Renault Laguna 2.0 dCi (127 kW) - rekordman

Nejsilnějším dvoulitrovým turbodieselem není žádné TDI ani jiný produkt německé provenience. Králem ve třídě dvoulitrových vznětových čtyřválců je motor Renault řady M9R. Vyzkoušeli jsme jej v manažerském liftbacku Laguna.

Aktuální provedení Renaultu Laguna patří k zavedeným manažerským modelům a i z našeho denního zpravodajství jste se mohli dozvědět, že nástupce se již pilně připravuje. Jeho premiéra je naplánována na druhou polovinu roku 2007. Co však Laguně zůstane bez ohledu na vzhled je supermoderní vznětový motor 2.0 dCi, který byl představen teprve nedávno. Jemu jsme proto věnovali nejvíce pozornosti v pravidelném testu.

2.0 dCi: nejsilnější diesel má značku Renault

Renault nový motor 2.0 dCi představil vloni na podzim a v současnosti se již dodává do vozů Laguna, Mégane a Espace. Jeden základ je přitom jako obvykle použit hned pro několik výkonových verzí a není pochyb o tom, že v rámci dalšího vývoje budou připravovány nové varianty. Verze se 127 kW je momentálně nejsilnější, nad ní jsou v nabídce Renaultu již jen vznětové vidlicové šestiválce. V novém motoru najdeme vše, co je v současnosti spojováno s označením moderní turbodiesel: piezoelektrické vstřikovače, čtyřventilový rozvod a dokonce také vyvažovací hřídele. Renault předpokládá, že se s novým agregátem dostane na špičku segmentu díky vysokým výkonům, vylepšením vnitřní aerodynamiky motoru a také díky zásadně vylepšeným akustickým vlastnostem.

Nový motor s interním označením M9R má zdvihový objem 1995 cm3, vrtání 84 mm a zdvih 90 mm, kompresní poměr jen 16:1. Čtyřventilový rozvod je obsluhován dvěma vačkovými hřídeli poháněnými řetězovým převodem od klikové hřídele. Zajímavostí je, že sací a výfukový ventil jsou vždy proti sobě, takže každý z vačkových hřídelů ovládá jeden sací a jeden výfukový ventil, což je uspořádání, které usnadňuje výměnu směsi ve válci.

Vstřikování common-rail s piezoelektrickými vstřikovači, které je schopno pracovat až s pěti vstřiky během pracovního cyklu, dodává Bosch. Vedle rozdělení hlavní dávky paliva na několik vstřiků, se na zklidnění chodu vznětového motoru podílí také dvojice vyvažovacích hřídelů.

Na trhu se nejdříve objevily dvě výkonové verze. Ačkoli Renault nejprve minulý rok oznámil, že nový motor bude disponovat nejvyšším výkonem až 125 kW, na trh se nakonec dostalo ještě silnější provedení (127 kW), snad proto, že konkurenční motor Volkswagenu (2.0 TDI) je v nabídce se 125 kW. Výkonnější verze je zatím vyhrazena jen větším Renaultům.

Klidná síla, nízká spotřeba

Podrobnější technická data nového motoru jsme zveřejnili již dříve, letos v dubnu jsme již vyzkoušeli civilnější verzi 2.0 dCi (110 kW) v Megane Grandtour a teď je konečně na řadě diesel se 127 kW v Laguně.

Očekáváte-li sportovní charakter, který se bude vyznačovat momentovou erupcí okolo 2000 ot./min jste vedle. I když to tak na papíře nevypadá, vše od startu až po dosažení cestovní rychlosti probíhá plynule. Jen minimální čas potřebný ke žhavení je dnes samozřejmostí napříč všemi moderními turbodiesely, ale samozřejmost s jakou si ševelí studený čtyřválec dCi by si měli poslechnout všichni majitelé vozů s motory, které využívají vstřikování čerpadlo-tryska. Po zahřátí klesne hladina hluku o nějaký ten decibel ještě níže. O vibracích od motoru nemá smysl mluvit, není po nich ani památky. Částečně je likvidují vyvažovací hřídele, částečně uložení v pomocném rámu a zbytek pohltí tlumící materiály, kterých je okolo motoru požehnaně.

Poměrně těžké zpřevodování odpovídá vysoko položené vnější momentové charakteristice motoru, která vrcholí 360 newtonmetry mezi 1750 a 3000 ot./min a ani mimo toto pásmo točivý moment výrazně neklesá pod 200 Nm. Laguna s tímto motorem zkrátka není žádné ,,RS", které by chtělo ohromovat okamžitými zrychleními, ale spíše kultivovaným vozem, který momentálně tvoří vrchol jízdní dynamiky (0-100 km/h za 8,4 s, 225 km/h) modelové řady Laguna. Síla motoru je snadno dávkovatelná díky plynulému nárůstu točivého momentu přibližně od 1400 ot./min. Omezovač otáček vypíná dodávku paliva až ve chvíli, kdy se otáčky motoru dostanou k 5000 min-1.

