Seat Altea XL 2.0 TDI - rozum a emoce v rovnováze

Víc, víc, víc. Větší délka, větší zavazadlový prostor, větší rozsah nastavení sedadel, větší vše, co bylo možno zvětšit, dokonce i název. Vedle slova Altea se nyní hrdě dmou písmena X a L, dohromady XL.

Nemusíte mít zrovna IQ 150, aby vám docvaklo, o co Seatu šlo. Seat chtěl a nakonec postavil vedle tolik diskutovaného Toleda a Altey další model, o kterém může prohlašovat, že má neotřelý design, ale zároveň skvěle vyhoví požadavkům evropské rodinky.

Že vám to něco připomíná? Napovím vám. Co třeba Ford, který nepřišel s jedním, ale hned dvěma novými MPV. Jedno mělo zapůsobit na sportovněji založené tatínky a maminky, to druhé zase vycházelo z představ o tradičním pojetí prostorného rodinného MPV. Přiznávám se bez mučení, o strategii Fordu jsem dosti pochyboval, ale trh dal mně i všem jiným pochybovačům za vyučenou. Funguje to. Prodává se S-Max i Galaxy. Seat chce jistě totéž a těžko mu to vyčítat.

Kdo by nechtěl v nabídce místo jednoho rovnou dvě úspěšná MPV. MPV Seatu (tedy pardon MSV) na rozdíl od těch Fordu spadají do skupiny spíše kompaktních než plnohodnotných MPV, od toho má španělská automobilka Alhambru, ale o to nejde. Jde o princip a ten se Fordu velmi podobá. Seat ovšem zvolil opačný postup. Nejdříve představil kompaktní, dynamicky vyhlížející Alteu a teprve poté začal pracovat na prodloužení karoserie, zvětšení vnitřního prostoru a zlepšení variability. Vznikla Altea XL.

Více místa, více variability

Snaha o maximalizaci vnitřního prostoru se odrazila na vnějším designu minimálně. Zepředu vypadá Altea XL jako Altea, avšak s novým předním nárazníkem, který nosí Seat Toledo. Altea XL tedy není zepředu Altea, ale Toledo. Pokud máte v designových podobnostech nových seatů trochu zmatek, nic si z toho nedělejte. Ono vůbec nezáleží na tom, kdo se podobá komu a proč. Jde pouze o to, zda se vám Altea XL líbí nebo ne.

Osobně považuji design auta za zdařilý, zvláště přední část na mě udělala dojem, na protaženou zadní část jsem si musel chvíli zvykat. Pod rozlehlým víkem zavazadlového prostoru otevírajícím se do minimální nutné výšky, aby se pod ním mohl pohybovat 185 cm vysoký člověk, se ukrývá objemný zavazadelník se základním objemem 532 litrů neboli jedna z hlavních předností Altey XL.

Natahování rodinného MPV na skřipci se nijak nedotklo vzhledu a uspořádání interiéru, palubní deska se stále honosí četnými záhyby a zákoutími vytvořenými kreativním tvarováním rozlehlých plastových dílců. Bohužel Seat nechtěl, nebo nemohl následovat Volkswagen či Škodu, a tak se majitel či majitelka bude muset smířit s tvrdými plasty. Tento fakt alespoň částečně kompenzuje pohledná povrchová úprava plastu.

S rozložením ovládacích prvků na palubní desce, středové konzole a tunelu jsem neměl problém, mírnou komplikaci v podobě umístění ovladače hlasitosti daleko od řidiče spolehlivě řeší multifunkční volant. Odkládacích ploch si dokáži představit o něco více a o něco větších, ale základ není špatný. Celkem dobře se Seat vypořádal se sedačkami, jsou optimálně tuhé, bohatě dimenzované, jen jsem si nemohl zvyknout na tvarování opěradla.

Chválím výhled dopředu a do boku, ale nějak nedokáži pochopit, proč vnější zpětné zrcátko řidiče postrádá systém eliminující mrtvý úhel. Podstatě levnější Škoda Fabia jej má, proč Altea XL ne? Mezi přednosti Seatu Altea XL se samozřejmě počítá prostornost a variabilnost, zadní sedačky se v tomto rodinném MPV posouvají dopředu a dozadu ve velkém rozsahu a jednoduše sklápějí.

Kdesi vysoko nad hlavou se klene střecha. Pokud neměříte okolo dvou metrů, nemůžete ani pomýšlet na to, že byste se hlavou blížili střeše. Dovolte ještě krátký návrat na místo řidiče a udělení jedničky za postavení volantu, široký rozsah výškového i podélného nastavení sloupku řízení a příjemně tlustý věnec.

