Porsche Cayman S PDK: Jak se krotí krokodýli

Což takhle udělat radost svému finančnímu poradci (a manželce) a místo modelu 911 Carrera se stát krotitelem nového Caymanu S?

Do značné míry identickou techniku v případě výkonnější verze S dostáváte v dostupnějším balení. Sice oproti carreře musíte oželet dvě provizorní zadní sedadla, ale zato ušetříte závratných 674 000 Kč. Pravda, do elegance "devětsetjedenáctky" má cayman daleko, a musíte se do něj i více nasoukat. Jako v chudém příbuzném si v něm však rozhodně nepřipadáte.

Poloha za volantem nemůže být lepší a sedadla lépe tvarovaná. Zpracování a materiály jsou špičkové, až na páčky směrovek a stěračů. Pokrokem jsou dospělá "pádla" převodovky PDK, která nahradila malá tlačítka na volantu.

 Automobily Porsche Cayman S PDK
S aktivními tlumiči je cayman i na rozbitých silnicích vcelku pohodlným vozem.

Dvoumístný interiér je oproti dřívějšku prostornější, což ocení zejména řidiči vyšších postav. Odkládacích prostor pro drobnosti je v kabině poskrovnu. Posádka caymanu ale zato má k dispozici hned dva zavazadlové prostory, jeden vpředu (0,150 m3) a druhý vzadu (0,275 m3)
o celkovém objemu 0,425 m3, což je mimochodem o čtvrtinu více, než kolik pojme fabia...

Motor je z hlediska rozložení hmotnosti na ideálním místě ve středu vozu, ukrytý pod vrstvami tlumicích materiálů. Jeho existenci dávají najevo jen vstupy vzduchu za dveřmi, ale i servisní hrdla plnění motorového oleje a chladicí kapaliny ve zdobné stříbrné liště.

 Automobily Porsche Cayman S PDK
Palubní deska vychází z modelu 911. Přístrojový štít má ale místo pěti jen tři kruhové přístroje.

S legendární 911 má cayman společnou nejen konstrukci přední poloviny vozu, ale ve verzi S také motor 3,4 l, byť oproti základní 911 s výkonem sníženým o 18 kW. "Jen" 239 kW ale trochu eliminuje o 43 kg nižší provozní hmotností 1432 kg. S dvouspojkovou převodovkou PDK (příplatek 79 829 Kč) tak dosprintuje na stovku za 4,9 s, tedy jen o tři desetinky za 911. S paketem Sport Chrono v režimu Sport Plus, kdy s aktivovaným Launch Control (rozjezd s vytočeným motorem), pokoří stovku za 4,7 s, je odstup stejný.

Existence PDK může působit u takto sportovního kupé rozporuplně, tak rychle a plynule jako ono byste ale s manuálním řazením nepřeřadili, "dvouspojka" navíc hází efektní meziplyny. V režimu Sport se zrychlí reakce na povely plynového pedálu a motor ještě usilovněji chraptí a práská do výfuku. Dostatek sportovního pocitu tak dává Cayman S k dispozici řidiči i v legálních rychlostech. I v běžném režimu je motor dosti dotěrný, oproti modelu 911 je v kabině i více patrný hluk od podvozku. Na delší vzdálenosti je z tohoto důvodu vhodnější lépe odhlučněná carrera.

 Automobily Porsche Cayman S PDK
Poloha za volantem je výborná, kabina je navíc prostornější než dřív.

Spotřeba určitě není to, co by bylo u vozu této kategorie pod drobnohledem. Průměrných 11,6 l/100 km nikoho nevyleká, ani o tři více, když se nekrotí.

Široce rozkročená kola v rozích karoserie a ideální rozložení hmotnosti zajišťují nízkému kupé výtečnou stabilitu a suverénnost v zatáčkách. Je to i zásluha samosvorného diferenciálu, který standardně dostanete společně s 19" koly. Cayman se velmi dlouho chová neutrálně, než se projeví pohon zadních kol, a je k silnici přilepený jako motokára. Vrásky na čele tak přidělává nejen konkurenci, ale tak trochu i carreře.

 Automobily Porsche Cayman S PDK
Co hrdlo ráčí? Plnicí otvory pro olej a chladicí kapalinu coby designový objekt.

Druhá generace caymanu s 20" pneumatikami funguje dobře i na rozbitých českých silnicích. Ani na výmolech se nedočkáte tvrdších rázů. Je to z velké části zásluha příplatkových elektricky řízených aktivních tlumičů PASM (40 333 Kč).

Nízké porsche řidiče poslouchá na slovo. Jeho elektrohydraulické řízení se ale zdá nejslabším článkem jinak skvěle vyváženého vozu. Působí uměle a není tak přesné a přímé, jak byste očekávali, což trochu sráží celkový dojem. Brzdy vám zprvu nepřijdou jako nějak ultrarychlé, ale když opravdu potřebujete rychle zastavit, tak naplno ukáží své kvality. Ze stovky díky nim cayman zastaví na než 34 metrech.

 Automobily Porsche Cayman S PDK
Zadní křídlo se samočinně zvedá v rychlosti 120 km/h.

Malé kupé od Porsche je ve své třídě etalonem, je však také suverénně nejdražší. Cayman S PDK přijde v základu na 1 843 829 Kč, zatímco za Audi TT RS Coupé S tronic/250 kW vydáte 1 640 900 Kč, za 250kW Z4 sDrive35is s dvouspojkovou převodovkou utratíte 1 470 000 Kč a Mercedes-Benz SLK 350 s 225 kW stojí 1 367 300 Kč. Cena ale u všech díky příplatkům ještě řádně povyskočí.

Vzhledem k charakteru jízdy s tímto porsche by možná stačila o 342 000 Kč levnější základní verze. Při pohledu do ceníku nelze přehlédnout ani to, že i s dokoupeným hardtopem (87 000 Kč) vyjde sesterský Boxster S levněji a máte vlastně dvě auta v jednom. A se základním boxsterem by vlastně ještě zbylo na pěkné auto pro manželku...

 Automobily Porsche Cayman S PDK

Cena
Cayman S PDK: 1 843 829 Kč
Testovaný vůz: 2 513 493 Kč

 Automobily Porsche Cayman S PDK
Dvojitá koncovka výfuku je poznávacím znamením verze S s motorem 3,4 l.


Vydáno: 28. 07. 2013

Autor: Vladimír Löbl (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Porsche Cayman bazar