Porsche Cayenne (948) - Jiné, ale důležité

Příjezd původního Cayenne možná vyvolal v pravověrných fandech značky zděšení, avšak jak se ukázalo, tah to byl více než dobrý. První opravdu praktické Porsche totiž firmě přineslo cenné finance, které v té době opravdu potřebovalo.

Už od 60. let se Porsche pokoušelo nabídnout vůz také pro širší publikum. Od prastaré 914 přes modely transaxle až po řadu Boxster. Všechna tato auta stála méně než slavná 911, avšak po praktické stránce na tom byla v případě transaxelů o něco lépe, v případě 914 a Boxsteru dokonce hůře, neboť chyběla (a chybí druhá řada sedadel).
To Cayenne bylo přesným opakem. Ač nebylo levné, přesto si získalo masy fanoušků, neboť jako první SUV značky nabízelo praktičnost, o níž se žádnému Porsche do té doby ani nesnilo.
Dnes je navíc tento vůz překvapivě dostupný, neboť léta nemilosrdně tlačí jeho ceny dolů. I v Čechách lze vůz získat už od nějakých 250 000 Kč a díky velkému množství u nás prodaných kusů je nabídka skutečně široká. Přesto chce koupě Cayennu i jistou dávku štěstí, neboť složitá technika si umí postavit hlavu a ceny servisu odpovídají stále renomé značky, byť mnozí mechanici ze značkové sítě VW si s Cayennem dokážou překvapivě dobře poradit.

Příbuzný Touaregu

Důvodem je fakt, že po technické stránce vůz sdílí řadu komponentů s první generací Touaregu. To se týká podvozku a převodového ústrojí, již méně pohonných jednotek, i když jak se to vezme.
V případě, že zvolíte základní Cayenne s šestiválcem, bude pod jeho kapotou tlouci srdce dobře známé příznivcům rychlých Golfů R32 a Passatů R36. Ano, jde o známou VR6 ve druhé generaci. Do roku 2006 měla objem 3,2 l a nepřímé vstřikování benzinu, od uvedeného data dostal vůz v rámci modernizace větší 3.4, navíc s přímým vstřikováním benzinu FSI. Oba motory mají stejný blok s úhlem rozevření řad válců 10,6 stupně. Jde tedy o druhou generaci „veruny“, poprvé představenou na severoamerickém trhu. Motor to není vůbec špatný, avšak pro pohon Cayennu není příliš důstojný, neboť koncepce VR byla kdysi zvolena z důvodu prostorových možností vozů kompaktní třídy, v nichž je motor uložen napříč. Cayenne jej má samozřejmě podélně, takže lepší by byla klasická V6 z produkce Audi. Zajímavé je, že i 2. generace tohoto SUV stále využívá VR6, na rozdíl od Panamery, již pohání pravá V6, odvozená od osmiválce Porsche.

Nejlepší volba

Právě osmiválec je v Cayenne asi tou nejlepší volbou. A úplně postačí jeho původní verze s nepřímým vstřikováním a objemem 4,5 litru. Výkon 250 kW již stačí na svižné svezení, zvláště když šestistupňový „automat“ od ZF řadí hladce a rychle. Navíc je s motorem perfektně sladěný. Normálně se vůz rozjíždí vždy na „dvojku“. Teprve když skočíte na plyn a překonáte předem daný bod jeho dráhy, přeřadí převodovka hbitě na jedničku. Podobné je to již léta u Mercedesů.
Spolehlivost této V8 je odpovídající. Pozornost ale věnujte chlazení. Motor pracuje překvapivě s nižší teplotou, než bývá běžné. K jejímu udržení slouží elektricky poháněný ventilátor. Zejména u vozů zkraje produkce se ale občas stávalo, že jeho otáčky byly nižší, než by se slušelo. Stačila pak letní zácpa na dálnici a nejeden Cayenne začal vařit jak stará škodovka. Vzhledem k použití technologie Alusil, a tedy celohliníkovému bloku bez vložek, tady není přehřátí žádnou banalitou. Ba právě naopak a odnést to nemusí jen obligátní hlavové těsnění.

Turbu se vyhněte

Ještě mnohem více dynamiky získáte, pokud zvolíte přeplňovanou verzi osmiválce. Jeho momentová charakteristika je plochá jak dno solného jezera, a to ve velmi širokém rozsahu otáček. Zásluhou toho je pružnost vskutku impozantní, bez ohledu na to, jaký převod je zrovna zařazen. Bohužel špičkový agregát dokáže svého majitele pěkně vytrestat, neboť často už po 100 000 najetých km docházelo k opotřebení vnitřních ploch válců, což je doprovázeno masivní konzumací oleje. Prvotním pokusem o nápravu je tzv. překroužkování, které však zpravidla moc nepomůže. Pak nezbývá než buď vyměnit tzv. polomotor, a nebo najít někoho, kdo dokáže generálkovat alusilové bloky motorů. Je jasné, že první způsob opravy je finančně značně náročný, takže jej podstoupí jen majitelé dražších vozů, samozřejmě za předpokladu, že jsou dostatečně bonitní. Cayenne je zkrátka Porsche a tomu odpovídají i jeho servisní nároky. Přesto jsou nižší než u slavné řady 911. Zde je příbuznost s Touaregem ku prospěchu věci.

Vydáno: 12. 06. 2013

Autor: Tomáš Dusil (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Porsche Cayenne bazar