Renault Trafic - Leadera třídy nesesadil

Traffic druhé generace nahradil na počátku třetího tisíciletí svého téměř 20letého předchůdce. Spolu se svými klony Opelem Vivaro a Nissanem Primastar je příkladem komfortní moderní dodávky. Škoda jen, že její odolnost a spolehlivost jsou stěží průměrné.

Trafic je tradičním užitkovým vozem z portfolia francouzského Renaultu. Charakteristicky hranatá první generace se ve výrobě udržela od roku 1981 až do roku 2000. Nová generace, jejíž výroba stále pokračuje, má již také jednu dekádu za sebou. Její výroba probíhá jednak v anglickém Lutonu a jednak u Nissanu v Barceloně. Vůz totiž existuje pod třemi značkami. Kromě Renaultu Trafic ještě jako Opel Vivaro či Nissan Primastar. Vývoj vozu ovšem probíhal pod taktovkou Renaultu, což je na něm docela patrné. Dodnes pohledný je design, korunovaný skvělou aerodynamikou. Také jízdní vlastnosti a velmi příjemné ovládání zaslouží i dnes obdiv. Vůz existuje nejen jako dodávka, nýbrž i jako van.

Jako osobní vůz

Při svém představení byl Trafic dost často srovnáván z VW T5. Oba vozy disponují vynikajícími jízdními vlastnostmi a hlavně takřka „nedodávkovým" ovládáním. Ač T5 v otázce životnosti a spolehlivosti nedosahuje úrovně předchozí 13 let vyráběné T4, v porovnání s Traficem se jedná o spolehlivý a odolný vůz. Sice i T5 umí předvést fatální závady, avšak v menší míře než Trafic a hlavně nabízí i vyloženě odolné spolehlivé motory (1.9 TDI-PD).

Ač je podvozek Traficu v principu jednoduchý, životností se řadí tak maximálně k průměru. To platí hlavně o přední nápravě. U ní stojí za zmínku fakt, že čepy ramen lze po odvrtání trojice nýtů vyměnit samostatně. Nýty se pak nahradí šrouby s maticemi, které se obyčejně dodávají spolu s čepem. To zadní, tuhá náprava s panhardskou tyčí s životností problém nemá.

Úsporná, leč vrtošivá

Do roku 2003 byl Trafic poháněn dvojicí agregátů. Spolehlivější, žel málo vyhledávaný, a proto také nijak rozšířený, je zážehový dvoulitr z řady FR4. S výkonem 88 kW jde vlastně o krotkou a o proměnné časování sání obranou verzi motoru, dobře známého z rychlých Renaultů Clio.

Z hlediska poměru dynamika/spotřeba se zdá být mnohem lepší volbou vznětová 1.9 dCi z řady F9Q. Od začátku existovala ve dvou výkonových verzích, a to s 60 a 74 kW. Obě jsou tiché, příjemně jedou, ale také dokážou majitele pěkně potrápit. Právě častými závadami všeho možného je 1.9 dCi „proslulá", a to napříč svými aplikacemi. V roce 2003 měla přijít spása v podobě velké 2.5 dCi. Nabízí se srovnání s „nissanáckým" dvouapůllitrem YD25DDTi, který však nemá s touto 2.5 nic společného, snad kromě základního objemu. Jedná se o agregát G9U, jenž je odvozen od 2.2 dCi G9T, známé třeba z VelSatisu či Espacu IV. A zatímco v uvedených modelech mu občas selže „jen" krátký ozubený řemen, v často přetěžovaném Traficu to občas vzdají i pomocná ozubená kola rozvodů. Známy jsou dokonce případy, kdy úlomky zubů pronikly do mazací soustavy a svoji pouť skončily až v čističi, jehož ventily následně ucpaly...

Mor jménem pk6

Až do modernizace v roce 2006 bývala častým důvodem k neplánované odstávce rovněž převodovka PK6. Aby se dobře vešla i mezi úzké podběhy některých modelů, rozhodl se výrobce pro tříhřídelovou koncepci. Samotné hřídele jsou uloženy jednak ve valivých a jednak v jehlových ložiskách. Právě ty druhé jmenované životností zrovna nevynikají. Pokud u kupovaného Traficu něco hučí na neutrál po uvolnění spojky, raději takový vůz ani nekupujte. Přesto, specializované firmy dokážou PK6 „srovnat" za vcelku rozumných 12 000 Kč.

Náprava přišla ve zmíněném roce v rámci obvyklé modernizace. V něm byla PK6 nahrazena novou skříní PF6. Ta je odvozena od PK4, která nahradila PK6 v osobních Renaultech současně s příchodem nového motoru 2.0 dCi. Ten je od modernizace k dispozici také v Traficu, a to ve verzích se 66 a 85 kW. Kromě Common-Railu Bosch s piezovstřikovači stojí za zmínku vodou chlazené turbodmychadlo, které dalo nadobro sbohem časům, kdy nadměrně kouřící Renaulty s motorem hnaným do vysokých otáček patřily ke koloritu odstavných pruhů dálnic. Tady je již turbodmychadlo zcela spolehlivé.

Bohužel bez komplikací to zase není. U raných verzí se Renaultu nějak nedařilo najít ta správná ojniční ložiska. Laguna III po absolvování 100 000km testu je měla opotřebená jako jiné vozy po minimálně 250 000 km. Že se pár motorů zadřelo, je už tak nějak známé.

Vydáno: 18. 12. 2012

Autor: Autohit (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Renault Trafic bazar