občas také kolům – alternativní ráfky ale mohou být schovány i dále mezi doplňky), následuje příplatková výbava a konec představují různé doplňkové položky (koberečky, spoilery atd.). Výsledek svého snažení můžete samozřejmě vytisknout, někdy také uložit ke svému účtu a případně navíc odeslat nejbližšímu dealerovi a požádat ho tím o nabídku.


Jak rychle auto nakonfigurujete?

Nedá se ovšem říci, že by všichni tento proces zvládli na jedničku. Co naplat, že u Toyoty lze konfiguraci odeslat, když při této činnosti dojde k chybě a nedokončí se. Konfigurátor Hyundaie i30 se zhroutí, jakmile si vyberete nejvyšší stupeň výbavy Trikolor Plus, a u Opelu kdosi kdysi špatně nastavil kódování češtiny, takže po pěti minutách zírání do seznamu výbavy, kde jsou všechny znaky s háčky a čárkami nahrazeny otazníkem, se asi seberete a vydáte se k nejbližšímu dealerovi pro starý dobrý papírový katalog. U Fordu se zase po sestavení vozu nedozvíte, co že měla vámi vybraná verze Titanium v základní výbavě, jen o něco lépe na tom budete u Peugeotu, který vám sdělí pouze takzvané klíčové vlastnosti.


Novým trendem jsou 3D verze s věrným zobrazením automobilu.

Zajímavé jsou rozhodně živé náhledy sestavovaného vozu, některé společnosti se spokojí se změnou barvy laku, popř. informativním pohledem do interiéru, jiné ukážou i to, jak budou na hatchbacku vypadat osmnáctipalcová kola z lehkých slitin. Ford díky využití výše uvedených zásuvných modulů umožňuje rozhlížení se po interiéru (panoramatický pohled). Vcelku častá je možnost prohlédnout si auto z více pohledů zvenčí, někde to lze téměř plynule, jinde pod určitými úhly. U Peugeotu zamrzí tu a tam chybějící obrázky (příčinou může být nedávný facelift modelu 308), ale podobný problém mívá také Renault.

Zkrátka ani moderní webový konfigurátor nemusí být bezbřehým zdrojem informací, názorným a bezchybným nástrojem, který vám bez velkých problémů umožní sestavit si auto dle vlastního gusta. Nám se nejlépe pracovalo s webovou aplikací Škody, možná proto, že v Mladé Boleslavi vědí, jak se Čechům zavděčit i v tomto ohledu. Pokud pomineme obsáhlé a nepřehledné tabulky, byli by na tom stejně koncernoví příbuzní z Wolfsburgu. Špatně na tom není ani Renault, který prakticky identickou službu nabízí i na webu Dacie.

Přehledností, designem a schopností webu však výběr nového vozu teprve začíná. Stejně jako náš test. Příště přineseme sice stručnější, ale zásadnější druhý díl našeho článku o nákupu nového automobilu přes internet. Naši hru na zákazníky jsme totiž dotáhli: konfigurace jsme jako skuteční zájemci o auto odeslali. Za měsíc se s vámi tedy podělíme o naše zkušenosti s tím, jak rychle s námi oslovené automobilky komunikovaly. Některé totiž na formuláře na svém webu nereagují tak, jak by si člověk s půlmilionem v kapse představoval, dvě automobilky dokonce neodpověděly vůbec. Zato jediná značka, která v prvním díle propadla – tedy korejská Kia bez konfigurátoru – se ukázala jako jedna z nejlepších. Hned druhý den jsme měli potvrzený termín testovací jízdy. O tom ale až příště.



KONFIGURÁTORY LUXUSNÍCH VOZŮ
Zejména u luxusních značek se můžeme setkat s graficky velice propracovanými konfigurátory – takové Ferrari 458 si sestavujete v showroomu, kde jsou na zdi vystaveny také volanty nebo sedačky. Na druhé straně se zde rozhodně nedočkáte bohatého výběru příplatkové výbavy. Tím hlavním cílem je přece něco jiného: vyzkoušet si barevné schéma exteriéru a interiéru (půjdou ty žluté brzdové třmeny k černému laku a ta červená palubní deska ke světle hnědým sedačkám?). Známé ale lze potěšit obrázkem vašeho vysněného hřebce z Maranella (funkce Snapshot). Webovou aplikaci lze také přepnout do režimu celé obrazovky. Hráčům to možná připomene hry typu Need for Speed, kde si podobným způsobem ladíte závodní vůz ve své virtuální garáži.



Ve šlépějích své prestižnější stájové značky jde Alfa Romeo. Taková giulietta se před vámi mění v prázdné tovární hale. A dokonce si můžete zapnout zobrazení „rentgen“, které ukáže v celé kráse vnitřnosti vozu – podvozek, karoserii nebo motor (jen škoda, že pokud změníte v menu po straně typ motoru, obrázek zůstane stejný).

Ford není jediný, kdo umožní 3D náhled do interiéru. U značek z USA je tato možnost běžná, porozhlédnout se tak můžete třeba uvnitř Cadillaku CTS-V, nejde to ale u Chevroletu Camaro, jehož konfigurátor nabízí statické snímky.



JAK JSME TESTOVALI
V testu jsme srovnávali konfigurátory deseti nejprodávanějších značek v nižší střední třídě za minulý rok. Celkově jsme využili šest kritérií s různým bodovým ohodnocením (viz tabulka). Prvním byla přehlednost, vyjadřující snadnost orientace ve webové aplikaci. Následovalo subjektivní (a proto i bodově skromné) hodnocení vzhledu, které mohlo vynést nula až pět bodů. Důležitá je také názornost, tedy jestli se v průběhu konfigurace objevují živé náhledy finálního vzhledu vozu. Pro pohodlí uživatele jsou nezbytné informace, které by měly být rychle dostupné přímo ze samotné aplikace.

Předposledním hlediskem pak bylo to, jak se nám povedlo nakonfigurovat vlastní vůz, tj. jak odpovídal našim představám (taková Dacia Logan se jim totiž dost vzdálila). A pomyslnou třešničkou na dortu pak byla rychlost, jakou se nám povedlo požadované auto sestavit. Naše představa byla vcelku jasná a je uvedena v další tabulce. Příjemné zjištění je, že se tyto časy moc neodchylují od šesti minut. Tedy za předpokladu, že máte nějakou představu o tom, co který stupeň výbavy obsahuje.

Vydáno: 19. 01. 2012

Autor: Martin Přibyl (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Škoda Octavia bazar