Saab 9-3 SportCombi 1,9 TiDS - kombinovaný Švéd

Těsně před faceliftem švédského SportCombi jsme vyzkoušeli nejsilnější turbodieselovou variantu, posílenou kitem Hirsch Performance. Má dnes Saab s italským motorem a koncernovou platformou co nabídnout?

Nepočítáme-li japonské deriváty 9-2X a 9-7X, je SportCombi kariérně nejmladším Saabem na trhu. Doby, kdy jeden model s minimálními změnami vydržel v nabídce 15 let jsou pryč, dokonce i v případě konzervativních švédských značek, ale vlastně se toho změnilo více. Saab 9-3 už nějakou dobu sdílí komponenty s ostatními vozy General Motors, ale navenek se snaží seč je to jen možné, budit dojem solidní švédské konstrukce s nekompromisní bezpečnostní filozofií. Pod kapotou jsou stále převážně zážehové turbomotory, které Saabu vydobyly místo i na náročném americkém trhu, ale v Evropě dává stále více zákazníků přednost cenovému diktátu vznětových motorů. Jenže Saab nic takového nevyvíjí, a tak logicky sáhl po tom nejlepším, co GM FIAT Powertrain má - vznětovém motoru o objemu 1,9 l se 110 kW, který byl překřtěn na 1,9 TiDS.

Švédské kombi

...je na trhu od jara 2005, ale současná generace Saabu 9-3, postavená na koncernové platformě Ypsilon, se prodává už celých 5 let. Svébytný design ztratil část své severské unikátnosti po tom, co se na trhu začaly objevovat Škody Roomster resp. Fabia. Charakteristické znaky Saabu jako souvislý, směrem vzad se snižující pás bočních oken nebo horní linie masky pokračující sjednocujícím prolisem na bocích, dnes tvoří nově rozvíjený směr designu vozů Škoda, kterým asi půjdou i další nové modely. Problém Saabu spočívá v omezeném rozšíření na trhu a jisté exkluzivitě, která je na jednu stranu vítaná (z hlediska image), na druhou stranu nežádoucí (z hlediska hospodářských výsledků firmy). Asi 100 tisíc ročně vyrobených vozů zkrátka nemůže soupeřit s produkcí masové značky jakou dnes Škoda je, a tak Švédům nezbývá nic jiného, než se pustit do dalších výraznějších designových evolucí. První fotografie jsou již zveřejněny (Saab 9-3: nový vzhled, nový motor twin-turbo 1,9 TTiD a pohon všech kol XWD), a tak se mají příznivci značky už brzy nač těšit. Příjde totiž nejen inovovaný vzhled, ale také nová technika, nové motory a dokonce i pohon všech kol.

Ale zpět k předmětu testu. Saab 9-3 Combi sdílí řadu komponent s Opelem Vecra, a přestože není tak velký jako Vectra Caravan a navenek působí kompaktním dojmem, jde o lifestylové kombi se slušnou přepravní kapacitou a dobrou variabilitou interiéru. Užitečné zatížení (dle výrobce 450 kg) i objem zavazadelníku (419 l) by mohly být větší hodnoty, ale design hraje pochopitelně důležitou roli a proto věříme, že pro mnoho zákazníků je právě futuristický vzhled zádě kombi tím hlavním argumentem ke koupi.

Od designu k životní filozofii

Zatímco příď je dnes zajímavá už jen proto, že devět-trojek v našich končinách moc nejezdí, na zádi lze stále hledat inspiraci. Čistý design karoserie je zakončen neobvyklými mléčnými jehlany sdružených svítilen umístěných v rozích. Ke 419 litrům zavazadlového prostoru se dostanete optimálně tvarovanými výklopnými dveřmi, odhalujícími celý profil zavazadlového prostoru s minimální šířkou 1010 mm. Nakládací hrana je v úrovni 630 mm nad zemí, což současně odpovídá výšce podlahy. Ano, Saab vyrábí velká auta, ale to ani trochu neznamená, že by se honil za vyumělkovanými hodnotami normovaných objemů zavazadlových prostorů. Ten v Saabu 9-3 SportCombi se řadí k mírně podprůměrným co se velikosti týká, ale také k těm luxusním, v oblastech pravidelnosti tvarování, úrovně čalounění a míry variability. Po postupném sklopení sedadel a opěradel se původní metrová ložná plocha zvětší na 1,7 m, ale počítat je třeba s rovinným zlomem v místě, kde podlahu tvoří zadní strana opěradel. Větší část ze 419 resp.1273 litrů je snadno využitelná, aniž byste kvůli tomu museli svá zavazadla složitě přeskupovat nebo vybalovat.

