Seat Alhambra 2,0 TDI - Rodinná záležitost

Z povahových vlastností charakteristických pro jih Evropy má dvojče Sharanu nejvíce vrozený smysl pro rodinu.

První generace Seatu Alhambra se světu představila na podzim 1995 a už tehdy jakoby z oka vypadla Volkswagenu Sharan. Designové následnictví se opakovalo při faceliftu v roce 2000 a o pak ještě jednou o čtyři roky později. Dnes před námi stojí zcela nová generace a scénář se opakuje. Sedmimístné provedení patří k vůbec největším MPV, jaká můžete koupit. Rodinný ideál pak představuje kombinace s modernizovaným dvoulitrem 2,0 TDI CR.

Místo je všude a je ho dost

Jelikož je Alhambra hlavně velký rodinný vůz, začneme tam, kde bude rodina trávit nejvíce času.

Otec (řidič), stejně jako matka (spolujezdkyně) dovnitř nastupují velkými dveřmi a ani v pozdějším věku (když se z nich stanou prarodiče) s nižší hybností jim to nebude činit nejmenší potíže. Děti deroucí se na sedadla ve druhé řadě jsou na tom snad ještě lépe - posuvné dveře nepřekáží (možno elektrické ovládání spolu se zadními dveřmi za příplatek 23.000,- Kč) a místa pro nástup je více než dostatek. I pásání dětské sedačky je bezproblémové stejně jako vkládání nejmenšího člena rodiny do ní.

Druhou řadu tvoří tři samostatná sedadla, tudíž ani cestování ve třech dospělých není díky podélnému posuvu jednotlivých sedadel problémem. Místa pro nohy je dostatek, nad hlavou však zbytečně velký prostor nehledejte. Průměrný Evropan se usadí bez problémů. Podepření stehen je průměrné, sedí se výše než vepředu a cestující potěší vlastní výdechy klimatizace ve stropě, plus samostatné ovládání teploty a intenzity umístěné na zadní straně středové konzole. Prozíravé a ne zrovna obvyklé je také umístění schránky na 1,5litrovou PETku do bočních posuvných dveří.

obrázek [300 x 460] 

Na dvě zadní místa se nastupuje mezerou vzniklou posunem a naklopením krajního sedadla ve druhé řadě - na což stačí pouze jeden pohyb. Samotný nástup je v rámci třídy nadprůměrně komfortní, což můžeme prohlásit i o pobytu na těchto dvou sedadlech - tedy za předpokladu, že se lehce uskromní cestující ve druhé řadě a trochu pousnou vpřed svá sedadla. Je vidět, že nárůst délky o 22 cm je využit stejně jako zvětšení šířky o 9 cm proti předchozí generaci. Sedí se opět výše než v předchozí řadě a na výšku je to pro 180 cm vysokého pasažéra tak akorát. I dva poslední cestující mají samostatné klimatizační výdechy umístěné ve stropě.

Přední sedadla jsou především pohodlná a tak to má u auta této velikosti být. Boční vedení je nevýrazné, ale tohle je rodinný vůz a ne žádný sporťák. Sedák by snad mohl být trochu delší (rozměry však nevybočují ze standardu třídy), ale jinak k sezení nemáme výhrady. Posaz za volantem je dobrý, mít o centimetr či dva více teleskopického vysunutí volantu, označíme jej v rámci třídy MPV za skvělý. Samotný multifunkční volant můžeme za skvělý označit rovnou - dobře se drží, má příjemný průměr 36,5 cm a v otci řidiči lehce vzbuzuje sportovní choutky. Snad jen škoda zúžení přesně v místě kde se nejčastěji drží.

Funkčnost a strohost

Palubní desce bychom z ergonomie dali jedničku, vše je tam kde to intuitivně hledáte a je to také dobře dosažitelné. V noci je vše podsvíceno příjemnou červenou barvou a po bíle svítících budících běhají červené ručičky - údaje jsou krásně čitelné a nejinak je tomu i ve dne. Kdybychom chtěli být extra kritičtí, označili bychom zobrazení otevření posuvných dveří na displeji palubního počítače za snadno přehlédnutelné (signalizuje pouze tenká čárka vedle vozu) a také bychom si stěžovali na strohost a německou chladnost interiéru. Kdo si však kupuje vůz z koncernu VW, je s tím již dopředu srozuměn a také smířen. Týká se to dnes bohužel i charismatického SEATu.

Poměrně často překážel ve výhledu široký přední sloupek, což je u vozů této kategorie poměrně častá výtka. U Alhambry nám však vadil více než třeba u  Fordu Galaxy .

obrázek [600 x 409] 

Tempomat se nově ovládá samostatnou páčkou v levé spodní čtvrtině pod volantem. Starší systém ovládání na levé páčce směrových světel nám přišel z hlediska nepřehmatávání při hledání další páčky lepší, přívětivější a bezpečnější. A také by si systém mohl pamatovat deaktivaci systému Start-Stop, při novém nastartování je systém vždy aktivní. Ach ta ekologie.

Odkládacích prostorů je v interiéru dostatek, ani jednou jsme si neřekli ,,tady by mohla být schránka či šuplík". Palubní deska je z měkčeného plastu, bok středové konzoly, který zřejmě přijde do styku s vaší pravou nohou nejčastěji, je však tvrdý jako kámen. Proti kvalitě zpracování nemáme námitek, s interiérem panuje všeobecná spokojenost.

Hrátky se sedadly

V sedmimístné konfiguraci zbývá uvnitř vozu zavazadlový prostor o objemu 267 litrů - tedy dost pouze na pár igelitek s větším nákupem. U nákupního centra ovšem pozor při parkování, nová Alhambra je pořádný kus auta. A o to více nás zarazila absence parkovacích senzorů u vozu, jehož cenovka přesahuje osmisettisícovou hranici (nutno připlatit 5.765,- Kč).

Sklopení dvou zadních sedadel je hračka - stačí odjistit páčkou na horní straně opěradla a sedadla se sklopí - a v tu ránu se před vámi rozprostře jeskyně o poctivém objemu 809 litrů. Potěší rovná podlaha ve stejné výšce jako nakládací hrana (69 cm nad zemí), pravidelné tvary (šířka 107, hloubka 115 a výška po roletu 50 cm) i dostatečná výška pod zvednutým víkem zavazadlového prostoru (183 cm). Při vytahování sedadel z podlahy stačí táhnout za úchytku na zadní straně opěradla a pořádně zatáhnout. Ještě však budete muset ručně převrátit sedák.

obrázek [600 x 448] 

Pokud složíte do podlahy tři sedadla druhé řady (opět nic složitého, stačí odjistit pákou na boku sedáku) můžete počítat s přepravní kapacitou 2297 litrů. A najednou tady máte menší stěhovací vůz. Jako pozitivum vnímáme fakt, že vzniká rovná plocha ve stejné výšce jako nakládací hrana. Navíc lze sklopit ještě přední spolujezdcovo sedadlo, v této konfiguraci je k dispozici až 280 cm dlouhá ložná plocha.

Exteriér

Předchozí generace Alhambry byla velmi podobná Sharanu a nejinak je tomu i u nejnovějšího provedení. Seat ani nezakrývá fakt, že je to pouze "španělsky" modifikovaný Sharan. Takže tu zepředu máme masku s velkým ,,S," jiný nárazník a mlhovky resp. zcela nové přední světlomety. Sharan má ostře řezanou tvář, Alhambra je více zaoblená a jakoby mírumilovnější. Z bočního profilu jsou oba vozy identické a téměř to samé se dá konstatovat o zadních partiích vozů. Jediným rozdílem jsou mírně odlišné zadní svítilny a samozřejmě logo výrobce. Tak decentní snad Alhambra nebyla nikdy.

Dvoulitrové té-dé-íčko

O pohon se staral dvoulitrový turbodiesel TDI o výkonu 103 kW při 4200 min-1 a točivém momentu 320 Nm v rozsahu 1750 až 2500 min-1, což bude zřejmě nejžádanější motorizace. Systém vstřikování common-rail v tomto agregátu jsme již několikrát testovali - např. ve Škodě Octavia nebo v příbuzném Volkswagenu Sharan a tak tedy pouze krátce.

Motor je i po studeném ránu relativně kultivovaný, velmi dobře utlumený, do kabiny nepronikají žádné výrazné vlivy a posádku tudíž nic neobtěžuje. Ani plně naložené auto nečiní motoru větší problémy, a proto se lze s celou rodinou a zavazadly vydat i na dlouhou cestu. Rovněž potěší i velký dojezd - za celý test jsme ujeli přes tisíc kilometrů (60 % dálnice, zbytek rovnoměrně rozprostřen do města a mimo obec) a výsledná spotřeba byla 6,3 l/100 km! Na 70ti litrovou nádrž tak lze ujet bez omezování tisíc kilometrů.

obrázek [600 x 395] 

Dvoulitrový agregát začne slušně zabírat již od cca 1700 min-1 a síla mu vydrží až těsně před 4000 min-1 kde částečně povadne, ale jeho síla tím definitivně nekončí. Pokračovat lze i za touto hranicí.

