Renault Laguna Coupe 3,5 V6 - Vyladěno Alonsem

Vrcholný model kupé střední třídy od Renaultu se chová jinak, než byste od francouzského vozu téhle kategorie čekali. Má v tom snad prsty Fernando Alonso?

Vzpomínáme si, že když se objevily první snímky současné generace liftbacku Laguna, na pár fotkách si s ním zapózoval také dvojnásobný mistr světa formule 1 Fernando Alonso. V diskuzi pod článkem se to odbylo pár komentáři ve stylu ,,chudák Alonso" a život šel dál. Jenže pak se objevila verze Laguna GT s pozoruhodnými schopnostmi podvozku se systémem natáčení kol zadní nápravy. A teď přichází skutečně vrcholný model řady: kupé s šestiválcem z Nissanu 350Z a stejnou technickou specialitkou na zadní nápravě. Elita střední třídy by se měla s křikem budit ze spaní. Nebo snad ne?

 

Piha na kráse

Sedíme v klidné, tiché kavárně u okna tak, abychom měli Lagunu Coupe stále na očích a snažíme se najít pár pádných důvodů, proč bychom si ji neměli chtít koupit. Kvůli designu to rozhodně nebude, tento vůz je stylisticky hodně zdařilý. A nenapadá nás ani nic tak zásadního, abychom se mohli ušklíbnout, mávnout rukou a říct: ,,Kupé od Renaultu? Ani náhodou" . A přitom se pohybujeme v kategorii, v níž operuje v Evropě pouze vybraná společnost v podobě Alfy Brera, Audi A5, BMW 3, Mercedesu CLK a Peugeotu 407. Vlastně nám u Laguny Coupe vysloveně vadí jen jedna věc: posaz za volantem. Kdybychom si lagunu koupili, první, co bychom udělali, by bylo zakoupení tmavých fólií na boční skla, abychom nepůsobili v tomhle krásném a elegantním autě kvůli hlavě zaražené téměř do střechy poněkud nepříslušně. Tento vůz totiž bohužel patří k těm, v nichž se sedí ne v interiéru, ale na něm, přičemž je volant někde dole mezi koleny.

Škoda, protože jinak je palubní deska perfektně zpracovaná a vyrobená z velice příjemných materiálů. Sedadla mají málo výrazné boční vedení, ale jsou opravdu pohodlná, volant se dobře drží a nabízí široký rozsah nastavení. Škoda, že tenká a subtilně působící opěradla působí v takovém autě trochu neluxusně. Odměnou za to je však slušná nabídka místa pro kolena vzadu, což se hodí kvůli nutnosti v sedadle se trochu sesunout, aby vám na nějaké nerovnosti nerozbilo zadní okno hlavu.

 

Vorsprung durch Technik...

...jak říkáme my franštináři, to je to, co odlišuje běžnou předokolku od Laguny Coupé. Tedy přesněji řečeno, je to spíš dobrý nápad, než špičková technika. Dát autu střední třídy jednoduchou zadní vlečenou nápravu spojenou příčkou bylo od Renaultu dost troufalé, jenže k tomuhle kroku se Francouzi rozhodli proto, aby mohli na zadní kola aplikovat už poněkud pozapomenutý nápad: natáčení kol. Díky torzní příčce je systém konstrukčně velmi jednoduchý a přitom velmi účinný. Díky tomu, že zadní náprava pomáhá zatáčet, byla výrazně potlačena nedotáčivost auta daná koncepcí ,,vše vpředu" a umocněná těžkým motorem. Přestože se nám zdálo, že je nedotáčivost Laguny Coupé o něco větší, než u Laguny GT s dvoulitrovým turbodieselem, i tak zůstává velmi malá. Zatímco chuť přídě vypochodovat po tečně ze zatáčky byla potlačena, došlo ve srovnání s již zmíněným liftbackem GT u kupé k určitému zhoršení agility. V některých zatáčkách jako by si předek auta, volant a zadek vozu nějak nerozuměly - někdy byla nedotáčivost větší, než bychom čekali, jinde zase jako by záď zatáčela moc, a my za volantem ztráceli jistotu. To se však dělo až při velmi ostrém jízdním stylu, na který možná ani kupé nebylo stavěno. Jsme přesvědčeni o tom, že verze s menším benzinovým motorem nebo slabším dieselem tento problém nezná.

