Saab 9-3 2.0T BioPower - Kolaloce odzvonilo!

Vozy spalující něco jiného než obyčejný benzin či naftu si zaslouží zvýšenou pozornost - mohou to totiž být právě oni, kdo nám motoristům ukáže cestu z nejistého světa ropných šejků. Tak proč nezkusit alkohol?

V posledních letech hledáme čím dál tím více alternativy ke klasickému benzinu či naftě. Hybridy jsou do města perfektní věc, všude jinde s sebou ale vláčíte nepotřebné baterky a adrenalinu si s něčím, co když je výkonné, tak má téměř dvě tuny, moc neužijete. Zbývá pohon na LPG, CNG a elektřina. Tedy nic, co by zapáleného Saabistu mělo dvakrát vzrušovat - Saab na to jde totiž jinak. Chtělo by se říci po švédsku. Alkoholem!

Ale umí to Švédi s alkoholem? Teď nechme stranou zážitky z pražských pivnic a barů, do rukou se nám totiž dostal Saab 9-3 Sport Sedan, vybavený dvoulitrovým turbomotorem schopným spalovat biopalivo E85, tedy směs skládající se z 85 procent z etanolu a z 15 procent z Naturalu 95. Jeho výhodou je o něco nižší cena (v současnosti se její výše pohybuje i díky dotacím výrobců na 25 korunách za litr), větší výkon motoru a znatelně nižší emise polutantů. Hlavní nevýhodou je zatím žalostná síť čerpacích stanic, kdy na konci prázdnin by v ČR mělo být ne více než 10 čerpacích stanic schopných E85 za úplatu do nádrže natankovat. Ale to zase až tak nevadí, motor si poradí i s klasickým Naturalem 95 - otázka je jak a zda vůbec poznáme rozdíl...

Nejdříve představme testovaný vůz. Jedná se o Saab 9-0 2.0T BioPower, tedy silnější ze dvou nabízených motorů, schopných v řadě 9-3 spalovat E85. Při spalování tohoto paliva by měl být nejvyšší výkon dosahovat 200 koní (147 kW), což rozhodně není špatná hodnota. Dynamické schopnosti dokresluje zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy. Zkrátka, na alkohol umí seveřan ručičku rychloměru zdravě prohnat.

Po pár deci alkoholu bývám sprostý...

Tak doslova to samozřejmě u Saabu neplatí, ovšem jisté zhrubnutí charakteru je po natankování E85 celkem zřetelně patrné. To ale není myšleno jako výtka, ba právě naopak! Při provozu na Natural 95 je motor Saabu všechno možné, jen ne výjimečný. Konkurence nespí, a tak se za poslední roky na turbomágy ze severu Evropy celkem pohodlně dotáhla a občas i předehnala. Ano, dvoulitr relativně slušně zrychluje, jeho chod i projev je sametový a spotřeba se při kombinované jízdě zastaví lehce nad deseti litry Naturalu. Nemá ale výraznější špičku a působí jako zmatený, ospalý Viking po prohýřené noci. Situace se ale změní, když v nádrži elektronika rozpozná E85...to je pak vše úplně jinak!

Změna je opravdu nečekaná. Náš Viking zběsile zařval, popadl rohatou helmu, sekeru, štít a vyběhl z vesnice ven, dobývat a plenit. Motor je najednou veselý, když jej jen trochu popoženete pedálem plynu. Z klidného filozofa ve tvídovém svetru je tu konečně ten hrubý silák. Se zvyšujícími se otáčkami jde vzhůru i vaše nálada, motor v nich jakoby nalezne další patro, kde se může ručička otáčkoměru dosyta vyřádit. Když se dostanete do otáček, kde si slovo bere turbodmychadlo, buďte připraveni, že následovat bude ostrý výpad vpřed. Samozřejmě nečekejte brizanci Focusu RS, avšak mezi přeplňovanými dvoulitry o podobném výkonu lepší projev těžko naleznete. Když už jsme u výkonu, pokud údaj výrobce o 147 biolihových kilowattech platí, zdá se nárůst výkonu oproti benzinové verzi roven nějakým 20 kW - a to nepřeháníme. Je dobře, že vůz umí v rozletu dobře zkrotit brzdy, které mají sice trochu měkčí nástup, zato příliš nevadnou.

