Renault Clio TCe 90 Dynamique: Předaná štafeta

Clio je neprodávanějším modelem značky Renault s téměř 12 miliony prodaných kusů všech generací od roku 1990. O dvacet dva let později vstupuje na trh čtvrtá generace a má velké ambice...

Vývoj, jaký Renault Clio prodělal přechodem ze třetí na čtvrtou generaci, je patrný z každého detailu. Harmonické proporce, dané mimo jiné o 45 mm nižší karoserií i menší světlou výškou společně s doširoka rozkročenými koly, dodávají na atraktivitě a přidávají dojmu sportovně střiženého hatchbacku, který z nového clia chtěli ve Francii mít. V přední části vaši pozornost upoutá výrazné logo tvořící z velké části masku chladiče. Odhalit příslušnost ke značce tak bude u nového clia hračka i pro automobilové analfabety. Celkový design vozu je inspirován designérským cvičením DeZir, což je patrné i na optice předních světel.

Nové clio bude nabízeno výhradně v pětidveřové verzi (později ještě ve verzi Grandtour), ale ani milovníci sportovnějších třídveřových verzí nemusí tak úplně naříkat. Nejen že přední dveře jsou výrazně delší, než je tomu u klasických pětidveřových modelů, jako by u Renaultu jen chtěli usnadnit příležitostným zadním pasažérům nastupování, ale moc se s nimi a s využitím clia jako praktického pětidveřového vozu nepočítalo. Ale k tomu se ještě vrátíme. Co se zadních dveří týče, zajímavostí jsou také kliky integrované do zadního bočního okénka. Nepříliš praktické, ale hezké řešení odpovídající již zmíněné koncepci a směřování vozu.

 Automobily Renault Clio TCe 90 Dynamique
Jako pro panenky, snad jen opravdu drobné ručce se bude s klikou zadních dveří dobře pracovat.

Novinka je nabízena v osmi atraktivních odstínech karoserie, z čehož čtyři jsou zcela nové barvy namíchané tak, aby co nejvíce lichotily linkám nového clia. Nádherný je například červený odstín Rouge Flamme. Ani černá, ve které byl vyveden testovaný exemplář, určitě není barvou, která by novince neslušela, naopak nechá vyniknout mnoha chromovaným prvkům. Ale těšila jsem se na nějakou veselejší barevnou kombinaci pro potěchu mysli v těchto sychravých podzimních dnech.

Stejně jako na karoserii ani v interiéru nezůstal kámen na kameni a majitel třetí generace clia by se zde zorientovával stejně dlouho jako jakýkoli jiný řidič. Konstruktéři dali důraz na spojení atraktivního designu, snadného ovládání a maximálního využití multimediálních technologií. Do středového panelu tak byl zabudován jakýsi tablet, který umožňuje komunikovat s většinou systémů vozu. Nutno podotknout, že s něčím podobným už přišla i konkurence, ale nutno také říci, že rozhodně nejde o špatné řešení. Dotykové ovládání je sice hrobem pro všechny leštěnkáře, které budou desítky otisků prstů na displeji hlavně za slunečného počasí iritovat, ale právě dotykové ovládání zvyšuje intuitivnost systému. Vtipná by byla možnost "tablet" z palubní desky vyjímat tak, že by si na něm například spolujezdec mohl zahrát tetris či jinou hru jednadvacátého století a zpříjemnit si tak cestování.

 Automobily Renault Clio TCe 90 Dynamique
Útulný i praktický je interiér nového clia. Řidič ocení dobrou pozici pro řízení i ergonomii ovládacích prvků.

Kromě ovládacích prvků, na které je třeba si chvíli zvykat, ale nakonec se vám budou líbit, musím pochválit i velikost a množství úložných prostor, které kabina nabízí, propracovanost detailů i kvalitu dílenského zpracování a použitých materiálů. Co se však kvality dílenského zpracování týče, jednu výhradu bych přece jen měla. Týká se lesklých, ozdobných výplní volantu. Jejich hrany jsou ostré a neopatrný kontakt ruky s touto ostrou hranou není nic příjemného. Jen pro úplnost, pokud se vám barevné sladění a provedení interiéru testovaného vozu úplně nezamlouvá, nic to neznamená. Nové clio se totiž vyznačuje širokou možností individualizace. Základní linie Trendy, Sport a Elegant by pak měly pokrýt představy většiny potenciálních zákazníků.