Systém 4Control má ale ještě další výhodu - řízení je neskutečně strmé a i ostré zatáčky tak můžeme řešit jen docela malým pootočením volantu. Řízení laguny sice není ostré ani extrémně komunikativní, ale není problém dát autu jednoznačný směr. Navíc je posilovač velice dobře vyvážený a má příjemný odpor.

Dobré jízdní vlastnosti doplňuje famózní schopnost podvozku poskytnout při minimálních náklonech v zatáčce zároveň výborné tlumení rázů od kol, v tomto ohledu patří Laguna Coupé ve třídě k naprosté špičce, skvělé je i odhlučnění kol a nejvíce je tak v kabině slyšet aerodynamický hluk.

 

Klidná nátura

Šestiválec o objemu nad 3 litry je pro každé auto střední, a vlastně i vyšší střední třídy naprosto dostačující motorizace. Laguna má pod kapotou V6 o objemu dokonce 3,5 l, přestože dynamikou bychom ho odhadovali na nějaký lepší třílitr. Ostatně není divu - jeho maximální výkon činí jen 175 kW. To na tuhle kubaturu není žádný zázrak, ale jak už bylo řečeno, dynamicky není důvod ke stížnostem. Při klidné jízdě ho můžete nechat převalovat kolem 3000 otáček a nabídne vám dobrou pružnost, to nejlepší ze sebe ale vydává od 4500 do 6200 otáček, kdy automat přeřazuje na vyšší stupeň. Je znát, že Renault naladil coupé spíš jako GT než jako sporťák, motor je v celém spektru dobře odhlučněný. Největším problémem pohonného ústrojí je ale šestistupňový automat, jenž pracuje dost pomalu, což ale posádce vykompenzuje alespoň plynulými změnami rychlostí bez cukání.

Bezkonkurenční auto

Přemýšlíme, komu by asi tak mohla Laguna Coupé ve své nevelké kategorii zkomplikovat život. Zadokolkáři s BMW a Mercedesy asi do předokolky, byť s aktivními zadními koly, nepůjdou. Už kvůli ceně. Peugeot 407 Coupé se snad už víc od svého francouzského rivala ani lišit nemůže. Mohl by snad Renault odloudit nějakého zájemce o Audi A5 s pohonem předních kol? Ideově k sobě budou mít asi nejblíže, nemyslím si ale, že by si tyto vozy konkurovaly. A zájemce o sportovní styling Alfy Brera na prudce elegantního Francouze ani nepomyslí, přestože svým chování na silnici k sobě mají obě auta velmi blízko.

Lagunu Coupé si koupí zájemci o exkluzivní model Renaultu a ti, kterým se její schopnosti dostanou pod kůži. Výhoda pár desítek tisíc v této třídě (Coupé V6 3.5 stojí 899.900,- Kč) asi nebude nejdůležitějším argumentem.

 

První cena vozu789 900,- Kč (GT 2.0 T, 150 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací899 900,- Kč (Initiale 3.5 V6, 175 kW)
Základní cena testovaného vozu899 900,- Kč (Initiale 3.5 V6, 175 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků911 400,- Kč (Initiale 3.5 V6, 175 kW)

Plusy

  • velmi dobré jízdní vlastnosti
  • tichý a kultivovaný motor
  • strmé řízení
  • výborný jízdní komfort
  • výborné tlumení nerovností
  • odpovídající cena

Mínusy

  • posaz za volantem
  • nižší výkon motoru
  • pomalé řazení automatu

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Renault Laguna bazar