Renault Mégane Sport - ve vrcholné formě

Golf GTI, Focus ST, Astra OPC nebo třeba Mégane Sport, který hot hatch si vybrat? Jak si vede v konkurenci ostřílených avšak mladších borců francouzský rychlík Mégane Sport jsme zjišťovali v redakčním testu.

O tom, že je opakování matka moudrosti, slýchávám docela často (vzhledem k posedlosti mé rodiny učitelským povoláním se není co divit), takže mi tato poučka utkvěla v hlavě a často jsem se přistihl, že se dle ní chovám. Třeba tehdy když jsem seděl u počítače a prohlížel kalendář naplánovaných testů - spousta atraktivních vozů, spousta zvučných jmen, spousta novinek a mezi nimi jeden starý známý - Renault Mégane Sport.

Není to tak dávno, co jsem tento francouzský rychlík proháněl, přesto mi na něj v hlavě nezůstaly žádné hlubší vzpomínky. Sedím u počítače, tupě zírám do monitoru a snažím se rozpomenout, jaké pocity ve mně stále charismatický, trochu provokativní a možná i malinko drzý francouzský hot hatch nižší střední třídy zanechal. Vzpomínám si, že jsem rozhodně nebyl zklamaný, ale že bych řval vzrušením, to tedy také ne.

Pomoc přichází z hloubi internetu. Titulní strana Auto.cz, rubrika magazín a testy. Na stránce s přehledem všech testů hledám známé jméno Renault Mégane Sport a jedním kliknutím se vracím o dva roky zpátky do prosince 2005. Vrhnu pohled na titulní fotografii a mám jasno - prosinec 2005. Zima 2005/2006, jak si jistě mnozí vzpomínáte, se vyznačovala krutými mrazy a bohatou sněhovou nadílkou.

A zrovna ve chvíli, kdy se zima rozhodla ukázat svou sílu, dorazil na test Renault Mégane Sport. Zákon schválnosti. Co vás může potkat horšího, než rande s nadupaným hot hatchem uprostřed sněhové vánice. Ono prosincové setkání s Méganem Sport nedopadlo podle mých představ, neměl jsem proto jedinou námitku, když se naskytla příležitost tentokrát již faceliftovaný model vyzkoušet znovu.

Vydařené rande

Takže tu máme repete. Podmínky jsou na rozdíl od roku 2005 ideální. Venkovní teplota osciluje okolo 20 stupňů, na obloze ani mráček a v kapse klíčky od Méganu Sport. Většinou než usednu za volant, auto při našem prvním setkání chvíli zkoumám, kochám se tvary, prohlížím kola, mrknu pod kapotu. Mégane sice prošel na konci roku 2005 (tedy shodou okolností v době konání prvního testu) faceflitem, ale změn není mnoho, takže jsem s vnějším designem rychle hotový.

Pokud se nijak zvlášť v autech neorientujete či nejste fanoušci Renaultu, dá vám úkol rozeznat v Méganu Sport nadupaný hatchback docela zabrat. Přestože přední část zdobí agresivní nárazník s výraznými vstupy vzduchu a mřížkou, přestože zadní nárazník provrtaly dvě masivní koncovky výfuku, přestože se na zádi a na boku leskne pečeť Renault Sport a přestože z podběhů vykukují 18palcová kola s nízkoprofilovými pneumatikami, tohle auto vypadá v zásadě mírumilovně.

Vlk v rouše beránčím

Takový sympatický třídveřový hatchback s jemným sportovním nádechem. Přitom nic není vzdálenější pravdě. Než se ovšem pustím do vysvětlování proč, nahlédneme společně do interiéru. Tady facelift zanechal viditelnější stopy, čekají tu například kvalitnější materiály, upravený design středové konzoly a příplatkové sedačky. Nápis Recaro vyleptaný do černo černé kůže, brutální boční tvarování opěradla a neméně brutální tvary sedáku jasně naznačují, co čeká řidiče po otočení klíčkem.

