Řízení tahačů je náročnější, než GT vozů, říká v rozhovoru Adam Lacko

O uplynulém víkendu hostil mostecký autodrom vrchol sezóny, kterým je podnik Mistrovství Evropy tahačů Czech Truck Prix. Ten se letos nesl ve znamení oslav; tahače se na severu Čech utkaly již podvacáté.

Za ideálního počasí mohli diváci sledovat čtyři fantastické bitvy těchto pětitunových kolosů, do kterých zasáhli také čtyři čeští reprezentanti: David Vršecký, Adam Lacko, Michal Matějovský a Frankie Vojtíšek. 37letý Vršecký, dlouholetý jezdec roudnické Buggyry, v nedělní finálové jízdě víkendu dostal do varu rekordních 97 tisíc diváků, kteří si pod hrad Hněvín našli cestu za závody, když ke druhému místu z podvečerního sobotního závodu přidal suverénní vítězství, čtvrté v letošní sezóně.

 Závody Czech Truck Prix 2012

Doma se představil také další český tým – MKR Technology. Za tým z Židovic druhým rokem závodí také další Čech – Adam Lacko. V loňské sezóně bronzový se na třetí příčce průběžného pořadí držel i před mosteckým víkendem. Na domácí půdě ovšem v prvním závodě nedojel a ve zbylých třech byl nejlépe pátý, což mělo za následek propad na čtvrté místo v tabulce průběžného pořadí před Vršeckého. Právě s jezdcem MKR Technology jsme si v sobotu večer popovídali.



Adame, jak jsi spokojen s dosavadním průběhem sezóny?
Myslím si, že průběh sezóny není nejhorší. Před Mostem jsem byl na třetím místě. Sezóna je podle mě zajímavá, jelikož je každý víkend něco jiného. Jsem spokojený.

Už jsi nakousl, že každý víkend je téměř něco jiného. Když se podíváme na kalendář, vidíme, že se skládá většinou ze starých klasických okruhů jako Nürburgring, Zolder nebo Le Mans. Od letošní sezóny ale přibyl Istanbul, což je naopak okruh z pera moderního architekta tratí Hermanna Tilkeho. Jak ho vnímáš ty?
Istanbul se mi moc líbí. Jediná nevýhoda Istanbulu je, že je velmi, velmi, velmi dlouhý a na ty kamiony jsou ty dlouhé rovinky upřímně na houby, protože kvůli tomu, že z bezpečnostních důvodů jedeme maximálně 160 km/h, strávíme hodně času z toho kola na rovince, což je zbytečné. Okruh samotný je ale pěkný. Je také vidět, že už se tam nejezdí Formule 1, na okruhu vše rezaví, organizátoři do toho necpou tolik peněz, jako když se tam F1 jela, ale co se infrastruktury týče, tak jsem dlouho takový okruh nezažil. Jedete po okrskách a najednou je čtyřproudá dálnice vedoucí k hlavní bráně okruhu. Pořadatelé to ale neustále berou, jako kdyby tam jela Formule 1 – na to, abychom mohli jít na záchod, jsme museli mít čtyři visačky, což je bláznivé. Istanbul jako město se mi také líbí, ale nehrnul jsem se do něj, protože vím, co je tam za mazec.

 Závody Czech Truck Prix 2012

A mezi tvé další oblíbené okruhy můžeme zařadit?
Dalo by se říct, že mám rád všechny. Jediné, co moc nemusím, stejně jako asi každý z nás, je ruské prostředí. Ruský okruh (Smolensk) je dobrý, ale dostat se na něj je strašné. Když už jsme ale tam, tak na tom okruhu rád závodím.

Na jezdcích, včetně tebe, můžeme vidět, že v závodech tahačů není sportovní postava úplně podmínkou. Jakým způsobem probíhá příprava na závody? Je nějaký rozdíl mezi přípravou na závod sportovních vozů a tahačů?
Řekl bych, že toto je po fyzické stránce ještě náročnější než GéTéčka. Se svou postavou bojuji od mala. Na motokárách jsme například kupovali odlehčené sedačky, karbonové volanty nebo brzdy. V kamionu je náročnější řízení a řazení, jediné, co je lehčí, jsou brzdy. Třikrát týdně cvičím, běhám, chodím do posilovny, čili je to taková klasická příprava.

 Závody Czech Truck Prix 2012

V závodech tahačů jsi strávil již šest let a letos je to pro tebe třetí sezóna v řadě. Dokážeš si představit, že bys do konce kariéry závodil ještě v něčem jiném?
Určitě bych rád, ale v dnešní době je to opravdu těžké, je to o penězích, o sponzorech. Kdyby se ovšem naskytla šance jet v GT voze, tak bych to určitě rád zkusil.

Pojďme se ale vrátit zpět k tahačům. Můžeš nám ten svůj představit?
Pohání ho motor Renault o objemu 12,8 litru. Maximální výkon je 1160 koní (854 kW) a točivý moment 5600 Nm. Závodní tahače mají omezovač rychlosti na 160 km/h, ale bez omezovače by se z něj dalo vytáhnout klidně i přes 220 km/h. Zajímavá je spotřeba nafty – 200 l/100 km, spotřeba vody, kterou chladíme brzdy, je ovšem větší, necelých 300 litrů a vychází to tak na půl hodinu až čtyřicet minut jízdy. Na celý víkend máme dvě sady pneumatik, které jsou jak na sucho, tak na mokro, tím pádem na té vodě je to pak zajímavé, ale i o hodně nebezpečnější.

Koho v závodech považuješ za svého největšího soupeře?

V letošní sezóně jsou Antonio Albacete a Jochen Hahn o sto bodů přede mnou, motorově jim to jede lépe, tím pádem mají větší šanci na triumf, čili soupeřím s Davidem (Vršeckým), Markusem Östreichem, občas se k nám přidá i Markus Bösiger (oba jsou týmovými kolegy Adama Lacka – pozn. redakce), čili to jsou takoví moji přímí konkurenti.

Do konce sezóny zbývají ještě tři podniky, jinými slovy dvanáct jízd, jaké si do nich kladeš cíle?
Rád bych skončil třetí, protože na první nebo druhé místo už není šance dosáhnout, takže bych chtěl obhájit loňský bronz.



ADAM LACKO (nar. 24.9.1984)
Adam Lacko zahájil svou závodní kariéru v deseti letech v závodech motokár, které opustil až po šesti sezónách. Jeho další kroky směřovaly přes Ford Fiesta Cup a dnes již neexistující Česká Pojišťovna – Škoda Octavia Cup až k tahačům. Rok 2003 byl jeho první kompletní sezónou v Mistrovství Evropy (v předchozích dvou letech pouze testoval tahač Tatra Jamal) a obsadil páté místo v celkovém pořadí. Sezóna 2005 pro Lacka znamenala návrat k cestovním vozům, kdy se jako první Čech zúčastnil vybraných závodů Mistrovství světa cestovních vozů (WTCC), které kombinoval také se starty ve FIA GT.

 Závody Czech Truck Prix 2012

Objevil se také například v ADAC GT Masters, FIA GT3 a nezanevřel ani na MMČR, kde v divizi nad 3500ccm startoval s vozem Lamborghini Gallardo. Loni zažil ovšem svou nejlepší sezónu v tahačích, když ze čtyřiceti závodních jízd celkem osmnáctkrát vystoupil na stupně vítězů a čtyřikrát na ten nejvyšší. Zúčastnil se také Mezinárodního mistrovství trucků ve Španělsku, kde skončil na druhém místě. Tečkou za úspěšnou sezónou pak byl zisk třetího místa v prestižní anketě Zlatý volant. Kromě toho má ve sbírce také cenu Jiřího Sedláře pro nejlepšího jezdce sezóny do 23 let z roku 2004.

Vydáno: 05. 09. 2012

Autor: David Skaloš (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz