Renault Thalia 1.5 dCi - Laciná noblesa

Již sedmiletý model Renault Thalia používá letitou techniku a francouzskou eleganci, vlastní mateřskému Cliu, rozbil násilně implantovanou zádí. Přesto se na rozvojových trzích, včetně našeho, dosud velice slušně prodává.

Ač Thalia v době uvedení na trh rozhodně nebyla levným zbožím (základní provedení s osmiventilovou čtrnáctistovkou v roce 2001 stálo 321.900,-) a na trh přišla prakticky současně s tehdy faceliftovaným Cliem II, sama bez faceliftu, prodávala se od počátku poměrně slušně a úspěšně se udržela na českém trhu dodnes. Je stále levnější a v rámci dlouhodobých akčních slev se dokonce na českém trhu pustila do nevyhlášené cenové války pod hranicí 200 tisíc Kč. Jak dlouho jí to na našem postupně bohatnoucím trhu bude stačit? Podle názoru importéra ještě nějakou dobu ano, protože právě v těchto dnech přichází na trh citelně zmodernizované provedení. To jsme se rozhodli prověřit s atraktivní motorizací 1.5 dCi.

Vybírali jsme ze tří motorizací, dostupných na našem trhu. Základní čtyřventilovou dvanáctistovku (55 kW/75 k) lze nahradit čtrnáctistovkou 16V (72 kW/98 k), případně nejdražším dieselem 1.5 dCi ve verzi 50 kW/68 k. K dispozici jsou tři úrovně výbav (Authentique, Expression a Dynamique), v současné době ještě doplněné časově omezeným akčním modelem ICE. Nejnižší ceníková cena za diesel činí 301.900,- (Authentique), nejlevnější Thalii (1.2 16V Authentique) lze podle ceníku pořídit za 247.900,-, s využitím momentálních akčních slev však i za 189.900,-.

Thalia

po sedmi letech působí podobně, jako působila zpočátku. Tedy jako Clio s přidaným ,,batohem". Od dob prvního a dosud také posledního testu v roce 2001 Thalia již jednou obměnila svůj vzhled, když si vypůjčila výraznější příď od faceliftovaného Clia II. Nyní došlo i na interiér a přetvarovaný přední nárazník s maskou, stylově sjednocující Thalii s nejnovějšími Renaulty. Thalii to nyní sluší o něco více, na čemž mají zásluhu i další inovované detaily.

Uvnitř

jsme v roce 2001 žehrali na poněkud obstarožně působící plasty a ne právě vzrušující tvary letité palubní desky a ostatních interiérových panelů. To se změnilo - nový vnitřek nyní působí sympaticky a subjektivní vnímání nemá problém ani s kvalitou plastů; Thalia uvnitř působí hodnotně a útulně. Velkým plusem je změněný volant s řadicí pákou, obojí obšité kůží, vkusné jsou i nové přístroje. Jakýmsi dotykem luxusu je panýlek automatické klimatizace.

Přístup

se nemění, dopředu se nastupuje jako do každého menšího auta, tedy s trochu skloněnou hlavou, jinak bez větších problémů, dozadu je třeba pod svažující se střechu mnohem větší úklona. Malý je i vstup do zavazadelníku, jehož vynikajících 510 l poněkud zastiňuje problematická využitelnost a malý vstupní otvor. Lze sice sklopit zadní sedačku (nedělenou), ovšem průchozí otvor je vysoký sotva 20 cm a lze jím prostrčit maximálně lyže. Při porovnávání body pro Dacii.

Sedačky se nám už nezdály příliš měkké, problém byl v jejich rozměrech. 186 cm vysokému redaktorovi končily opěradla u lopatek, navíc se sedačka při zapření trochu prohýbala. Dva urostlí dospělí vpředu mají místa tak tak, vysoký řidič má volant prakticky mezi stehny a palubní desku těsně nad koleny. Vzadu pak čeká pohodlí nejvýš tak pro školní děti - dospělý při napřimování narazí hlavou i koleny a navíc ho tlačí do zad hlavová opěrka, kterou nelze vysunout dostatečně vysoko. Zde má prostorný Logan jednoznačně navrch.

Ovládání

usnadnilo výrazně přesnější řazení pětistupňové převodovky, ostatními pákami, koly a tlačítky se manipuluje po francouzsku lehce a jednoznačně. V dnešní době elektromechanických posilovačů je osvěžující setkání s exaktním hydraulickým servořízením. Rozložení ovladačů odpovídá zažitému standardu s několika francouzskými specifiky (spínání mlhovek kroužkem na levé páčce), tlačítko klaksonu se naštěstí již přestěhovalo do středu volantu (narozdíl od Logana). Chválíme umístění a velikost knoflíku výstražných blikačů, naopak nám chybí jakákoliv viditelná indikace centrálního zamykání. Nenadchly ani klimatizace s rádiem, kontrolované poněkud nelogickou změtí tlačítek, rádiu naštěstí nechybí dobře umístěný modul pod volantem (jen pro dražší z nabídky autorádií).

Startujeme

a jsme pozitivně překvapeni velmi dobrým odhlučněním moderního čtyřválcového dieselu. Ani studený příliš neobtěžuje, po zahřátí se ztiší na úroveň benzinové jednotky a zcela si odpustil ostré zvukové projevy vysokotlakých detonací. Velká lekce pro konkurenty (vč. škodovky) i pro podstatně slaběji izolovaný Logan se stejným motorem. Jednoduchý dvouventilový agregát si nechá líbit i prudké změny otáček, omezovač jej zkrotí při nějakých 4.500/min.