Různá auta, jeden motor

Altea XL se zařadila do početné skupiny koncernových automobilů poháněných koncernových motorem. Dvoulitrový vznětový čtyřválec s piezoelektrickými vstřikovači pohání různé automobily různých značek, setkáte se s ním v ,,levných" i drahých volkswagenech, ve Škodě Octavia, na druhé straně i luxusních modelech Audi a samozřejmě také Seatech. Altea XL dává na výběr mezi dvěma variantami dvoulitrového čtyřválce.

Maximální výkon slabší verze lehce přesahuje 100 kW (přesně 103 kW) a točivý moment vrcholí na hodnotě 320 Nm. Král naftových čtyřválců koncernu VW produkuje maximální výkon 125 kW a točivý moment 350 Nm. Tento motor poháněl například nedávno testovaný Volkswagen Touran, kde spolupracoval s převodovkou DSG. V testovaném Seatu se točivý moment slabší výkonové varianty přenášel na přední kola skrze šestistupňovou ručně řazenou převodovku.

V Touranu 2.0 TDI DSG mě motor mile překvapil, v Seatu Altea XL naopak lehce zklamal. Rozdíl nespočívá v samotné jednotce, ta zůstává v modelech jednotlivých značek koncernu VW stejná, ale převodovém ústrojí a zřejmě uchycení v motorovém prostoru a utlumení. Start probíhá podle podobného scénáře jako v Touranu. Agregát relativně klidně naskočí a na volnoběh ze sebe vyluzuje poslouchatelné zvuky.

Typického klapotu se asi jednotky VW jen tak nezbaví, ale pokud dovnitř neproniknou vibrace a dunění, je to v pořádku. Jenže právě to se těsně pod dvěma tisíci otáčkami a poté i kolem 4000 otáček děje. Čtyřválec prostě na chvíli zapomene na dobré mravy a pustí se do uší posádky se vší vervou. Přitom mezi 2000 a 3800 otáčkami zní naprosto standardně, je sice uvnitř malinko více slyšet, ale na to si za chvíli zvyknete.

Alespoň že motor potěší dramatickým nárůstem síly, slabým turboefektem a příjemnou spotřebou. Točivý moment se stará o prudký nárůst síly od nízkých otáček, výkon přebírá iniciativu později. Altea XL se nenechá dvakrát pobízet a prudce vystřelí z místa, hladce a bezpečně předjede dvojici kamionů na běžné silnici a dvojici osobních vozů ploužících se padesátkou do kopce.

Motor má dostatek elánu také na dálnici, kde činí z rodinného MPV skutečný dálniční expres. Spotřeba v případě vozů s ručně řazenou převodovkou klesá na hranici malých úsporných hatchbacků, ujet stokilometrovou vzdálenost s výslednou spotřebou těsně pod 6,0 litrů není vážnější problém, byť dlouhodobé realitě více odpovídá spotřeba okolo 6,5 litru.

Pohodlí pro všechny

Seat předpokládal, že Altea XL bude v rodinách plnit nepatrně odlišnou úlohu než standardní Altea a této roli přizpůsobil i podvozek. Sportovní choutky řidiče jdou malinko stranou a do popředí vystupuje pohodlí a rozvážnost. Altea XL tlumí nerovností s větším klidem ale i odhodláním než standardní Altea a přestože rozdíl není zásadní, troufám si označit jízdu v prodloužené verzi tohoto španělského MPV za klidnější a příjemnější.

 

Kupodivu komfortnější odladění podvozku se prakticky nepodepsalo na výkonech v zatáčkách a chování ve vysokých rychlostech. Altea XL urputně drží stopu, v zatáčkách si odpouští náklony a bravurně zvládá i složitější manévry kombinující práci s volantem a brzdění. Altea XL velmi dobře drží příčný směr, minimálně reaguje na boční vítr a k tomu všemu přidává výborné aerodynamické vlastnosti.

Výhrady nelze mít ani k účinným brzdám s rychlým nástupem brzdného účinku a minimálním sklonem k vadnutí, snad jen řízení, jinak velmi přesné, mohlo předávat řidiči více informací. A řazení? Jistě, přesné, s optimálně dlouhými drahami a naprosto exaktním chodem. Chlouba koncernu VW.

Praktičnost a emoce

Chcete originálně vyhlížející MPV s velkým vnitřním prostorem a silným, přitom úsporným vznětovým motorem? Dokážete přetrpět větší hlučnost jednotky se sklonem k dunění v nízkých otáčkách? Pokud jste odpověděli na obě otázky kladně, zbývá do prohlížeče vyťukat adresu www.seat.cz a začít studovat verze, výbavy a ceny.

Plusy

  • prostorný a praktický interiér
  • velký zavazadlový prostor
  • výborné jízdní vlastnosti
  • kvalitní, sportovní přední sedadla
  • silný a úsporný motor
  • přesné řízení a řazení

Minusy

  • dunění motoru okolo 1500-2000 otáček
  • absence systému eliminace mrtvého úhlu u zrcátka řidiče

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Seat Altea bazar