S Alešem Novákem o současnosti i budoucnosti Seatu

U příležitosti nedávné Seat Driving Experience na okruhu v Sosnové jsme vyzpovídali Aleše Nováka, ředitele divize Seat v Porsche Česká republika.

Co si Seat slibuje od akcí typu Driving Experience?
Chceme zviditelnit značku Seat a umožnit našim věrným zákazníkům a fanouškům poznat nejnovější modely a také představit novinky, které mají přijít na trh v nejbližší době. Chceme tak rozšířit cílovou skupinu našich zákazníku na širší věkové rozmezí - nově chceme cílit kromě mladých i na střední až starší generaci. Střední generace je pro nás v současné době klíčová, například Leon je typicky určen pro zákazníky ve věku 35 až 45 let, kteří mají dvě děti. Nechceme už se stavět jen do role emocionální značky, která se orientuje na sport, ale nabídnout něco i rodinně založeným zákazníkům.

Určitě i proto máte ve svých automobilech mnoho bezpečnostních technologií (namátkou multikolizní brzda, sledování změny jízdního pruhu, senzor únavy řidiče, automatické přepínání dálkových světel). Na co dalšího se můžeme těšit v dohledné době?
To závisí na strategii značky jako celku. Podobných vychytávek má koncern k dispozici mnoho, je ale otázkou, jestli se všechny dostanou do modelů Seat. Čtení dopravních značek přijde v roce 2014, objeví se i adaptivní tempomat.

Spojení Seat a závodní okruh je díky mnohaleté účasti ve WTCC všeobecně známé. Zapomeňme teď na rodiny s dětmi: jaká je budoucnost sportovních modelů?
V květnu uvedeme na trh Leon SC, což je třídveřová varianta, která bude ještě sportovnější než pětidveřový leon, byť bude disponovat stejnými motory. Z mého pohledu je takový Leon SC 1.8 TSI ať už s manuálem s DSG velice zajímavým autem i pro sportovně laděné řidiče. To stále ale nepočítám verzi Cupra, která přijde v roce 2014. Dlouhodobě nabízíme tradiční Ibizu Cupra, jejíž pofaceliftová verze je již k dispozici na českém trhu. Je to tradiční, sportovní hot-hatch. Očekáváme ale, že Leon Cupra bude žádanější, protože je větší a lépe kombinuje sportovnost s praktičností. Ostřejší verze ve stylu přechozího Leonu Cupra R310 jsou zatím ve hvězdách.

Co Seat chystá pro zmíněné starší zákazníky?
Pro ně je určen již prodávaný model Toledo, který ale ocení i mladší rodiny s dětmi. Rozšířením modelových řad pokryjeme požadavky zákazníků, kteří nechtějí jen sportovní modely, ale také komfortní vozy s možností maximálního využití prostoru. Začátek naší modelové ofenzivy směřuje do segmentů, které jsme měli slabě obsazené. Začínáme i s minivozem Mii, který pro nás možná nebude klíčový, ale zároveň nabízíme Ibizu, budeme mít tři karosářské verze Leonu, máme nové Toledo. V těchto kategoriích rozhodně máme zákazníkům co nabídnout a díky těmto modelům očekáváme zásadní posílení značky na trhu, zvýšení její popularity a zvýšení zájmu o značku jako takovou.

 Automobily Seat Toledo 1.2 TSI Reference
Toledo je jedním z modelů, se kterými Seat míří k rodinám.

Toledo by mohlo hrát roli zajímavé alternativy k rapidu - plánujete u něj nějakou akční cenu? Leon ji má a je díky nim dokonce levnější než korejské vozy...
V případě Toleda máme nasazené speciální akční pakety. Sledujeme trh a děláme maximum proto, abychom Toledo nabízeli za co nejatraktivnější ceny, ale zároveň abychom nezmařili image modelu nebo značky. Cílem Seatu není cenově se podbízet - i z dlouhodobého hlediska by to nebyla zdravá cesta. Chceme mít férovou nabídku, která bude atraktivní nejen cenově, ale i z hlediska produktu jako takového. Jsme součástí koncernu VW a chceme, aby veřejnost věděla, že jsme pod jeho křídly dokonce déle než Škoda Auto a že naše vozy jsou kvalitní a nad průměrem svých tříd.

