Range Rover Sport 5.0 V8 Supercharged HSE Dynamic: Gentlemen’s sport

Šlechtic mezi SUV ve druhé generaci opět po očku pokukuje po sportovním vyžití. Která z ušlechtilých tělesných aktivit pro něj bude nejvhodnější?

Je třeba říci, že sir ze Solihullu „šel do sebe“ a z trikotu již nepřetéká na všechny strany. Vrcholný Range Rover Sport s osmiválcem přeplňovaným kompresorem zhubl díky použití hliníkové konstrukce „velkého range“ o celých 280 kg pohotovostní hmotnosti (starý sport postavený na platformě Land Roveru Discovery vážil 2590 kg). Pořádná vazba to je ale pořád, bez zrcátek má na šířku přes dva metry a na délku mu do pěti metrů také příliš nechybí. Důstojný prostor získali i cestující: na zadní lavici je místa více než dost. O devět procent se zvětšil i zavazadelník (na 0,489 m3), konkurence však uveze více a ložná plocha je poměrně vysoko.

Alespoň si natrénujete bicepsy, což testovaný range už příliš nepotřebuje. Zážehový osmiválec má výkon 375 kW a apetit zápasníka sumó. Odměnou za spotřebu okolo 15 l/100 km vám ovšem bude možnost předjíždění snad za jakýchkoliv okolností a bez manuálního podřazování. Sešlápněte pravý pedál, osmiválec si zabrumlá, skvělý osmistupňový „automat“ ZF sám přehodí pár koleček a pomalu jedoucí fabia je ve zpětném zrcátku. Range se při tom zhoupne a vyrazí kupředu způsobem, že chvíli přemýšlíte, jestli už těch koní není moc. Na každý pád na běžnou jízdu stačí asi 1100 otáček za minutu a na dálnici si motor líně točí asi 2000/min. Ač to možná nevypadá, zrychlení není natolik bleskové jako u konkurence, ale ruku na srdce: kolik SUV upaluje stovkou za 5,3 s?

Zpoza volantu teď menší řidiči neuvidí konec kapoty, sedí se jako v evoquu.


Červené třmeny brzd Brembo hrají na závodní notu, ale i když se sport řídí, zatáčí a zvládá podstatně lépe než jeho těžkopádný předchůdce, není žádnou okreskovou pilou. A to musíme přiznat, že aktivní tlumiče, elektronicky rozpojitelné stabilizátory nebo nový „dynamický“ režim systému Terrain Response 2 (s elektronicky řízeným aktivním diferenciálem) pracují jako dobře sehraný fotbalový tým, u něhož nevíte, proč a jak to tiki-taka funguje. Příčinou jsou rozměry, hmotnost i celoroční pneumatiky Pirelli Scorpio Verde, které sice zlepšují terénní schopnosti, ale na mokru kloužou a po svižné jízdě jsou i cítit. Prostřední z rangů každopádně láká hlavně k dlouhým cestám po dálnici: je dobře odhlučněný a velice komfortní.

Za ideální volbu pro range máme maraton, jen je mu nutné dopřát dostatek občerstvovacích stanic. Ani 105l nádrž totiž občas nestačí. Cenově vychází sport lépe než jeho německá konkurence.

Určen na silnici. Z pověstných terénních schopností díky systému Terrain Response 2 mnoho neztratil.

Vydáno: 20. 11. 2013

Autor: Martin Přibyl, foto Václav Novák (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Land Rover Range Rover Sport bazar