Jméno Recaro samo o sobě poskytuje dostatečnou záruku špičkového komfortu sezení a přitom fantastické opory všech klíčových partií těla. Recaro dělá skvělou práci v oblasti sedaček desítky let a tak asi nebude překvapením, že se ani v Méganu Sport téměř nedopustilo chyby. Proč téměř? Protože sedačky postavené na jakémsi ocelovém podstavci nabízí značně omezený rozsah nastavení, a to ve sportovním autě hodně vadí. Pohyb dopředu a dozadu není problém, ale co výškové nastavení sedačky?

Sedím tak za volantem a připadám si jako v MPV. Sedím nepřirozeně vysoko a rád bych seděl mnohem níž, ale mám smůlu. Musím si zvyknout. Ještě než probudím motor k životu, přelétnu zrakem palubní desku a podívám se dozadu. Materiály a zpracování skutečně odpovídají aktuálním standardům nižší střední třídy, místo vzadu nad hlavou ani u kolen však nepřibylo. Končím s prohlídkou, mačkám tlačítko start a lákám ze sluje přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu dva litry.

Tichá síla

Motor se nenechá dlouho přemlouvat a briskně naskočí. Lehce si odkašle a okamžitě se zklidní. Jeho zvukový projev dokonale ladí se zevnějškem auta, na první poslech je jemný, kultivovaný a tichý, když ho ovšem pobídnete, rozpoutá peklo. Však má také maximální výkon 165 kW při 5500 min-1 a točivý moment 300 Nm při 3000 min-1. Napínám uši, snažím se zachytit veškeré zvuky proudící z motorového prostoru do kabiny, ale slyším jenom vzdálené šumění kultivovaného a skvěle utlumeného benzínového motoru.

Nemám ve zvyku řadit jedničku a následně okamžitě rozdrtit plynový pedál o podlahu. Vždy dávám sobě i vozu nějaký čas na to, abychom se vzájemně poznali. V Méganu Sport poznávání probíhá tak, že pomalu vytáčím motor a postupně za sebe skládám převodové stupně. Když zařadím šestku, zpomaluji, řadím dolů a dávám si další sérii. Jednotka mě fascinuje, šokuje a také trochu mate svým distingovaným vystupováním.

Příjemné ticho v kabině nenarušené zvuky turbodmychadla, ani burácejícího výfuku, trvá od nízkých do středních otáček, dokonce i kolem 3500 ot/min o motoru téměř nevíte. Na jednu stranu jsem rád, že nemusím poslouchat dunící koncovku výfuku, na stranu druhou si tak nějak nepřipadám jako v sportovním hatchbacku. Lékem na tyto stavy často bývá přidání plynu a podřazení, takže zkouším na děsivé ticho tuto léčbu aplikovat.

Výfuk začíná trochu zpívat a také z motorového prostoru vychází příjemný zvonivý zvuk, stále se však nemohu ubránit dojmu, že kulisa neodpovídá aktuální situaci. Zatímco si totiž motůrek nerušeně ševelí, auto se řítí šílenou rychlostí vpřed a ve 120 km/h proletí první zatáčkou. Miluji přeplňované benzínové motory s lineárním nárůstem výkonu a ten z Renaultu Mégane Sport je jedním z nich.

Sílá narůstá postupně od nejnižších otáček, přičemž vrchol s jedním mezistupněm na 3000 ot/min (zde jednotka citelně - avšak nikoliv nepříjemně - zabere) se dostavuje v 5500 ot/min. Klidně se ovšem můžete vydat i za tuto hranici, agregát vůbec nebude protestovat a omezovač nechá ručičku otáčkoměru doputovat na 6500 ot/min. Když chci předjíždět, podřadím, vyženu otáčky na 3000, zapálím roznětku a bum, Mégane Sport vystřelí vpřed.

V rámci pravidel silničního provozu a zdravého rozumu si mohu dovolit téměř cokoliv, předjíždět, akcelerovat v kopci, akcelerovat ve vysokých rychlostech na dálnici, tohle všechno motor hravě zvládá. Spotřeba odpovídá sportovnímu apetitu. Dravá jízda nedovolí ukazateli zobrazovat cokoli pod 10 litrů, spíše se pohybujete okolo 12 - 15 litrů. Zklidnění přináší i pokles nároků motoru na palivo a spotřeba padá pod 10 litrů. Ekonomická jízda znamená 8,5 litrovou spotřebu. V kombinovaném cyklu jezdím za 10 litrů, a to považuji za rozumné.

