Renault Megane Grandtour 1,5 dCi (78 kW) - Le Grand

Češi věří, že na velikosti zavazadelníku záleží. Megane Grandtour v tomto ohledu obstojí i ve srovnání s třídními rekordmany. Jaké je kombi nižší střední třídy, které pořídíte už za 335 tisíc korun?

Pro první test praktičtějšího provedení Renaultu Megane jsme získali malý turbodiesel s výkonem 78 kW a druhou výbavou Expression. Základní cenovka se tím sice vyšplhala na 429.900,-Kč, ale to nic nemění na mimořádně příznivé cenové politice českého zastoupení této značky. Vždyť v základní výbavě stupně Expression jsou standardně 4 airbagy, ESP, palubní počítač, klimatizace, kola z lehkých slitin, rádio s CD a MP3 přehrávačem a dálkovým ovládáním pod volantem nebo všechna okna s elektrickým jednodotykovým ovládáním. Podobnou sestavu byste u podobně výkonné konkurence hledali marně.

Co schází? Hlavové airbagy, které se i na českém trhu v nižší střední třídě stávají standardem, stojí 10.000,-Kč, vestavěná navigace s velkým displejem příjde na velmi zajímavých 13.700,-Kč, vyhřívání předních sedadel pořídíte za 5.500,-Kč, zadní parkovací senzory stojí 10.000,-Kč a konečně metalický lak 13.500,-Kč. Víc podle našeho názoru nemá smysl do auta této třídy objednávat. Ceny u Renaultu vypadají více než příznivě, jaká je realita?

Francouzská interiérová škola

Nacházíme se v interiéru druhé nejlevnější výbavy, což na rozdíl od mnoha konkurenčních vozů této kategorie neznamená rychlé vystřízlivění. Šetření je patrné snad jen na dost uměle působícím potahu sedadel - k veluru mají hodně daleko, ale snad alespoň hodně vydrží. Jejich rozměry patří stejně jako v kratším Megane spíše ke standardu třídy. Přístrojová deska je i v tomto provedení z kvalitního měkčeného plastu, který láká svými tvary a strukturou povrchu k doteku.


 

Na jednoduché ovládání základních funkcí si rychle zvyknete, i když jste Renault nikdy neřídili. Zkušenější Renaultisté nebudou mít problém ani s dálkovým ovladačem audiosoustavy, který zbytek světa očekává spíše vlevo pod volantem a ne na pravé straně, která je přeci jen více zaměstnána řazením rychlostí.

Nový volant má zajímavý tvar a správnou tloušťku věnce, ale jeho vodorovná ramena úspěšně zakrývají pohled na páčky, na nichž jsou bohužel například otočné ovladače světel, které se za jízdy rády neopatrnou manipulací se směrovkou pootočí do nechtěné polohy.

Vnitřní šířka interiéru (ve výši loktů 1470 mm vpředu a 1450 mm vzadu) odpovídá potřebám lidí, kteří kupují auto této kategorie. Vpředu je možno nastavením volantu (podélně i výškově) i sedáku (podélně i výškově) docílit optimální polohu pro řidiče různých postav. Závažnější připomínky směřují hlavně k prostoru na zadních sedadlech. Zde bohužel nedošlo k podstatnému navýšení rezervy vertikálního prostoru ve srovnání s hatchbackem, a tak máte-li ve voze nainstalováno dvojité střešní okno (+25.000,-Kč) zbývá nad zadním sedákem méně (jen 920 mm) volného místa než v hatchbacku. Osoby s výškou 180 cm zde budou trpět kontaktem hlavy se střechou.


 

V podélném směru se o odpovídající nárůst postaralo zvětšení rozvoru o 62 mm oproti hatchbacku, na konečných 2.702 mm. Zadní sedák je v příjemné výšce 370 mm nad podlahou, takže i průměrně rostlým jedincům jakž takž podpírá stehna, ačkoli jeho délka (460 mm) by mohla být o 2-3 cm větší.

Úschovna zavazadel

...má v podání tohoto Grandtouru všechny atributy ideálního základu. Jednoduchá zadní náprava uvolnila vnitřní prostor pro praktické využití, takže zavazadelník má úctyhodné minimální vnitřní míry: délku u dna 850 mm, šířku mezi podběhy 1100 mm a výšku po plato 500 mm. Základní objem 491 l si pro interní potřebu můžete navýšit o dalších 33 l, které jsou v úložných schránkách pod podlahou. Ta má jedinou úroveň, což se projeví nedokonalostí roviny po sklopení sedáků a opěradel zadních sedadel. Schod se pokoušejí vyrovnávat přechodové díly podlahy. Po skopení sedadel vzniká ložná plocha s délkou 1580 mm.

Když potřebujete ještě delší užitečný prostor, sklopte opěradlo sedadla předního spolujezdce (standardně od výbavy Expression výše), a pak do auta můžete umístit hravě předměty s délkou až 2,7 m.

