Range Rover Evoque 2.2 SD4 Prestige: Za devatero převody

Ještě před pár lety byly devítistupňové převodovky z říše pohádek. Teď je díky ZF najdete i ve vozech s motorem napříč.

U takového Range Roveru Evoque totiž nemůžete prostě na jednu hřídel poskládat devět ozubených soukolí, proto jsou v případě převodovky 9HP48 jednotlivé převody inteligentně rozmístěny okolo centrální osy skříně tak, aby se vešla vedle příčně uloženého motoru. A evoque je prvním autem, se kterým si ji můžete pořídit.

Najdi rozdíl. Volič převodovky je stejný jako u starší šestistupňové.


Pouhým okem to ovšem vůbec nepoznáte, volič „automatu“ má stále atypický tvar kolečka, nikde žádný nápis. Vše se prozradí až za jízdy, poslední dva převody jsou určeny vysloveně pro rychlou jízdu po dálnici, a jakmile chcete zrychlit, musí ZF podřadit o jeden až dva stupně. Obzvlášť devítka je dlouhá jako týden před výplatou, ve 130 km/h ukazuje otáčkoměr jen cca 1750/min a čtyřválcový „diesel“ se sotva dostane k maximu točivého momentu. Změny převodových stupňů jsou naštěstí velice rychlé, takže si stěžovat nebudete. Horší je váhání při rozjezdu, kdy převodovka občas nepospíchá s odřazením směrem nahoru a nechává otáčky zbytečně viset.

Na dálnici ovšem s velkou čelní plochou a vysokým aerodynamickým odporem mnoho stejně neudělá, evoque s dostatečně silným 140kW 2,2l „dieselem“ v takovém režimu bere 8,3 l/100 km. Při pohybu po městě pak přichází na řadu vysoká hmotnost: evoque se dá donutit ke střídmosti jen s odříkáním. Při dynamické jízdě totiž potěší rychlé reakce na povely páčkami pod volantem, motor je ideální držet mezi dvěma až třemi tisíci otáčkami. Přes pár chyb je devítistupňové ZF skvělou volbou.

Sedadla jsou vynikající, na výběr je spousta barevných kombinací čalounění.


Ostatně jako nejmenší range jako celek: jeho podvozek skvěle kombinuje agilitu na silnici, schopnosti v terénu a komfort. Na asfaltu pohon všech kol srovná záď do zatáčky a v terénu zajistí trakci. Se světlou výškou 215 mm a systémem Terrain Response projedete téměř všudy, uvelebeni v pohodlných kožených sedadlech: v nich vás nerozhodí ani české tankodromy.

Na průměrnou českou peněženku ale evoque stavěn není. I jeho luxusně pojatý interiér ho staví do pozice prémiové prémie. Základní cena nejlevnější verze Pure s nejsilnějším vznětovým motorem a devítistupňovou převodovkou přesahuje jeden milion korun, německá konkurence přitom začíná na 900 000 Kč. Inu, za krásu se platí...

Krátkej, ale širokej. Při pohybu v úzkých prostorech se hodí parkovací kamery.

Vydáno: 17. 04. 2014

Autor: Martin Přibyl, foto Václav Novák (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Land Rover Range Rover Evoque bazar