Jestliže to v zavazadelníku vypadá jako v typickém luxusním kombi střední třídy, na zadních sedadlech je situace o poznání optimističtější. Subjektivní posouzení nabízeného prostoru i naměřené míry potvrzují velkoryseji navržený prostor ve srovnání s opravdovými prémiovými rivaly z Německa. V Saabu se sedí vzpřímeněji a tudíž pohodlněji, co schází do délky, vynahrazuje SportCombi do výšky. Vnitřní šířka ve výši loktů (1525/1520 mm) se blíží spíše o třídu větším vozům. Podobné je to i s prostorem na předních sedadlech. Zde na vás ale nejvíce zapůsobí tvarování přístrojové desky, které sice už dnes není tak ortodoxní jako v osmdesátých a na začátku devadesátých let, ale pořád se celkovou koncepcí a několika detaily významně liší od konkurence. Kolmá rovina přístrojového štítu a středové konzoly má být dědictvím po letecké historii firmy. Místo mnoha tlačítek je v našem případě vysoko na středové konzole umístěná dotyková obrazovka navigačního systému s úhlopříčkou 6,5 palce, která orientaci v ovládání mnoha funkcí zjednodušuje. Klíč se i nadále zasunuje do spínací skříňky mezi sedadly, rychloměr má dvojí cejchování pro dobrou čitelnost v nejpoužívanějším pásmu, tlačítkem night panel můžete uspat všechny nedůležité přístroje pro nerušené cestování v noci (a přitom o nic důležitého nepříjdete, protože se v případě nutnosti samy ozvou). Některé věci se zkrátka nemění...

Rafinovaně vymyšlený tvar páky ruční brzdy neměl přesvědčivé provedení (v odbrzděné poloze plasty nelícují) a také kulisa automatické převodovky, prodávané za luxusní příplatek, by měla vypadat hodnotněji.


 

Jízdní dojmy

Čtyřválec o objemu 1910 cm3 se 110 kW důvěrně známe z Alf, Fiatů a Opelů, takže se zaměřme na jeho vnější projev. Ten překvapuje hned po startu znatelnými vibracemi ve volantu, které naštěstí zmizí po rozjezdu. Utlumení motoru je dobré, ale přesto jsme s nemohli ubránit dojmu, že Saabu pořád ještě lépe sedne přeplňovaný benzinový motor. Šestistupňová automatická převodovka (příplatek 50 tisíc Kč) ubírá motoru zřejmě tu část dynamiky, kterou si za víc než 40 tisíc Kč kupujete (i s celoevropskou zárukou) od Hirsch Performance. Automatická převodovka by mohla vzhledem k výkonům vozu řadit rychleji. Ačkoli je slovo sport dokonce i v názvu tohoto modelu, patří tento Saab spíše ke komfortní části spektra trhu. Měkce naladěné odpružení bychom spíše kombinovali s vyšším profilem pneumatik a chce-li někdo více odezvy od kol, měl by zvolit sportovní podvozek (+9.400,-Kč) nebo verzi Aero. Kombinace standardního odpružení s velkými koly nedělá vozu ani posádce na rozbitých silnicích příliš dobře, a nevyváží to ani skutečnost, že vůz lépe vypadá. V zatáčkách je zřejmý větší náklon karoserie a tendence k prokluzu vnitřního odlehčeného kola při bezohledném přidání plynu.

Posádka je v interiéru od vnějšího hluku dobře uchráněna, směrem vpřed a do stran je výhled standardní, směrem vzad už je to horší, takže parkovací senzory jsou vlastně nutností. I klidnějším řidičům udělají radost výborně tvarovaná a luxusně čalouněná sportovní sedadla (standard druhé nejvyšší výbavy Vector).


 

Milé je, že i po polotovárním elektronickém tuningu lze s trochou odříkání (tempomat na dálnici, 110 km/h) jezdit za 5,3 l/100 km. Ve městě skončíte s 8,5 l/100 km, standardní cestovní rychlost 130 km/h představuje odběr asi 7,1 l/100 km a náš celkový průměr se ustálil na hodnotě 7,3 l/100 km.

Závěr

Saab 9-3 SportCombi nevypadá, ale je v rámci luxusní třídy překvapivě prostorný. Vnitřní šířka v interiéru je velkorysá. Interiér je dobře odhlučněn, ale vibrace turbodieselu se při volnoběžných otáčkách přenášejí na volant v neakceptovatelné míře. Svébytný design, komfortní odpružení a nízká spotřeba jsou hlavní argumenty pro nákup takového vozu. Musíte ale věřit filozofii značky nebo se chtít (za každou cenu) odlišit od tržní většiny, která v tomto segmentu preferuje BMW, Mercedesy a Audi. V opačném případě totiž asi nebudete ochotni zaplatit více než milion korun za testovanou sestavu. Rozdíl už není tak markantní po dorovnání výbavy na úroveň Saabu, ale přesto zůstávají ceny velmi blízko mnohdy výkonnější a vyspělejší konkurenci.

První cena vozu689.000,-Kč (1,8i 90 kW, Linear)
První cena vozu s testovanou motorizací839.000,-Kč (1,9 TiDS, 110 kW, Linear)
Základní cena testovaného vozu1.015.000,-Kč (1,9 TiDS, 110 kW, Vector)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.325.363,-Kč (1,9 TiDS, 110 kW, Vector)

Plusy

  • Nezaměnitelný design
  • prostorný interiér
  • Výborná sportovní sedadla
  • Nízká spotřeba
  • přijatelný příplatek za vznětovou verzi (+ 20.000,-Kč)

Minusy

  • Vibrace volantu při volnoběhu
  • Zpracování detailů v interiéru
  • Vyšší ceny

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Saab 9-3 bazar