Jiné to však je, budeme-li se bavit o prostornosti interéru. Kdo někdy seděl na zadních místech druhé generace modelu Clio nebo v prvním vydání thalie, může si dost dobře představit, jaké pohodlí má zadní cestující v novém cliu. Stejně jako má nové clio takové 2+2 boční dveře, tak stejně "ošizená" jsou i zadní místa. Obecně celkem logické řešení. Díky této koncepci se na přední místa nejen krásně nasedá, ale řidič i spolujezdec zde mají vynikající prostorový komfort. Malá auta jsou obvykle využívána právě pro dopravu jednoho až dvou lidí, pouze příležitostně se někdo vmáčkne dozadu. To kufr požadavky na prostor díky svému objemu 300 litrů uspokojí bez výhrad. Kdo chce malé auto využívat jako rodinné, měl by se však spíše porozhlédnout jinde. Naštěstí třeba u Renaultu je i větší megane za příznivou cenu.

 Automobily Renault Clio TCe 90 Dynamique
Řidič a spolujezdec se usadí do pohodlných sedadel a budou si užívat dostatek prostoru, cestující vzadu jsou na tom o poznání hůře.

Řidič ocení příjemnou pozici pro řízení, dobrý rozsah nastavení volantu i sedačky i její tvarování. Volant padne příjemně do ruky a velkou pochvalu si zaslouží přesné a celkem komunikativní řízení. Adekvátní je i účinek posilovače. Ani při parkování se člověk nenadře a přitom ve vyšších rychlostech neztrácíte pocit kontaktu předních kol s asfaltem nebo minimálně mechanické vazby mezi spojovacími tyčemi řízení a volantem.

Příjemným překvapením byla i kvalita řazení. Trochu delší dráhy se vzhledem k lehkosti i přesnosti řazení daly odpustit. Testovaná verze však byla vybavena pouze pětistupňovou převodovkou. Její odstupňování je zdařilé a hluk od motoru se do kabiny nepřenáší ve větší míře ani ve vyšších rychlostech, ovšem šestistupňová skříň by potenciál motoru jistě dokázala využít lépe. Tím motorem byl v případě testovaného vozu zbrusu nový tříválec TCe 90. Jde o první tříválcový motor vlastní koncepce Renaultu. Výkonu 90 koní je při objemu 898 cm3 dosaženo za pomoci turbodmychadla. To není nijak velké, a tak ani turboefekt není i přes malý objem motoru příliš velký. Ovšem při rozjezdech je třeba přidat plyn přece jen více než u vozů vybavených motory obvyklejší koncepce.

 Automobily Renault Clio TCe 90 Dynamique
Jen tři válce a nízkotlaké turbodmychadlo jsou až překvapivě silnou sestavou. Tuto verzi clia mohu jen doporučit.

Pochvalu si novinka od motorářů Renaultu zaslouží za zvukový projev a kultivovanost. Kromě studených startů ani nevnímáte, že vám pod kapotou chybí jeden válec. Stejně tak dynamika vozu je suverénní, a to i co se pružného zrychlení týče. V dálničním stoupání motoru dech dochází, ale vzhledem k zaměření vozu je možné s klidným svědomím tento motor doporučit i řidičům zvyklým jezdit svižněji. Hlavně ti však poznají, jak velký rozdíl může být mezi spotřebou udávanou výrobcem a údajem, který se zobrazí na palubním počítači. Syrový exemplář, který jsem podrobila testu, si v průměru řekl o 7,5 l/100 km, skutečně enviromentálně uvědomělá jízda znamenala pokles apetitu asi o litr.

Jestli se mi na novém cliu něco vážně líbilo, pak to byl podvozek. Komfortní nastavení zpříjemňující pohyb po městě i všude tam, kde se ještě nestačily ze silnic odstranit následky loňské zimy, nijak neubírá na jistotě a stabilitě podvozku. Náklony karoserie jsou v mezích normy, sklon k nedotáčivosti je i díky lehkému motoru minimální a dobrá ovladatelnost i ochota zatáčet zde nejsou vykoupeny ani špatnou stabilitou ve vyšších rychlostech.

 Automobily Renault Clio TCe 90 Dynamique
Svezení s cliem je radost. Jeho jízdní vlastnosti jsou totiž na vysoké úrovni.

Novinka láká na cenu od 229 900 Kč za dobře vybavenou verzi s motorem 1.2 16V/75 koní.

Cena
Clio TCe 90 Dynamique: 289 900 Kč
Testovaný vůz: 313 900 Kč

 Automobily Renault Clio TCe 90 Dynamique
Clio se vyznačuje dynamickými linkami a bočním profilem třídveřového hatchbacku.



Vydáno: 07. 01. 2013

Autor: Věra Petrů Vostrá (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Renault Clio bazar