Hladký asfalt výhodou

Renault Mégane Sport v době svého uvedení v roce 2002 nerozšířil skupinu vozů s víceprvkovou zadní nápravou, a tak se musel spolehnout na klasickou koncepci podvozku i v době, kdy přicházeli na trh ,,víceprvkaři" jako Volkswagen Golf V nebo Ford Focus II. U klasického modelu se Renaultu podařilo podvozek vyladit na příjemnou kombinaci komfortu a sportu, Mégane Sport, aby mohl konkurovat např. skvělému Fordu Focus ST, však potřeboval řadu úprav.

Už samotná 18palcová kola dělají z Méganu Sport odlišné auto, ale když se k tomu přidá standardně dodávaný sportovní podvozek, vznikne skutečný ,,hot hatch".....s podvozkem tvrdým jako kámen. Chápu, že například v takovém Švýcarsku či Německu bude omezená schopnost auta tlumit nerovnosti naprosto podřadný problém, na hladkém asfaltu totiž téměř žádné tlumení není potřeba. No a jelikož právě hladký asfalt je největší doménou Méganu Sport, budete na takovém povrchu chrochtat blahem.

Pokud se vám poštěstí najít zapomenutou klikatou cestičku s hladkým asfaltem, neváhejte ani minutu, nastartuje Mégane Sport a vyrazte tam. Jakmile bude znát každou zatáčku a záhyb, dupněte na pedál a užijte si nezapomenutelný pocit z maximální stability, skvělého držení stopy a dobré komunikativnosti. Mégane Sport na hladké cestě předvádí nevídané, hranice ztráty adheze leží kdesi daleko, kam se člověk s fungujícím pudem sebezáchovy nemůže nikdy dostat.

Na rallye zapomeňte

Strmé řízení s elektrickým variabilním posilovačem řízení promlouvá k řidiči překvapivě srozumitelným jazykem (i když mohlo být klidně tužší), řadicí páka se pohybuje v krátkých a přesně vymezených drahách, stupně jsou naskládány blízko sebe (ale Focus ST to není). Komunikační šum nevzniká mezi řidičem ani na cestě motor - pedály - řidič, brzdy jsou ostré, s rychlým nástupem brzdného účinku a vynikající výdrží při opakovaném brzdění, spojka kupodivu příjemně vláčná a plynový pedál optimálně citlivý.

Jen si dejte pozor na obutí. Plynový a brzdový pedál se nachází velmi blízko sebe, takže širší podrážka může znamenat velký problém. Jak říkám, na hladkém asfaltu hledá Mégane Sport těžko konkurenci, ale běda pokud narazíte na typickou českou silnici s řadou vlnek, drobných děr a nekvalitních vystupujících záplat. V těchto podmínkách Mégane Sport značně znervózní, především zadní část odskakuje a pokud potkáte nekvalitní povrch v zatáčce během akcelerace, musíte počítat i s citelných vychýlením zádě ze směru jízdy.

Srovnat auto na nekvalitním povrchu je i kvůli silnému tahání kol za volant úkol hodný profesionála a vyžaduje stoprocentní koncentraci. Na jednu stranu auto skvěle cítíte, na druhou stranu vás mohou takové projevy přivést do úzkých.

Skvělá zábava

Renault Mégane Sport exceluje na vozovce s kvalitním povrchem, urputně drží stopu, komunikuje s řidičem a díky výbornému přeplňovanému zážehovému dvoulitru fantasticky táhne. Závod do vrchu nebo projížďka na okruhu jsou těmi disciplínami, které Mégane Sport zvládne nejlépe. Naopak rallye Méganu Sport nic moc neříká. Na nerovnostech auto poskakuje a těžce se rovná. Tady vládne pevnou rukou Focus ST.

Plusy

  • silný přeplňovaný benzinový motor
  • kvalitní sportovní sedačky
  • neúnavné brzdy s rychlým nástupcem brzdného účinku
  • výborné jízdní vlastnosti na vozovce s kvalitním povrchem
  • bohatá výbava

Minusy

  • příliš účinný posilovač řízení
  • špatný výhled vzad
  • odskakování podvozku na nerovnostech
  • malý rozsah nastavení sportovních sedaček

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Renault Mégane bazar