Jaké další modely kromě zmíněných jsou v plánu?
Chceme se soustředit na kategorie vozidel, po kterých je ze strany zákazníků největší poptávka. Jednou z variant, o které by se mohla paleta modelů značky Seat rozšířit, by mohlo být SUV ve velikosti VW Tiguan nebo Nissanu Qashqai, popř. Audi Q3. Postavené bude na nové platformě MQB. Seat by se ale mohl pustit i do dalších segmentů. Sám osobně jsem viděl spoustu projektů, které jsou v současné době "k dispozici". Seat představil v minulosti mnoho konceptů a každý z nich testuje reakci zákazníků na podobný model. Podívejte se tak na koncepty, které byly na autosalonech k vidění v posledních letech. Ty do určité míry naznačují směr, kterým by se naše značka mohla ubírat. U SUV se jedná o IBX, existoval i koncept Seat IBE, atraktivního aerodynamického modelu střední třídy. V našem vývojovém středisku určitě nespíme, vyvíjíme a přemýšlíme nad tím, kam bude naše firma směřovat.

 Automobily Seat Leon FR 1.4 TSI
Nejen sportovní značka pro mladé, Seat chystá také nové modely.

Co bude s alteou?
Nástupce Altey je otázkou strategie značky. Je možné, že nástupce bude, je stejně tak možné, že bude nahrazen karosářskými verzemi modelu Leon. Máme určité plány, ale v tuto chvíli je nechceme ještě zveřejňovat.

Jaké jsou konkrétní cíle Seatu jako značky na českém trhu?
Chceme se dostat do první desítky značek na našem trhu. Pokud bude stav trhu s novými vozidly odpovídat tomu v letech 2011 a 2012, tak musíme stabilně prodávat okolo 5000 nových vozů ročně. Já si myslím, že to není úplně nereálné. Za první tři měsíce tohoto roku jsme prodeje zvedli o více jak 35 % i přesto, že trh celkově padá. Seat je tak jedna z mála značek, které rostou. Letos bychom mohli prodat i 3500 aut.

Zmínil jste image značky. Na Driving Experience dorazilo velké množství lidí se starými toledy a leony. Plánujete s nimi akce, podporujete například nějaký Seat klub?
Plánujeme i podporujeme. Jsme velice aktivní na Facebooku. V současné době máme již přes 7000 fanoušků a zájem našich zákazníků roste. Ostatně soutěž "Vyfoť si legendu!" měla velký úspěch u našich zákazníků a příznivců. Je vidět, že starších Toled jezdí v Česku hodně. Ta vozidla byla kvalitní a prověřená.

Vnímáte zpětnou vazbu od zákazníků na nové modely?
Vnímáme. Vozidla se jim líbí. Samozřejmě je jasné, že vývoj jde kupředu a každý rok je znát. Odskok mezi Toledem první generace a té čtvrté je asi dvacet let, takže za tu dobu se spousta věcí změnila. Nový vůz dostal plný počet hvězdiček v EuroNCAP, je technologicky na výši, razí strategii odlehčování karoserie a používá moderní motory. Pokud bude mít více zákazníků mít možnost Toledo otestovat, tak věřím tomu, že ho budeme častěji vídat na českých silnicích.

 Automobily Seat Leon FR 1.4 TSI
FR 1.4 TSI je zatím nejsportovnějším Leonem. Příští rok se však dočkáme nové cupry.

Když už jsme v Sosnové: pojedete si vyzkoušet okruh?
Pojedu, pojedu Leonem s motorem 1.4 TSI. Ještě před dvěma měsíci jsem jezdil Alhambrou, se kterou jsem byl spokojený nejen já, ale i moje děti. Teď si při dojíždění do práce užívám Leona, který má dostatečně silný motor, jistý podvozek a rád si ho tak vyzkouším i na okruhu.

Pro vás je to poprvé na okruhu?
Už jsem měl tu možnost mnohokrát a měl jsem možnost udělat si srovnání s jinými automobily. Musím říct, že mě těší, že jízdní vlastnosti našich vozů jsou špičkové i na okruhu. O tom ostatně svědčí i úspěchy našeho Leonu TDI a TSI v seriálu WTCC.

Neplánujete se vrátit s novým Leonem do WTCC?
Všechno je otázka dlouhodobé strategie značky a nemůžu to ani potvrdit, ani vyvrátit. Nechme se od značky tak trochu překvapit. Sportovní geny značka má a ambice taky.

Vydáno: 11. 05. 2013

Autor: Martin Přibyl (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Seat Leon bazar