Seat Driving Experience: reportáž z jarní Sosnové

Seriál dopravněbezpečnostních akcí opět zavítal na závodní okruh. Účastníci se již tradičně mohli těšit na řidičskou osvětu, prezentaci technických novinek a hlavně na nevšední řidičské zážitky. Na jednoho z nich si navíc čekal zbrusu nový Seat Toledo.

První letošní podnik seriálu Driving Experience se konal v půlce dubna. Dlouho to vypadalo, že účastníky čeká pilování jízdních dovedností na sněhu, nicméně zima to konečně zabalila a pustila ke slovu jaro. První účastníci začali do Sosnové přijíždět již před devátou hodinou, v deset pak začal dopolední program.

Seat se chtěl předvést v tom nejlepším světle, proto s vozy nešetřil a na okruh dovezl kompletní modelovou řadu. Největší pozornost budil nový Leon (hlavně sportovní verze FR), v tuzemsku vyráběné Toledo a upravený prcek Mii. Jeho zářivě žlutý lak a obří kola byste čekali spíše na "vytuněných" vozech z nového dílu série "Rychle a zběsile" než na městském autíčku. Nedostatkem zájemců o svezení však netrpěly ani ostatní modely.

 Události Seat Driving Experience Sosnová 2013 Události Seat Driving Experience Sosnová 2013 Události Seat Driving Experience Sosnová 2013

Kromě testovacích jízd v okolí Sosnové mohli účastníci prohnat i své vlastní vozy, k tomu měli k dispozici zdejší okruh. Další částí dopoledního programu byla prezentace Seatu, který se pochlubil technickým pokrokem svých vozů, především na poli diodových světel a elektronických systémů.

Samozřejmě nechyběla ani přednáška instruktora BESIPu Miroslava Kláska, díky kterému účastníci velmi často zjišťují, že ne vše, co za volantem dělají, dělají správně. Inu nejen praxí se člověk stává dobrým řidičem, důležitá je znalost teorie.

Po obědě začal volný program, během kterého měli návštěvníci k dispozici okruh, vozy od Seatu a Miroslava Kláska. Ten ochotně radil s hledáním ideální stopy, brzdného bodu a celkově s vylepšováním jízdního stylu zúčastněných řidičů. Na okruhu mohli účastníci samozřejmě kroužit i se svými vozy, zkrátka nepřišli ani zájemci o testovací jízdu s některým modelem Seatu mimo okruh.

Kromě toho mohli účastníci poměřit své síly v netradičním závodě - slalomu v Seatu Leon, který měl pod zadními koly připevněné plošinky s malými kolečky. Z jednoduché dráhy mezi kužely se rázem stal oříšek vyžadující citlivé zacházení jak s volantem, tak s pedály.

 Události Seat Driving Experience Sosnová 2013

Pro řidiče, kteří už pozapomněli pravidla první pomoci, byly připraveny ukázky této životně důležité dovednosti. Navíc si ji pod odborným vedením Drahomíry Hubáčkové, vrchní sestry z oddělení ARO, mohli vyzkoušet na figuríně.

Úderu patnácté hodiny se nemohli dočkat ti účastníci, kteří se dostali do finále soutěže "Vyfoť legendu". Jejím smyslem bylo co nejoriginálněji vyfotit libovolnou generaci Seatu Toledo. A právě v Sosnové došlo k vyhlášení vítěze a následnému předání výhry - nového Toleda.

Z první ceny se nakonec radovala Renata Šafaříková. Druhé místo obsadil Jiří Zabloudil, bronzové umístění přiřkla porota Ondřeji Lívancovi. Speciální cenu ŠKOFIN pro nejstarší vůz, který se soutěže zúčastnil, si donesla Veronika Nováková. Její Seat Toledo byl vyroben v roce 1992.

 Události Seat Driving Experience Sosnová 2013 Události Seat Driving Experience Sosnová 2013 Události Seat Driving Experience Sosnová 2013
###
Z výhry se raduje každý, kdo má to štěstí a získá ji. A co teprve, když se pod slovem "výhra" skrývá zbrusu nový automobil. Přinášíme vám rozhovor s Renatou Šafaříkovou, čerstvou majitelkou Seatu Toledo. Nechybí ani na dojmy výherců dovednostní soutěže.

 Události Seat Driving Experience Sosnová 2013

Renata Šafaříková, výherkyně Seatu Toledo v soutěži "Vyfoť legendu"
Jaké máte pocity?
Jsem strašně nadšená, to se ani nedá popsat...prostě mám strašnou radost.

