Renault Laguna Coupé 3,0 dCi V6 - Naftová elegance

Renault deklaruje svou pozici výrobce špičkových turbodieselů instalací třílitrového dCi i do Laguny Coupé. Je nejsilnější, ale těžký motor, spojený se šestistupňovým automatem, rovnocenným soupeřem podvozku se všemi řiditelnými koly?

Automobilek, které dnes vyrábějí kupé střední třídy, není mnoho. A ty, které nabízí třílitrový turbodiesel, spočítáte na prstech jedné ruky. Francouzský Renault ale přesně takový vůz v nabídce má. Jelikož jde v podstatě o špičkovou variantu úzkoprofilového modelu, mělo by být převzetí klíče (v tomto případě spíše karty) k týdennímu testu potěšením. Bylo?

Elegantní francouzská slečinka

Design Laguny Coupé, který si s klasickou Lagunou rozhodně nespletete, rozděluje automobilisty na dvě skupiny. První si myslí, že je nádherná a nad jejími tvary a ladnými křivkami roztouženě sní. Druzí zase oponují, že až tak skvělá není, pořád je to francouzské auto a management Renaultu je vedle, když se do této kategorie aut vůbec pouští... Jistá je aspoň jedna věc: v přistavené bílé barvě Glacier vypadá Laguna velmi dobře a na silnici vzbuzuje opravdu velký zájem. Otáčení našich i cizích krků za tímto vozem nebralo konce.


 

Profil, který je o 47 mm nižší než v případě liftbacku, je sportovní, aerodynamický a klasicky elegantní zároveň. Přední část Coupé se normální Laguně velmi blíží, rozdíl najdete pouze v jiném nárazníku a nasávacím otvoru. Ale to, co vyniká velmi, to jsou zadní partie této francouzské krásky. V noci, kdy ze zadních futuristicky nízkých světel svítí pouze proužky světelných diod, je na dvoudveřovou Lagunu ještě speciálnější pohled.

Vnitřní kvalita

Bereme za kliku, bezrámová okna sjedou o větší centimetr dolů, otevíráme dveře a usedáme do béžových kožených křesel. Ihned si všimnete kratších sedáků. Jejich délka v podstatě odpovídá standardu střední třídy, ale to nemusí být v tak specifickém voze dostatečné. Zvláště, když BMW, ale třeba i Opel, nabízí jednoduché řešení v podobě nastavitelné délky sedáku. Luxusní, dokonale vyrobená, elektricky seřiditelná sedačka, je i v té nejspodnější poloze stále výše, než by u vozu s naočkovaným sportovním image měla být. Volant se teleskopicky vysunuje celkem málo, a tak posaz za volantem hodnotíme pouze jako průměrný, málo sportovní, ale zřejmě dobře vyhovující starším řidičům, které asi podobný vůz reálně osloví.


 

Dozadu se v relativní pohodě usadí dva dospělí cestující - pokud to tedy nebudou členové basketbalového týmu. Nejméně místa nebudou mít nad hlavou, ale paradoxně v oblasti kolen, která si důvěrně tykají se zadní částí předních sedadel. A také jejich nárty budou v nejnižší poloze předních sedadel dosti utlačované.

Přístrojová deska je jedním slovem skvělá - jednolitá, pohledná a zároveň i kvalitně zpracovaná, jen málo přitom vadí její příbuznost s obyčejnějšími a výrazně levnějšími Lagunami. Vše najdete tam, kde to čekáte. Volant a jeho mohutný věnec padne do ruky velmi dobře. Vůbec celý interiér je opravdu povedený, útulný a luxusně působící. Ihned se v něm cítíte jako doma. Jen ta extravagantní bezrámová okna v předních dveřích nejsou ani v roce 2009 prosta nedokonalostí v utěsnění aerodynamických svistů při dálničních rychlostech. Škoda.

Nové šestikomorové srdce

Pod kapotou, která by si mimochodem jistě zasloužila plynovou vzpěru, tepal nový motor s označením V9X - přeplňovaný diesel dCi V6 o objemu 2993 cm3. Agregát disponuje 173 kW (235 k) při 3750 min-1 ale hlavně 450 Nm již při 1500 min-1. Točivý moment však u své maximální hodnoty setrvává až do 3500 min-1 a kdykoliv si v tomto rozmezí zamanete, je Laguna připravena pružně vystřelit směrem vpřed. Stovku zvládne za 7,3 sekundy a z 80 na 120 km/hod vás urychlí za krásných 6,1 s.

