Porsche Boxster S PDK: Beaufortova stupnice

Modelová obměna Porsche, to je v poslední době pěkný fičák. Vítr změn zasáhl i Porsche Boxster, které je opět větší a dospělejší. Odkud vítr vane, napovídá fakt, že 50% dílů sdílí s "devětsetjedenáctkou".

Ač u Porsche uvažovali o ještě menším modelu, nakonec si to rozmysleli. Museli by totiž sáhnout do regálů Audi a VW, což by imagi značky neprospělo. To boxster i ve své třetí generaci „parazituje“ na modelu 911, s nímž má verze S společný i motor 3,4 l/232 kW. To je v kontextu s pohotovostní hmotností 1350 kg, pohonem zadních kol a velmi přesným řízením záruka plnohodnotných řidičských zážitků.

Boxster ve své třetí generaci působí seriózněji a mužněji a je i mnohem větším vozem než dříve. Dlouháni si na rozměrných sedadlech konečně mají kam složit nohy. Více místa je i v příčném směru. Čelní sklo ale končí stále poměrně nízko.

 Automobily Porsche Boxter S PDK
V kabině se za tučné příplatky setkává purismus s opulentností.

Vypiplaný podvozek je skutečným skvostem. Jistota, přesnost držení stopy a celková ovladatelnost jsou ukázkové, pro někoho ale může být možná „málo divoký“. Kola více v rozích zajišťují ještě jistější pocit v zatáčkách, kde se boxster zásluhou nízkého těžiště chová jako motokára. Vysoký výkon máte dobře pod kontrolou, je tak dlouho neutrální, až to bere dech, a výborná je i trakce. Řízení vyniká přesností a čtveřice vrtaných kotoučů je k neutahání. I na příplatkových dvacetipalcových kolech s pneumatikami Pirelli P Zero rozměru 235/35 ZR 20 je útlum na nerovnostech komfortní. Těch 40 000 Kč za elektronicky řízené aktivní tlumiče PASM jsou dobře investované peníze.

Kamarádům a známým se podobně jako u 911 motorem příliš nepochlubíte. U boxsteru je celý schovaný mezi sedadly a zadním zavazadelníkem, což přispívá k ideálnímu rozložení hmotnosti. Vidět jsou jen uzávěry plnicích servisních hrdel. Svou přítomnost ale dává hlasitě najevo, bublá, prská, vyje. Vytočit ho totiž můžete až k osmitisícové hranici. Systém stop-start funguje dobře, v porsche ale působí nepatřičně. Spotřeba není prioritou, 12,6 l/100 km naměřených v testu nijak nepřekvapí.

 Automobily Porsche Boxter S PDK
Zatáčky jsou pro boxster tou pravou parketou. Projíždí je se stoickým klidem.

Manuál je manuál, tak rychle jako sedmistupňová dvouspojková převodovka PDK ale nikdo nepřeřadí. Na stovku to zvládne v režimu Sport Plus za 4,8 s, tedy o 0,3 s rychleji než s ručním řazením. Páčkami pod volantem lze ale dosáhnout kompromisu. Pak tam sází meziplyny a praská do výfuků.

Z konkurentů s ním dokáže držet krok jen o 18 kW výkonnější BMW Z4 sDrive35is (4,8 s), zatímco o 32 kW slabší Audi TTS Roadster k tomu potřebuje 5,4 s a o 7 kW slabší Mercedes-Benz SLK 350 dokonce 5,6 s.

Na víkendový výlet ve dvou je kromě kreditky možné vzít i nějakou tu garderobu. K dispozici je celkem 0,280 m3, z čehož je 0,150 m3 vpředu a 0,130 m3 vzadu. Několikavrstvá plátěná skládací střecha se elektricky složí do prostoru za sedadla během 9 s. Pokud je nahoře, je z vozu špatný výhled směrem vzad.

 Automobily Porsche Boxter S PDK
Samá voda, přihořívá, motor je ukryt zrakům, vidět jsou jen servisní hrdla.

Boxster je výborně vyváženým vozem, který nemá zjevné chyby, s cenou 1 696 000 Kč je ale z této kategorie suverénně nejdražší. A kdo mu nejvíce loupe perníček? Stejně rychlé BMW je o 246 000 Kč levnější, audi stojí o 317 800 Kč méně a mercedes dokonce o 355 000 Kč. Ještě více se dá ušetřit pořízením 247kW Nissanu 370 Z Roadster (1 264 000 Kč).

Cena
Boxster S PDK: 1 696 000 Kč
Testovaný vůz: 2 487 769 Kč


Vydáno: 21. 07. 2012

Autor: Vladimír Löbl (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Porsche 911 bazar