Spotřeba E85 se bohužel také zvýšila a to o zhruba litr a půl ve všech režimech jízdy. Při klidné jízdě reálnou rychlostí 100 km/h si Saab řekne o 8,5 litru paliva, dálniční stotřicítka o tři litry více. Celkově jsme během testu naměřili spotřebu při normálním stylu jízdy 10,5 litru E85 na 100 kilometrů. Pokud rádi sledujete ručičku plnícího tlaku turba v pohybu, připočtěte k této průměrné hodnotě zhruba tři litry a ti opravdoví ,,létající sobi" nebudou mít problém podívat se za hranici 20 litrů E85 na 100 km. Zkrátka, kdo chce jezdit za málo, musí mít cit v noze.

Díky delším převodům manuální šestistupňové převodovky se motor při příliš brzkém zařazení vyššího stupně začne lehce dusit, což je nejvíce patrné zejména na první tři převody. Řadit dvojku bezprostředně po rozjezdu vás seveřanovo kuckání rychle odnaučí, stejně jako řadit trojku dříve než při 50 km/h. Zkrátka, etanolový Saab od vás požaduje také trochu ohleduplnosti. Však on vám to nahoře zas vynahradí...

Co tedy chybí?

I v testovaném výbavovém stupni Vector nepůsobí interiér Saabu 9-3 nikterak luxusně. Roky zkrátka pádí a co bylo špičkové před chvílí už dnes na konkurenci nestačí. Což o to, ergonomie je přímo ukázková (pocit leteckého kokpitu je opravdu úžasný) a například sedadla také patří k těm lepším. Problém je v plastech. Ty působí staře a když nasadíte do prudší zatáčky, připomenou rozhodně ne ideální tuhost karoserie svým skřípáním. To je velká škoda. Podvozek totiž sice působí méně filigránsky než u současné konkurence ve střední třídě (přeci jen, generační rozdíl je patrný), zato je výborně čitelný a na limitu nezáludný. Vždy zkrátka víte, co vám váš Saab pod rukama udělá. Nakloní se, to ano, ale čistou stopu před nedotáčivostí srdnatě brání do posledního dechu. Řízení i řazení je relativně přesné, chyběla nám u něj větší dávka bezprostřednosti a přímého spojení s vozem. Grafika přístrojů v interiéru je ne nepodobná té v nízkonákladových Chevroletech a to u vozu za téměř milion korun asi neuvidíte rádi.

Shrnuto...testovat jej před pěti lety, byl by Saab 9-3 BioPower vynášen hodně vysoko. Image silného a rychlého vozu, který nepluje v proudu mainstramu, tu sice stále je, musíte být ale minimálně sympatizant značky, abyste dokázali přehlédnout i celou řadu nedostatků. A i pak ve vás asi bude hlodat červíček, zda jste ten svůj milion nemohli utratit jinde - lépe. Tedy, pokud zrovna nebudete na plný plyn prohánět svou novou 9-3 s nádrží naplněnou E85...to se pak většina výtek mění v daleké, nezřetelné mrmlání nevěřících.


 

První cena vozu649.000,-Kč (1,8i 90 kW, Linear)
První cena vozu s testovanou motorizací825.000,-Kč (2,0t, 147 kW, Linear)
Základní cena testovaného vozu905.000,-Kč (2,0t, 147 kW, Linear)
Cena testovaného vozu vč. příplatků972.100,-Kč (2,0t, 147 kW, Vector)

Plusy

  • Nezaměnitelný design a image
  • Prostorný, ergonomický interiér
  • Výborná sedadla
  • Možnost provozu na benzin i E85 (a všechny jeho směsi)

Minusy

  • Zpracování detailů v interiéru
  • Vyšší cena
  • Vysoká spotřeba E85 a jeho nedostupnost
  • Vysoká citlivost spotřeby E85 na jízdním stylu

Vydáno: 07. 07. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Saab 9-3 bazar