Renault Captur 1.5 dCi Dynamique: Míchaný nápoj

Tedy pardon, v řeči automobilových segmentů se tomu říká crossover. Auto, jež spojuje výhody několika druhů koncepcí. Captur by měl být ideálním koktejlem do městského provozu. Je tomu skutečně tak?

O prodejně úspěšný vůz segmentu nejčastěji pojmenovávaného B+ se Renault snaží již mnoho let. Modus ani Grand Modus prodejním trhákem nebyly, a proto možná ani není divu, že u Renaultu na otázku, zda je captur ideovým nástupcem modusu, odpovídají důrazným záporem. Skutečnost je taková, že captur rozhodně nechce mít image nudného velkoprostorového vozu typu MPV, ale naopak se chce svézt na trendy vlně SUV a crossoverů. Vyšší posaz, lepší přehled o dění na silnici, atraktivní design. To je to, co láká zákazníky k podobným vozům. Pohon 4×4 vyžaduje jen menšina.

 Automobily Renault Captur 1.5 dCi Dynamique
Čtyřkolka to není, ale díky vyšší stavbě se kontaktu s přírodou rozhodně nebojí!

Nový Renault Captur je postaven na základě čtvrté generace clia. Patrné je to na první pohled, jelikož linky karoserie i mnoho detailů jsou u těchto dvou sourozenců velmi podobné. Captur však narostl prakticky do všech stran. Díky tomu nabídne až 455 litrů zavazadlového prostoru v základním uspořádání (díky posuvné zadní lavici) nebo nečekaně vzdušnou a prostornou přední část kabiny.

Renault Captur sází nejen na svůj atraktivní design, ale i na široké možnosti individualizace. Dvoubarevné lakování je u nejvyššího stupně výbavy Dynamique standardem, to však zdaleka není vše. Polepy, atraktivní designy litých kol, interiérové pakety a dekory, kombinací a možností je mnoho. Testované provedení bylo vyvedeno v nepřehlédnutelné oranžové barvě v kombinaci s doplňky v barvě slonové kosti. S barvou karoserie jsou pak sladěny i doplňky v interiéru. Hravé a veselé a podle mě to capturu celkově vážně sluší.

 Automobily Renault Captur 1.5 dCi Dynamique
Interiér je pohledný a ergonomicky zdařilý. Cestovní komfort v horkých dnech omezuje jen méně výkonná klimatizace.

V interiéru je jasně patrná příbuznost s novým cliem. Přístrojový štít i ovládací panely jsou shodné, ale přitom vkusně zakomponované do nově řešené palubní desky. Pochválit pak opět musím řešení středového panelu a ovládacích prvků. Na jakýsi multifunkční tablet, jenž je dominantou středové konzole, si sice možná budete muset chvíli zvykat, ale nakonec se vám toto řešení bude líbit. Dotykové ovládání činí systém velmi intuitivním. Pochválit pak musím i funkci a ovládání vestavěné navigace.

Interiér kromě již zmiňované nadstandardní prostornosti přední části potěší množstvím a velikostí odkládacích prostor. Jsou všude a jsou velmi prakticky řešené. Jako například jakýsi šuplík namísto obvyklé vyklápěcí schránky před spolujezdcem. Sedadla jsou plochá, ale potěší tuhostí výplní i praktickými potahy. Ty lze rychle a jednoduše po rozepnutí zipu sundat a v případě potřeby vyprat. Ani rodiny s dětmi se tak nemusí bát světlých potahů. Prostor vzadu určuje poloha posuvné zadní lavice (posouvá se výhradně celá). Když dáte přednost komfortu zadních cestujících, není zde situace vzhledem k velikosti a zařazení vozu špatná, rozhodně je výrazně lepší než ve výchozím cliu. Při posuvu zadních sedadel zcela vpřed je místa v podélném směru málo. Samotný zavazadelník pak svým objemem potěší v obou případech. Ani základních 377 litrů totiž rozhodně není špatná hodnota. Variabilitu kufru navíc zlepšuje praktické dvojité dno.

 Automobily Renault Captur 1.5 dCi Dynamique
Vpředu je spousta místa a sedadla jsou pohodlná. Vzadu se sedí hodně vzpřímeně, takže prostor ani v podélném směru nechybí.