Ukázková je také přístupnost zavazadelníku. Jeho víko se ve srovnání s hatchbackem zakusuje do spodní části karoserie mnohem hlouběji, práh je ve výši pouhých 560 mm nad vozovkou a současně je v jedné rovině s dnem zavazadelníku.

Na cestách

Ani postupné tuhnutí francouzských podvozků zatím nevzalo Renaultu primát jednoho z nejkomfortnějších v nižší střední třídě. Delší rozvor ubral kus ochoty auta ke změnám směru, takže na velké dovádění to není. Krátké nerovnosti jsou subjektivně o něco větší problém pro toto kombi než pro kratší hatchback, který je stavěn na menší užitečné zatížení. Řízení se posunulo mezigeneračně o podobný kus jako u menších hatchbacků. Pro běžné ježdění s rodinou se s ním lze snadno sžít, ale kdo nemá rád komfortně zaměřené ladění podvozku, neoblíbí si ani jeho řízení. Na špatném povrchu se v zatáčkách zřejmě dočkáte dřívějšího zásahu stabilizačního systému než u vozů s víceprvkovou nápravou. Průjezdové rychlosti nebudou na limitu výrazně odlišné, ale v praxi se s Grandtourem bude v průměru jezdit o poznání pomaleji díky komfortnímu setupu a větším náklonům karoserie. Octavia, Focus i Golf zvládají rychlou jízdu na špatných silnicích s větší jistotou a přehledem, první dva ale také s horším jízdním pohodlím.

Dálniční cestování jde na rozdíl od okresek tomuto Renaultu dokonale. Motor je velmi dobře utlumen, aerodynamický hluk i zvuky od kol a podvozku jsou v obvyklých rychlostech přiměřené. Vozidlo s necelým tisícem kilometrů na počítadle ještě nebylo v optimálním režimu pro zjišťování spotřeby, ale i tak jsme zaznamenali odběr 5,2 l/100 km při rychlosti 100 km/h a 6,8 l/100 km při reálné stotřicítce (motor pracuje na 6. stupeň při s 2900 min-1).

Motor 1,5 dCi (78 kW) zvládá prázdné kombi s přehledem, točivý moment vrcholící až ve 2000 min-1 dělá jeho ovládání o kousek obtížnější než v případě základní motorizace, ale výkonová resp. akcelerační rezerva silnějšího provedení za trochu více soustředění ze strany řidiče stojí. Není radno nechávat motor spadnout pod 2000 min-1, v tomto pásmu spolupracuje jen velmi neochotně a zrychluje až s notnou časovou prodlevou za sešlápnutím plynu.

Jestliže utratíte za kombi s malým turbodieselem 430 místo 410 tisíc Kč, dostanete od Renaultu motor s lepšími parametry (78 kW, 240 Nm, místo 63 kW, 200 Nm), ale také šestistupňovou převodovku, s vylepšenou přesností renaultí kulisy. Za takové rozhodnutí si budete děkovat hlavně v kopcích s plně naloženým autem.

Když jsme u lehčího Megane s klidem doporučovali i základní dCi (63 kW), v tomto případě se nám jeví jako rozumná volba dvacetitisícový příplatek za 15 kW navíc. Grandtour je přeci jen těžší vůz s větší přepravní kapacitou... Jsme-li u příplatků, stojí i zde za úvahu, jestli se investice do tohoto druhu pohonu vůbec vyplatí. Dynamické parametry motoru 1,5 dCi (78 kW) totiž odpovídají už základní motorizaci 1,6 16V (74 kW), která je o 70 (!) tisíc levnější.


 

První cena vozu334.900,- Kč (1,6 16V 74 kW, Authentique)
První cena vozu s testovanou motorizací429.900,- Kč (1,5 dCi 78 kW, Expression)
Základní cena testovaného vozu429.900,- Kč (1,5 dCi 78 kW, Expression)
Cena testovaného vozu vč. příplatků498.400,- Kč (1,5 dCi 78 kW, Expression)

Plusy

  • Prostorný zavazadelník, sklopné sedadlo spolujezdce
  • Práh zavazadlového prostoru nízko nad zemí a v rovině podlahy
  • Tichý a měkce běžící motor, nízká spotřeba
  • Velmi dobré odhlučnění interiéru
  • Hodnotně působící materiály, dobré zpracování
  • Komfortní odpružení
  • Bohatá výbava

Minusy

  • Omezený prostor na výšku na sedadlech vzadu
  • Nelze docílit zcela rovné dno po sklopení zadních sedadel
  • Motor spolupracuje až od 2000 min-1 výše
  • Jednoduchá konstrukce zadní nápravy znamená časté zásahy ESP
  • Omezený výhled šikmo vzad
  • Nastavitelné opěrky hlavy nedrží svůj tvar/výšku
  • Příplatkové střešní okno zmenšuje využitelnou vnitřní výšku
  • Vysoké příplatky za turbodiesely

Vydáno: 22. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Renault Mégane bazar