Běžně lze jezdit se spotřebou pod 6 l/100 km, dálniční cestování s rychlostním průměrem blížícím se 130 km/h znamená odběr asi 6,5 l/100 km, ve městě se při náročném provozu projeví odběrem mezi sedmi a osmi litry nafty podle toho jak moc využíváte možnosti motoru.

Nová manuální převodovka má šest stupňů, ale v exempláři který jsme přebírali s 12 tisíci kilometry na počítadle, byla kulisa velmi nepřesná a řazení samotné příliš nevybízelo ke sportovní jízdě. Pohyb řadicí páky je snadný s malým odporem, ale ,,najít" správnou rychlost snadné není, zvláště když vůle páky je takřka shodná při neutrálu i při zařazeném rychlostním stupni.

Luxus po francouzsku

Český trh je ve třídě manažerských limuzín ovládán německými modely nebo takovými auty, která se k tomuto stylu hlásí a tak měřítka pohodlí jsou u mnoha řidičů již poněkud pokřivena. Laguna je automobil, který se zaměřuje především na komfort cestování a to i přesto, že má výkonný motor pod kapotou.

První dojmy za volantem jsou smíšené. Sedadla s výrazným bočním vedením jsou současně také dost měkká. Poloha za volantem je jaksi jiná než jsme zvyklí a tohoto dojmu se nezbavíte ani po využití všech možností nastavení. Nakonec však i tuto vlastnost pravděpodobně přijmete za svou, protože má blízko k sedění v klubovkovém křesle, a to je pocit o kterým možná vlastně šlo. Čalounění v kombinaci kůže/Alcantara vypadá luxusně a je příjemné na dotek. Stejné lze konstatovat o provedení přístrojové desky a čalounění interiéru.

Navigační systém má poměrně malou obrazovku v kapličce uprostřed přístrojové desky. Obrazovka má vysoké rozlišení, ale starší řidiči by možná stejné rozlišení uvítali na rozměrnějším displeji, protože některé texty jsou až příliš malé na to aby byly pohodlně čitelné. Multifunkční informační systém se ovládá joystickem a tlačítky sdruženými na středovém tunelu. Ovládání většiny funkcí je intuitivní, ze všech problémů se dostanete tlačítkem BACK. Rádio má své klasické ovladače a lze jej řídit i přes dálkové ovládání, umístěné pro Renault klasicky vpravo od volantu (logičtější nám připadá poloha vlevo od volantu, tam kde ruka nemusí řadit a stále tak zůstává na volantu). Špičkovému audiosystému podle našeho vkusu scházela zvuková plastičnost a více basových složek.

Bezchybná je z hlediska bezpečnosti i pohodlí konstrukce hlavových opěrek. Velký rozvor byl u zrodu velkorysého prostoru na zadních sedadlech. Komfortní podvozek si rozumí s většinou českých vozovek, kombinace měkkého odpružení a nízkoprofilových pneumatik 225/45 R17 optimálně netlumila jen opravdu velké díry, kterým se nebylo možno vyhnout.

Laguna 2.0 dCi (127 kW): má drahá

Český dovozce nabízí nejsilnější turbodiesel pouze s vyššími výbavami Executive a Dynamique, takže první cena začíná na nemalých 837.900,-Kč, což značí příplatek proti benzinovému motoru 2.0T (125 kW) ve výši 65 tisíc korun. Přes vysokou ceníkovou cenu se o úspěch modelu nebojíme. Jde o vrchol, za který je nutno připlatit. Pro vyznavače nafty, kterým stačí poněkud lidovějších 110 kW se zkratkou dCi je tu model o 40 tisíc levnější. K tomu všemu je možno uvažovat v podstatě samozřejmá hotovostní a leasingová zvýhodnění a rázem jste v obvyklých cenových relacích.

Jestliže vyhledáváte pohodlný, rychlý a úsporný francouzský automobil s luxusním interiérem na dlouhé cesty, jste smířeni s nevalnou pověstí tohoto modelu a vyšší ztrátou hodnoty při dalším prodeji, je Laguna autem pro vás. Žádáte-li podivnou kombinaci ,,sportovního turbodieselu" jděte pro auto raději jinam...

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Renault Laguna bazar