Reportáž: 4. Křenovická jízda

Po sérii deštivých dnů, kdy počasí lehce zkoušelo naši trpělivost a jízdu veteránem jsme znali jen spíše z doslechu, vysvitlo opět sluníčko. Toto sluníčko nebylo jen tak ledajaké, bylo to sluníčko, které bylo přímo vymodlené pro 4. Křenovickou jízdu.

Od minulé Křenovické jízdy uplynulo hodně vody. Spálilo se mnoho litrů benzínu a aditiva a utratila za opravy spousta našetřených peněz z prasátka na rodinné dovolené. Jsem vskutku velice rád, že naši partneři mají pro tuto naši maličkou slabůstku pochopení, zvelebovat historii je přece něco úžasného. Uplynul rok a já si procházím, co jsem bezprostředně po konci třetího ročníku o jízdě napsal. Byl jsem unesený a rozloučil jsem se slovy "příští rok se budu těšit" a také jsem se těšil a připravoval se.

 Události 4. Křenovická jízda

Po roce čekání, kdy se pro mě blížil svátek historiků v podobě 4. Křenovické jízdy, která byla pod patronátem klubu historických vozidel ve vesničce Křenovice na jihu Čech, mi moji jinak báječnou náladu kazilo nesmyslné počasí, které bylo neustále jak na houpačce. Je možné, že tento rok vůbec nevyjedu? Otázka, která na mne zapůsobila s lehkou panikou. Nebylo nutné smutnit, neb 13. července 2013 vysvitlo tolik vytoužené slunce a stejně jako minulý rok se vydávám se Štěpánem směr Křenovice. Já v červeném Fiatu 600D, on ve žluté Škodě MB 1000 stylizovanou do taxi služby. Oba si vezeme na vedlejších sedadlech své partnerky, jak ideální den, manželka, přítelkyně, plechová milenka a všichni pohromadě bez závisti a nevraživosti.

Byl jsem na tento ročník velice zvědavý neb křenovičtí, jak se ukázalo, jsou velice tvůrčí a své nadšení pro veterány umí dokonale přenést na ostatní. Vždyť po návratu z minulé jízdy jsem měl chuť hned založit vlastní veterán klub.

 Události 4. Křenovická jízda

Tento tým si přichystal pro čtvrtý ročník jízdy hned několik novinek v podobě dvojnásobné trasy, oproti minulému roku, čítající nově cca 80 km s úkoly prověřující znalosti trati, ale také samotnou automobilovou historii. Během závodu bylo možné navštívit skanzen ve Vysokém Chlumci, velice působivé. Hlavní novinkou však nebyla nově vyhlášena prodejní galerie fotografií s automobilovou tématikou, ale zařazení soutěže do poháru mistrovství AVCC Autoklubu CR a nového Jihočeského poháru.

Je dobře, že si domýšlivé počasí vzalo volno právě na tento sraz. Po příjezdu na setkání mi bylo hned jasné, že nehrozí, abych brázdil louku v Křenovicích sám. Ač byla možnost se registrovat ještě necelou hodinu, vyfasoval jsem pořadové číslo 54. Jak příznivé, má SPZ končí také čísly 54, že bych měl dnes štěstí na některou z cen? Konečné číslo registrovaných vozidel se zastavilo na hodnotě 138, neregistrovaných vozů se dostavilo 40. Tímto stavem byli překvapeni jak účastníci, tak samotní pořadatelé, kdy došlo i na dotisk registračních čísel.

 Události 4. Křenovická jízda

Z řad automobilových krasavců se dostavila v houfném zastoupení tuzemská výroba v podobě Škody Felicie, ale též Octavie, Škody MB a jediný typ sportovního MBX. Člověk pro samou krásu nevěděl, kam s očima. Své zastoupení, sice skromnější, ale o to důraznější, měla značka Aero, s modelem 662 - 1932. Model byl čerstvě po renovaci, krásná zelená barva byla nepřehlédnutelná stejně jako její elegantní, dobově oděna posádka vozu, manželů Veverkových, kteří si na konci dne odvezli první místo v eleganci. Ten kdo se alespoň trochu zajímá o dění v Klubu historických vozidel v Křenovicích, jistě ví, že bratři Trucovi, kteří klub založili, mají slabost pro značku Ford, respektive pro model à la Profesionálové - Ford Capri. Těchto vozidel jsem na setkání napočítal třináct i s nově renovovaným Ford Capri 3.0. GT Essex, jehož majitelé jsou právě Jiří a Ondra Trucovi. Celkově jsem napočítal 32 vozidel značky Ford. Jestliže jste dostali během setkání chuť na trochu Anglie, lépe řečeno na jedno z nejkrásnějších vozidel 20. století na Jaguár E-typu, ano, bylo tam. Dá se říci, že se jednalo o veliké hračkářství, všichni si přišli na své.

 Události 4. Křenovická jízda

Vedle čtyřkolových krasavců bylo možné okouknout i ty dvoukolové a tříkolové v podobě Velorexů a motocyklů se sidecar. Převahu si vydobyly zejména motocykly Jawa pérák. Pokud vám nesedla značka Jawa, nevadí, jistili to Zetky s předválečnýma "českýma bavorákama" a poválečnou 150 c nebo skútrem 175, lidově označeno jako "prase". Ač zastoupení motocyklů bylo značně v menšině, vůbec to nevadilo, alespoň jsem měl čas náležitě se každému motocyklu věnovat, i ten Pionýr v oranžovém nebyl vůbec špatný.

Byl to náramně vydařený den, a i když si krom bolavého pozadí z fiaťáckých sedaček neodvážím žádnou z cen, vůbec nesmutním. Díky kombinaci počasí a souhře tvůrčího týmu, kdy na jedné straně mnoho lidí drželo nucený veteránský celibát a na straně druhé, kdy Křenovická jízda má našlápnuto na etalon mezi veteránskými srazy byl tento sraz velice vydařený. Myslíte, že mohu napsat "příští rok, čau"? Já v to doufám, protože tato akce mě prostě baví.

 Události 4. Křenovická jízda

Vydáno: 06. 08. 2013

Autor: Jiří Cejpek (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz