Rover 200/25/MG ZR - Pomník zašlé slávy

Rover – tradiční britská značka, která od roku 2005 oficiálně neexistuje. Vše, co z ní po prodeji BMW skupině Phoenix zbylo, si kulantně rozdělili Číňané spolu s Fordem.

Právě fakt, že značka Rover oficiálně neexistuje, stojí za tím, že v současnosti pořídíte vozy s vikinskou lodí na přídi za výrazně nižší ceny než srovnatelnou konkurenci. Holt absence značkových servisů spolu s obtížnějším sháněním náhradních dílů dělá své. Zde je třeba na prvním místě varovat ty, kteří o některém z Roverů uvažují jen proto, že je levný.  Ti nechť se mu obloukem vyhnou, neboť následné udržení levně nabytého exempláře bude zcela jistě nad jejich síly. A to nejen finanční, ale i morální...

Ryzí „Angličan“

Rover 200, interně značený R3, nahradil v roce 1995 spolu s větším, avšak technicky dosti odlišným modelem 400 starší řadu 200/400 (R8) z konce osmdesátých let. Ta byla technickou i tvarovou derivací u nás málo známé Hondy Concerto. Zatímco nová 400 stále technicky i vzhledově vycházela z pětidveřové a v Anglii vyráběné Hondy Civic, byla popisovaná dvoustovka po letech opět vlastní, tedy ryze britskou konstrukcí.

Lehkost, pružnost, výkon

Pod kapotou malého Roveru nejčastěji narazíte na celohliníkové zážehové čtyř-válce z takzvané série K. Ta byla poprvé uvedena na trh v roce 1989 s řadou 200/400. Z hlediska provozního jde o naprosto vynikající pohonné jednotky, které dodnes omračují vysokým specifickým výkonem, jenž zde ale není v rozporu s pružností. Už druhá nejmenší 1,4 nabízí naprosto suverénní dynamiku. Nabízena byla ve dvou verzích, lišících se hlavou válců. Jednodušší s rozvodem OHC a osmi ventily poskytovala výkon 55 kW, vyspělejší s rozvodem DOHC a 16 ventily dokonce 76 kW!!! Jako důkaz výše uvedeného zmíním i točivý moment. Jeho maximální hodnota 127 N.m je dostupná ve zcela neobvyklých 3000 min-1. Zvětšením vrtání z 75 na 80 mm, při nezměněném zdvihu vznikla větší 1.6, chlubící se 82 kW. Tu nejlepší dynamiku ovšem poskytuje vzácně se vyskytující 1.8 existující opět ve dvou variantách. Odvozena je z 1.6, s níž sdílí vrtání, a tak kýženého nárůstu objemu bylo dosaženo prodloužením zdvihu na 89,3 mm. Méně výkonné provedení poskytuje 88 kW, přičemž bylo nejčastěji nabízeno ve spojení s variátorem CVT, jemuž obecně doporučujeme se vyhnout. Pro opravdové fajnšmekry je určena sportovní verze Vi, jejíž 1.8 dostala originální proměnné časování sacího rozvodu VVC, což zvýšilo výkon na fantastických 107 kW.
Motory série K platí za poměrně spolehlivé. Jejich velkou zradou je ovšem selhávající těsnění hlavy válců. Zčásti je to zapříčiněno specifickou, takzvanou sendvičovou konstrukcí, zčásti použitím nekvalitního těsnění spolu s plastovými středícími kolíky hlavy válců. Jednotlivé části motoru (hlava, blok válců, výztužný rám aj.) jsou zde vzájemně spojeny celkem deseti velmi dlouhými šrouby. V případě, že těsnění selže, je třeba vyměnit nejen je, ale i zmiňované šrouby, neboť ty z důvodu jejich utažení až na mez pružnosti se vždy trošku natáhnou. K úspěšnému provedení opravy je rovněž nezbytné nahradit původní a trochu nešťastně plastové středicí kolíky kovovými. Bohužel náklady spojené s tím jsou poměrně vysoké. Jen za jeden šroub zaplatíte zhruba 600 korun, takže celková oprava i s prací vychází zhruba přes 10 000 korun. A to není každý ochoten vydat. Přesto jakákoliv snaha tento úkon oddalovat se může krutě vymstít. Motory série K mají spíše dostatečné množství chladicí náplně
i z důvodu použití vlhkých vložek válců. Díky tomu se rychle ohřívají na provozní teplotu, což hlavně v zimě jistě oceníte. Na druhou stranu i malý únik chladiva může vést při jisté nepozornosti až k přehřátí a to mívá na hliníkových motorech fatální následky. Pozor také když už motor přehřejete. Hned poté nesmí v žádném případě následovat dolití studené vody do expanzní nádobky, neboť i to může být pro „Káčko“ konečná. V takovém případě je doporučeno pouze zastavit a vypnout motor. Jakékoliv zásahy provádět až po jeho úplném vychladnutí. 

Dvě převodovky

V zážehových 200 byly od začátku k dispozici dvě manuální převodovky. Obě jsou pětistupňové s přímým řazením. Motory 1.4 a 1.6 mají skříň R65, což je Angličany upravená převodovka typu MA koncernu PSA. Ve francouzských vozech bývá často kritizována za nepřesné řazení s dlouhými dráhami, což v Roveru 200 až tak neplatí. Pozor si však dejte na zvuky linoucí se z jejích útrob, či přesněji z oblasti diferenciálu. Uložení jeho satelitů totiž nepatří k netrvanlivějším, takže kdo ignoruje hluky, tomu se jednoho dne prostě přestanou točit, což obyčejně odnese celý diferenciál.
Lepší je v tomto již zmiňovaná verze Vi s výkonnou 1.8. Ta dostala namísto R65 převodovku PG1. Ta vyniká nejen velmi přesným řazením, ale i značnou odolností, neboť je použita i ve výkonném zážehovém motoru značky, dvoulitru série T s turbodmychadlem, používaným třeba v řadě 600. Zatímco v 200 Vi má klasický kuželový diferenciál, ve spojení s turbem dopovaným dvoulitrem využívá vyspělejší šnekový se zvýšenou svorností. Někdy bývá PG1 mylně považována za produkt Hondy. To je ovšem mylné, neboť převodovka PG1 je dílem britské společnosti PowerTrain Ltd. Jedinou její slabinou, která je však vlastností, nikoliv chybou, je obtížnější řazení zpětného chodu. Důvodem je, že není synchronizován.

Twenty five

Na rok 1999 připravila skupina Rover rozsáhlou modernizaci řady 200. Zvenku je nové vydání patrné na první pohled snad jen podle čtveřice kulatých předních světlometů, mnohem více změn se totiž odehrálo pod kabátem. Kromě revize motorové palety prošel rekonstrukcí rovněž podvozek. Při jeho ladění bylo využito zkušeností, nabytých při vývoji dřívějšího špičkového typu Vi. V průběhu produkce došlo i na změnu převodovky. Původní zlobivá R65 byla postupně nahrazena skvělou IB5 Getrag, dobře známou z Fordů. Kdy přesně to bylo, je však téměř nemožné zjistit, neboť po jistou dobu se obě převodovky na výrobní lince míchaly. V roce 2004 byl proveden další facelift, s ním přišla také opticky terénní verze Streetwise. A následující rok pak Rover skončil úplně.

Vydáno: 09. 04. 2013

Autor: Tomáš Dusil (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Land Rover Range Rover bazar