Seat Alhambra 4 2.0 TDI Style

Že je Seat Alhambra výborné MPV, už víme. Nyní jsme ho otestovali ve verzi s pohonem všech kol a turbodieselem 2.0 TDI pod kapotou. Jak si tato takřka vrcholná kombinace vedla v našem testu?

Oproti verzi s předním pohonem si zájemce o alhambru 4 (tak zní obchodní označení pohonu 4x4) u verze Reference připlatí akceptovatelných 48 000 Kč, u nejvyšší výbavy Style o 2000 Kč méně. Za to dostane systém haldex čtvrté generace, tedy stejný, jaký používá i Škoda Superb, ale také dvojče alhambry – VW Sharan (verze 4Motion).

 Automobily Seat Alhambra 4 2.0 TDI Style
TDI se 103 kW je pro „čtyřkolku“ minimem, silnější se ale nedodává. Světlost podvozku je identická s verzí s pohonem pouze předních kol.

Pohon všech kol je překvapivě mezi vozy MPV ojedinělou záležitostí. V této třídě ho mají jen tyto dva sesterské koncernové modely, přičemž u sharanu, který má celkově vyšší ceníkové ceny (od 820 500 do 933 700 Kč) než alhambra (od 777 900 do 855 900 Kč), přijde systém 4x4 nepatrně levněji – u obou nabízených výbav stojí 45 500 Kč.

„Čtyřkolka“ se kombinuje výhradně se 103kW verzí motoru 2.0 TDI a mechanickou šestistupňovou převodovkou. A to je škoda, bezmála dvoutunovému vozu by mnohem lépe pasovala výkonnější, 125kW verze. S prázdným vozem je dynamika tak akorát, a pokud využijete možnosti obsazení sedmi cestujícími či zaplníte zavazadelník, rychle to pocítíte.

 Automobily Seat Alhambra 4 2.0 TDI Style
Rozměrné posuvné zadní boční dveře: dobrý přístup, ale těžší manipulace.

Tabulkově Alhambra 4 zrychlí z 0 na 100 km/h o 0,3 s pomaleji než „předokolka“ (11,4 s) a za mnohem větší jistotu při horších adhezních podmínkách tabulkově zaplatíte také přibližně o půl litru vyšší spotřebou v kombinovaném cyklu. V praxi je to ale ještě o trochu více – průměrně je nutné podle našich zkušeností počítat minimálně s osmi litry. Ani to ale není vzhledem k velikosti a hmotnosti vozu neakceptovatelný výsledek.

Systém stop-start funguje bez problémů a pochvalu si zaslouží i přesné řazení manuální šestistupňové převodovky. Alhambra je rozměrným vozem, u něhož si řidič musí zvyknout na nepřehlednou příď a poměrně široké přední sloupky, překážející ve výhledu.

Pohon všech kol zvyšuje jistotu za volantem více, než byste mysleli. Čtvrtá generace haldexu totiž nečeká, až přední kola vykážou větší známky prokluzu, ale bez prodlevy směruje část točivého momentu na zadní nápravu.

 Automobily Seat Alhambra 4 2.0 TDI Style
Sedmimístné MPV lze rychle proměnit v jednomístnou dodávku. Sklopné opěradlo spolujezdce je za příplatek.

Jízdní vlastnosti alhambry jsou suverénní, i při ostřejší jízdě se chová neutrálně a zdařile odolává naklánění v zatáčkách. Posilovač řízení klade optimální odpor a brzdy se dají dobře dávkovat.
Zadní posuvné boční dveře vytvářejí velkorysý vstupní otvor nejen pro přístup na druhou, ale i třetí řadu sedadel (příplatek 17 700 Kč). Jsou ale těžké na manipulaci. Není tedy od věci připlatit si elektrické ovládání (společně se zadním víkem 23 000 Kč). Zdařilé je jednoduché sklápění sedadel do podlahy. Sedadla mají ale poměrně tuhé výstelky.

K výborné přepravní kapacitě přidala alhambra lepší trakci. Pro ty, kdo mají hodně dětí a chalupu na horách, je verze s pohonem všech kol zajímavou alternativou k vozům SUV, oproti nimž má ale o něco menší, ryze silniční světlost podvozku.

Cena
Seat Alhambra 4 2.0 TDI Style: 855 900 Kč
Testovaný vůz: 950 300 Kč

 Automobily Seat Alhambra 4 2.0 TDI Style
Posuvné zadní dveře poskytují dobrý přístup na 2. i 3. řadu sedadel.


Vydáno: 22. 04. 2012

Autor: Vladimír Löbl (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Seat Alhambra bazar