Výhled

určují relativně malá okna, proto je pouze průměrný, směrem vzad přes vysokou a zaoblenou záď pak problematický. Reputaci poněkud napravují velká zpětná zrcátka a také účinné světlomety (další výhoda proti Loganu). Naopak stěrače jsou pouze průměrné, optimální není ani rozesetí informačních displejů na více míst. Grafické rozhraní palubního počítače dostalo stísněný prostor v malém okénku tachometru, naopak relativně velkou plochu uprostřed palubní desky si uzurpoval velký zobrazovač názvů skladeb v mp3 či stanic rádia. K poněkud utopenému panelu klimatizace je nutné sklápět zrak.

Jízda

je šitá na míru klidným a nespěchavým řidičům. Vstřícná spojka umožňuje od prvních okamžiků bezproblémové soužití a řazení bez škubání, brzdy se dobře dávkují pouhým lehkým stlačením, dobře zvolený je i odpor plynového pedálu, o který je možné si opřít chodidlo. Největším pozitivem jsou ovšem charakteristiky motoru, jehož malé turbodmychadlo zabírá záhy a nastupuje plynule. V plném tahu je patnáctistovka již kolem nějakých 1.700 otáček, konstantní jízdu bez škubání umí již od 1.200; městem je tedy možné plout na pětku. Velmi svižná je i reakce na sešlápnutí plynového pedálu, v rámci defenzivního stylu lze jezdit s pocitem síly, stále pohotové pomoci. Přímo ideální motor do města, kde umí jezdit bez zvláštních snah o úspornost kolem 4,6 l/100 km.

Jízdní vlastnosti jsou poněkud zvláštní směsí komfortně laděného jednoduchého podvozku a příplatkových velkých litých kol. Díky ní se sice Thalia v nízkých a středních rychlostech chová suverénně, ovšem nečekaně z míry ji vyvádějí městské výmoly; naopak sebemenší problém nemá s jízdou po kočičích hlavách či strupaté okresce. Při manévrování potěší velmi dobrý rejd.

Mimo město

se situace mění. Zatímco při striktně předpisové devadesátce je vše v nejlepším pořádku a agregát bez zadýchání vyveze naložený vůz i do táhlého kopce, rezerva k čilému zrychlení, potřebná např. k předjíždění, je překvapivě malá. Těsnější předjíždění je proto dobré si dvakrát rozmyslet; relativně nízká a dolů posunutá křivka kroutícího momentu způsobuje omezení sil ve vyšších otáčkách a většinou nepomůže ani přeřazení. Při výletním tempu je ale vše v pořádku a motor navíc odměňuje svědomité řidiče luxusním tichem a také spotřebou, často klesající pod čtyřlitrovou hranici. V současnosti se patrně jedná o nejekonomičtější agregát ve své třídě.

Na dálnici

umí nejslabší dCi udržovat stotřicítku i do kopce, ale porce síly, připravená pomoci s rychlým předjížděním, v tomto případě bohužel již chybí. Nepříjemná je také značná citlivost na boční vítr; pouhé předjetí kamionu s tunovým autíčkem pěkně zamává, nečekaný poryv na mostě jej vychýlí ze směru. Podprůměrná je i směrová stabilita - udržování rovného směru vyžaduje neustálé drobné korekce volantem. Posádka ocení pohupování i na méně rovných vozovkách.

Kanibalizuje Logana?

Na první pohled se zdá odpověď jako jednoznačně kladná. Dva laciné sedany s jednoduchou technikou, nabízející hodně kubíků za málo peněz, navíc s podobnou technikou. Ovšem tak jednoduché to není - při přímém srovnání trumfuje Logan daleko prostornější kabinou, poskytující - narozdíl od Thalie - čtyřem dospělým plnohodnotný životní prostor. Thalia zase nabízí mnohem útulnější a hodnotněji působící interiér, zděděný po malém, ale ambiciózním Cliu. Po letošní modernizaci vypadá ještě mnohem lépe, je skutečně útulný a netrpí některými nedostatky Loganu - například v něm nefouká na zadní sedačky. Problémem, který Dacia nezná, je ovšem vnitřní prostor; urostlým dospělým je prostor vpředu ,,o číslo menší", pro postavy přes 175 cm výšky je zadní lavice na delší cesty nepoužitelná, hlavně kvůli prostoru pro hlavu a nohy.

Stejně jako jiné modely, začínající na dvousettisícové hladině, nabízí zastaralou techniku a k tomu poněkud stísněný vnitřní prostor. Ovšem také útulný a hodnotně působící interiér a velmi příjemný, ekonomický motor. Kdo chce levné auto, nehoní výhradně kubické decimetry a je ideálně menšího vzrůstu, tomu poslouží Thalia velmi dobře. Smířit se je třeba s tím, že většina moderních bezpečnostních prvků chybí a starší konstrukce nedosahuje dnešních standardů odolnosti při nárazech.

První cena vozu247.900,- (1.2 16V 55 kW, Authentique)
První cena vozu s testovanou motorizací301.900,- (1.5 dCi 50 kW, Authentique)
Základní cena testovaného vozu325.900,- (1.5 dCi 50 kW, ICE)
Cena testovaného vozu vč. příplatků387.700,- (1.5 dCi 50 kW, ICE)

Plusy

  • útulný interiér z příjemných materiálů
  • objemný zavazadelník
  • snadné ovládání
  • kultivovaný a úsporný diesel s plynulým zátahem z nízkých otáček
  • nízké akční ceny

Minusy

  • omezený vnitřní prostor s nedostatečnou variabilitou, malá sedadla
  • nepřehledné ovládání klimatizace
  • slabá směrová stabilita, citlivost na boční vítr
  • chybějící síla pro předjíždění ve vyšších rychlostech
  • omezená aktivní i pasivní bezpečnost

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Renault Thalia bazar