Při maximálním českém dálničním tempu motor na šestku točí 2400 min-1 a konzumuje 6,2 l/100 km. Pokud zpomalíte na 100 km/h sníží se spotřeba na 5,4 l/100 km. Pokud tyto hodnoty porovnáme např. se Škodou Octavia 2,0 TDI DSG (2650 min-1, 5,6 l/100 km) musíme citovat klasika výrokem BRAVO SEAT!

Na dálnici motor vnímáte jako lehké hučení, které nikterak neobtěžuje - motor je velmi dobře utlumen. Podvozek je pocitově dostatečně tuhý, ale zároveň umí poskytnout jízdu s přijatelným komfortem i u prázdného auta. Není tedy potřeba se obávat přehnaně houpavého cestování, ani naopak prkenného chování - dříve než rázy od podvozku nebo hluk od motoru vás začnou obtěžovat skotačící děti v zadní části vozidla.

Pokud otce řidiče postihnou sportovní choutky, tak po několika zatáčkách i přes nijak extrémní náklony zjistí, že mu to s velkým MPV s turbodieselem nad přední nápravou mnoho radosti nepřinese. Řazení šestistupňové převodovky je přesné, lehké a řadicí dráhy jsou v normálu - tohle prostě u koncernu umí. Řízení rozhodně není strašlivě přeposilované, je spíše příjemně tuhé, ovšem nikterak extra citlivé - to ale v této třídě začíná být standardem. Brzdy mají příjemný nástup a lze je i rozumně dávkovat, na zastavení velkého vozu stačí tak akorát.

Plus k dobru

Jako výborný nápad nám přišlo integrované tažné zařízení s bezpečnostní pojistkou. Zatáhnete za táhlo v pravé straně zavazadlového prostoru a z pod vozu vyjede tažné zařízení lidově zvané "koule" - to ale musíte ještě "docvaknout" do konečné polohy. Pokud jste šikovní, stačí vám špička boty a rukama tudíž na nic nesaháte. Stejně jednoduché je i opětovné složení pod vůz.

Ekologové budou nadšeni mimo jiné i z katalyzátoru SCR (Selective Catalytic Reduction), který ve spojení se vstřikováním směsi AdBlue snižuje emise oxidu dusíku. Systém je umístěn v zadní části vozidla, ke vstřiku dochází za blokem DPF filtru a nádrž o objemu 17 litrů je umístěna v levém zadním dolním rohu vozidla. Co z toho vyplývá? Menší zatížení životního prostředí v provozu, nižší spotřeba, ale také další součást, se kterou budete mít starosti. Jakmile totiž dojde náplň AdBlue, budete muset chtíc nechtíc do servisu k jejímu doplnění.

Vysoká užitná hodnota

Tenhle španělsko-německý vůz jasně zaměřen na rodinné využití. Je prostorný, z kvalitních materiálů, dobře sestavený a ergonomický. Chybí snad jen trochu emocí, či trochu vřelejších tvarů. Doménou toho MPV je pohodlná (možno i rychlá) jízda po silnicích dálničního typu. Problémem nejsou ani zakroucené okresní silnice, pouze se zmenší nastolené tempo. Zvenčí je Alhambra pouze lehce převlečený Sharan, takže spíše než design a cena rozhodnou sympatie ke značce Seat. Žádné výraznější cenové podbízení proti značce Volkswagen Španělé totiž nepraktikují.

obrázek [600 x 389] 

První cena vozu619.900,-Kč (Reference 1,4 TSI 110 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací721.900,-Kč (Reference 2,0 TDI CR 103 kW)
Základní cena testovaného vozu798.900,-Kč (Style 2,0 TDI CR 103 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 887.500,-Kč (Style 2,0 TDI CR 103 kW)

Plusy

  • o Vnitřní prostor
  • o Kvalita zpracování
  • o Variabilita interiéru
  • o Úsporný a pružný motor
  • o Dobře odhlučněný interiér
  • o Posuvné boční dveře
  • o Velký dojezd

Mínusy

  • o Špatný výhled šikmo vpřed
  • o Absence parkovacích senzorů u nejvyšší výbavy
  • o Jen průměrná jízdní dynamika
  • o Diskutabilní začlenění modelu do portfolia sportovně laděné značky

Vydáno: 12. 12. 2010

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Seat Alhambra bazar