Nabídka pohonných jednotek moc pestrá není. Na výběr jsou jen dva benzinové přeplňované motory TCe o objemu 0,9 a 1,2 litru a jeden turbodiesel. Právě motor 1.5 dCi se nacházel pod kapotou testovaného oranžového exempláře. Velmi kultivovaný a úsporný agregát se pro pohon podobného vozu velmi dobře hodí. Připlatit si však oproti verzi 0.9 TCe musíte 60 000 Kč. Je tak třeba si dobře spočítat, zda se vám vyšší počáteční investice v nějakém rozumném časovém horizontu vrátí. Maloobjemový turbodiesel trochu trpí na nedostatek síly v nejnižších otáčkách. Turboefekt je pod hranicí 1800 ot/min jasně patrný. Jakmile se však turbodmychadlo nadechne, jsou dynamika a hlavně pružné zrychlení vozu nad očekávání dobré, a to i díky nízké pohotovostní hmotnosti vozu. Škoda, že motor není kombinován se šestistupňovou převodovkou. Poměrně úzké pásmo využitelných otáček k jejímu použití přímo vybízí. Jinak však zpřevodování chválím. Je ideální právě do města. Kratší první stupně vybízejí klikovou hřídel k rychlejšímu otáčení a to se pozitivně odráží na dynamice pohybu v městském provozu. Delší pětka pak v mezích možností daných pětistupňovou koncepcí převodovky snižuje spotřebu a zvyšuje akustický komfort při cestování po dálnici. Dráhy řazení jsou krátké a celkem přesné, jen občas řadicí páka na neutrálu zadrhne. Grif, jejž získáte po pár desítkách kilometrů, však tento neduh "odstraní". Co vás naopak rozhodně trápit nemusí, je spotřeba. 3,5 l/100 km v kombinovaném provozu, což je hodnota, na kterou k tomuto modelu láká výrobce, se mi dosáhnout nepodařilo, avšak s lehkou nohou na plynu není problém jet za 4 l/100 km a ani ve městě i se sprinty od semaforů k semaforům zásadně nepřekročíte hranici 5 l/100 km. Na dálnici při průměrné rychlosti 130 km/h počítejte s úbytkem paliva v nádrži tempem 5,2 až 5,4 litru na každých 100 km.

 Automobily Renault Captur 1.5 dCi Dynamique
V capturu má motor 1.5 dCi výkon 90 koní. V praxi si i tato slabší verze dokáže s lehkým vozem bez problému poradit.

Máte-li zájem o vůz s pohonem 4×4, u capturu neuspějete. Renault ví, že v tomto segmentu se čtyřkolky prodávají velmi špatně, a rozhodl se tak nabízet jen verzi s pohonem přední nápravy. Podvozek vozu (základem bylo samozřejmě opět nové clio) se však podařilo naladit skvěle. Hned od prvních kilometrů budete oceňovat komfort odpružení. Ten je na vysoké úrovni. Podvozek bez problému odfiltruje zvlněnou vozovku a do interiéru se nepřenáší ani nepříjemné rázy na velkých nerovnostech a výmolech. Toto zjištění bylo o to více překvapující, že testovaný vůz vyjížděl na 17palcových kolech. Podvozek působí velmi kvalitním a odolným dojmem a o svých kvalitách přesvědčí i při ostřejší jízdě. Kdo by po přečtení předchozích řádků očekával, že se auto bude v zatáčkách výrazně naklánět a nedotáčivé bude od rychlosti 5 km/h, byl by překvapen. Nejen že náklony v zatáčkách jsou přijatelně malé, ale ani agilita a neutralita, jaké captur při průjezdu zatáčkou předvádí, nejsou vůbec špatné. Nedotáčivost přichází až ve chvíli, kdy to s nájezdovou rychlostí opravdu přeženete, nezáludně a naprosto předvídatelně. Zkritizovat tak mohu chování vozu jen ve chvíli přejezdu přes příčnou nerovnost v zatáčce. Tam dojde k nepříjemnému uskočení. Ovšem opět nejde o nic, co by mohlo řidiče zaskočit.

Pohled do ceníku odhalí další silnou stránku vozu. Tou je skutečně příznivá cenová politika. Konkurenti (i když přímá konkurence se hledá těžko) jsou výrazně dražší. Svými vlastnostmi a cenou by jej mohla pokořit snad jen Dacia Duster, ale ta je celkově z jiného těsta. Naftová verze ve vrcholné výbavě vyjde na necelých 420 000 Kč. Na to nemají konkurenti žádnou odpověď.

 Automobily Renault Captur 1.5 dCi Dynamique
Díky posuvné zadní lavici a dvojitému dnu je zavazadelník příjemně variabilní.

Cena
Captur 1.5 dCi Dynamique: 359 900 Kč
Testovaný vůz: 468 900 Kč

 Automobily Renault Captur 1.5 dCi Dynamique
Kontrastní barevné provedení podtrhuje atraktivitu designu karoserie.


Vydáno: 15. 07. 2013

Autor: Věra Petrů Vostrá (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Renault Captur bazar