Maximální výkon motor podává při 3750 min-1 a ze zkušenosti potvrzujeme, že vytáčet jej za tuto hranici nemá smysl. Automatická převodovka bohužel ctí spíše točivé hodnoty v podobě výkonu, když nechává motor hnát až do červeného pole v 4500 min-1. Po přeřazení otáčky spadnou někam za 3 tisíce a motor pořádně zabere, tady cítíte medvědí sílu jinak kultivovaného motoru. Vytáčení do vyšších sfér možná není úplně zbytečné, zkušený turbodieselový kovboj by ale řadil trochu jinak.

Automatická šestistupňová převodovka Aisin se zdá být spíše slabinou tohoto vozu, tedy pokud budete k Laguně Coupé přistupovat jako ke sporťáku. Zjistíte totiž, že řadí pomalu a i její rozhodovací schopnosti jsou spíše slabé. Každopádně řidiče při dynamické jízdě zrovna nepodporuje.

Pokud k francouzskému kupé přistupujete jako k pohodlnému GT a dopravnímu prostředku na dlouhé vzdálenosti, odvděčí se vám mistrovskými rozjezdy, plynulým řazením a hebkostí v přenosu síly na kola.

Ještě se ale vraťme k pohonné jednotce. Renault ve svých materiálech tvrdí, že je to špička ve své kategorii. Výkony i maxima točivých momentů umí německá konkurence lépe, Renaultův třílitrový agregát ale překvapuje utlumením. Po nastartování se ozve typickým šestiválcovým brukotem, když ale nestojíte motoru na krku těsně před omezovačem, vůbec o něm při proplouvání krajinou nevíte.

Výhodou proti benzinovému šestiválcovému kolegovi 3,5 V6 je spotřeba. Při dálničním tempu 130 km/h, které toto auto samozřejmě zvládá s přehledem, motor točí 2250 min-1. Ke spokojenosti mu stačí necelých osm litrů paliva. Ještě o litr méně potřebuje při ustálené stokilometrové rychlosti. Ve městě je to horší, ale ani 10,7 l/100 km vás nezruinuje.

Mrštnost na druhou

Podvozek s natáčecí zadní nápravou 4Control, který vyvinuli technici z Renault Sport, si odnesl pochvalu při svezení s Lagunou GT i v prvním testu Coupé. Nyní nezbývá než navázat ve stejném tónu. I při velmi mírném pootočení volantem auto ihned zatáčí, žádné prodlevy nebo zpoždění jednoduše neexistují. Z Laguny se stává velmi obratné a hbité kupé, se kterým se budete mrštně pohybovat i v městských uličkách. Jen při plné akceleraci musíte pevně držet volant a nehnout s ním ani o píď - jinak se vám bude zdát, že záď auta tancuje pod sedačkou. Ale je to jen o cviku...Věříme, že newtonmetry na předních kolech se naučíte zvládat celkem rychle.

Sporťák nebo gé-téčko?

Je vidět, že Francouzi mají eleganci a ladné křivky v krvi. Nemusíte s námi souhlasit, ale design Laguny Coupé se povedl. Stále dokola nás o tom přesvědčují otáčející se hlavy kolemj(e)doucích. Naftový agregát pod kapotou je plný síly, převodovka využívá jeho pružnosti a zbytečně neřadí. Při běžném ježdění vám z nádrže zmizí každých sto kilometrů mezi osmi a devíti litry nafty.

A Laguna Coupé s velkým turbodieselem jako sportovec? Na to má jeden koncepční problém (hnanou špatnou nápravu), motor, který miluje hlavně nízké otáčky a pomalou převodovku.

Renault za Lagunu Coupé 3,0 dCi v nejvyšší výbavě Initiale žádá 959.900,- Kč, což je na první pohled mnoho. Uvážíme-li, že hlavním konkurentem je nesmyslně oceněný Peugeot 407 Coupé 2,7 HDi (1,25 milionu Kč), nemá fanoušek naftových šestiválců o čem přemýšlet. Vlastně má. Měl by si rozmyslet, zda opravdu potřebuje tankovat naftu. Benzinový šestiválec z Nissanu vyjde o 60 tisíc levněji a to už vydá na pěkných pár set litrů benzinu...


 

První cena vozu789.900,-Kč (GT 2,0T 150 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací959.900,-Kč (Initiale 3,0 dCi V6 173 kW)
Základní cena testovaného vozu 959.900,-Kč (Initiale 3,0 dCi V6 173 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 971.400,-Kč (Initiale 3,0 dCi V6 173 kW)

Plusy:

  • utlumení motoru
  • strmé řízení
  • natáčecí zadní náprava
  • čtyřmístný interiér
  • kvalitní palubní deska
  • sklopná zadní sedadla
  • dostatečně objemný kufr
  • bohatá výbava

Mínusy:

  • vysoký posaz za volantem
  • malý rozsah nastavení volantu
  • váhavá a pomalá automatická převodovka
  • kratší sedáky
  • absence komfortního blikání směrovek

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Renault Laguna bazar