Na vítězné fotce je Vaše Toledo?
Ne, fotila jsem Toledo svého bratra. Je to takový náš rodinný vůz, vzájemně si ho půjčujeme. Já vozidlo nemám, tak jsem si řekla, že si zasoutěžím a třeba vyhraju. A ono to vyšlo.

Fotíte profesionálně?
Ne, fotím jenom tak pro zábavu. Většinou fotím kytičky, přírodu a krajinu a teď jsem zkusila vyfotit auto. A to se mi povedlo, jsem za to strašně ráda.

S Vaším novým autem budete jezdit vy?
Ano, já.

Je Seat vaše oblíbená značka?
Ano. Jen jsem myslela, že se u nás vyrábí víc typů, ale dnes jsem zjistila, že z Mladé Boleslavi je jenom Toledo a ostatní modely jsou ze Španělska.

Pojedete v novém Toledu už dnes domů?

Ano, snad to zvládnu, protože euforie je velká.

 Události Seat Driving Experience Sosnová 2013

Alena Fiknová, vítězka dovednostní soutěže v kategorii ženy
Nemám za sebou žádné kurzy řízení, ale za to mám výborného učitele - svého přítele. On mi radil, co mám a nemám dělat, takže to je vlastně i jeho výhra. Já ani nemám auto, jsem pouze pasivní řidička a řídím jenom občas. Takže je zajímavé, že jsem vyhrála. Byla jsem překvapená, jak dobře se mi soutěžní vůz řídil. Měla jsem z toho trochu strach, ale šlo to, neshodila jsem ani jeden kužel. Snažila jsem se jet na jistotu, předem si rozmyslet, jak točit volantem a kam jet.

 Události Seat Driving Experience Sosnová 2013

David Teocharis, vítěz dovednostní soutěže v kategorii muži

Od mala jezdím na motokárách, takže cit k řízení mám asi z praxe spíš než z nějakých kurzů, i když jsem už tuhle disciplínu absolvoval na Driving Experience dříve. Řídím často, ročně najedu ve své Alfě Romeo 166 kolem dvaceti tisíc kilometrů. Celá akce byla opět perfektní, strašně rád se svezu na okruhu, takže jen víc. Jel jsem tu všemi seaty kromě ibizy. Kdybych měl měnit Alfu za nějaký seat, zvolím asi Leona s motorem 1.4 TSI. Ale to se mi nechce!
###
Většina řidičů doufá, že se do situace, při níž budeme muset prokázat znalost první pomoci, nikdy nedostanou. Ne všichni však mají to štěstí. Jak se při záchraně života zachovat, jak postupovat a na co si dát pozor vysvětlila Drahomíra Hubáčková, vrchní sestry z oddělení ARO.

 Události Seat Driving Experience Sosnová 2013
Drahomíra Hubáčková při vysvětlování zprávného způsobu provedení první pomoci.

Mají řidiči problémy dát správně první pomoc?
Já si myslím, že problémy až tak ne, spíš mají strach vůbec ke zraněnému přijít. Ve finále každý ví, jakým způsobem by měl dát první pomoc. A jakmile si to řidiči vyzkoušejí na trenažéru, mohou si být jisti, že první pomoc poskytnou tak, jak se má.

Stává se tedy, že řidiči první pomoc vůbec neposkytnou, protože se bojí?
Přesně tak. Ne že by to neuměli, ale spíš se bojí první pomoc podat. Každý si myslí, že se ho to netýká, že ho taková věc nemůže potkat, ale není to pravda. První pomoc se nás může týkat třeba i v obchodě, když jdeme nakoupit, nejen na silnici.

Jaký je správný postup zachránce při příjezdu k havárii?
Nejdříve je nutné podívat se, kolik je účastníků nehody a kolik z nich je zraněných a zavolat rychlou záchrannou službu a informovat jí, co se na místě havárie stalo. Jako prvnímu se musíme věnovat tomu, kdo nejvíc krvácí. U osob v bezvědomí musíme zajistit průchodnost dýchacích cest. Resuscitace srdce je až na dalším místě. Ta je dost problematická, protože hodnota pulsu je pro laiky špatně zjistitelná. Sami totiž kvůli vyděšení většinou mají kolem 130 pulsů za minutu, takže při dotyku špatně rozeznávají svůj pulz od cizího.

Poradí operátor zachránci, co má dělat?
V každém případě. Dispečerky jsou na to natrénované a umí poradit, zachraňující osobě přesně popíší kroky resuscitace.

Vydáno: 25. 04. 2013

Autor: Jan Gaisler (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Seat Leon bazar