Seat Ibiza 1,4 16V - Pyrenejský žolík

Seat Ibiza přijíždí na nové platformě, s osvědčenými motory a velkou dávkou optimismu. Zjišťovali jsme, zda má právo považovat se za španělského prince.

Fanoušci Seatu, kteří čekali šest let na zbrusu novou generaci modelu Ibiza, se nyní konečně dočkali. Nová Ibiza se má stát nástrojem, pomocí něhož se Seat opět vrátí na výsluní, které v minulých letech zlehka a potichu začal opouštět.

Design - las líneas frescas

Exteriér i interiér Ibizy má své kořeny v konceptu Bocanegra, oproti ní byla ale pětidveřová Ibiza o poznání více zcivilněna. Dynamicky působící příď vozu je pomocí mizející boční linky opticky pěkně spjata se zbytkem vozu, který působí již o poznání méně novátorsky. Vůz, který aspiruje na pozici leadera segmentu, ale nemůže být příliš odvážný, nesmí být ale také přehnaně nudný. Seatu se podařilo vyhnout se těmto dvěma extrémům a zakotvit někde mezi nimi, spíše ale v té odvážnější polovině spektra. Celek vypadá vyváženě a nelze než konstatovat, že tým okolo Luca Donckerwolkeho odvedl dobrou práci.

Jedeme na Ibizu!

Jízdní vlastnosti byly vždy jednou z předností Ibizy a ani v nové generaci tomu není jinak. Automobil je agilní, poslušně reaguje na povely řidiče a díky zvětšenému rozchodu kol lépe drží na silnici. Oproti předchozí generaci bylo na podvozku důkladně zapracováno, a tak již není dobré držení stopy v zatáčkách vykoupeno sníženým komfortem na nerovnostech. Tlumiče i odpružení skvěle odvádějí svou práci, vůz se výrazněji nenaklání, velmi dlouho bojuje s vrozenou nedotáčivostí a nerozhodí jej ani české rozbité okresky. Účinek posilovače řízení je i kolem obvykle kritizované střední polohy přijatelný a řízení dává řidiči ve všech polohách dostatečnou zpětnou vazbu. Pro ještě lepší pocit z jízdy by si Ibiza zasloužila kůží obšitý volant, který je ale prvkem sériové výbavy až v nejvyšším stupni Sport. Motory do 100 koní mají vzadu pouze bubnové brzdy, což sice dnes již vypadá poněkud archaicky (zvláště na zbrusu novém modelu), na jejich funkčnost si ale nelze stěžovat - nástup brzd je okamžitý a brzdný účinek se dá pohodlně dávkovat. Brzdový ani spojkový pedál není příliš tuhý, což je dobrá zpráva pro všechny řidičky.

Komfort v kombinaci s výbornými jízdními vlastnostmi je právě ta věc, která dělá z průměrného vozu, kterých jsou na trhu desítky, jeden z nejlepších automobilů v daném segmentu na našem trhu. A kdo očekává od jízdních vlastností ještě více, má možnost si za 4.200,- Kč přiobjednat sportovněji naladěný podvozek.

Motor - el corazón simpático

Od druhé nejlevnější motorizace - zážehové jednačtyřky - nemůžeme přirozeně čekat zázraky. Nejvyšší výkon 63 kW sice papírově nevypadá nikterak zajímavě, faktem ale je, že vůz s pohotovostní hmotností lehce nad tunu umí docela sympaticky rozhýbat. Pro živější jízdu je pochopitelně třeba nenechat otáčky motoru spadnout pod 3500 ot./min., pokud ale zrovna nespěcháte, není třeba motor často vytáčet až k otáčkám nominálního výkonu. Ostatně, do vysokých otáček se příliš nehrne. V praxi je příjemnější motor udržovat mezi 2500 a 3500 otáčkami za minutu, kde má na běžnou jízdu dostatek síly. Agregát se vám odvděčí nejen kultivovaností, ale také příjemnou spotřebou benzinu. Námi naměřené hodnoty se nikterak výrazně nelišily od těch oficiálních, po městě jsme dokonce jezdili o desetinku úsporněji, než předpovídaly tabulky (za 8,1 litru Naturalu na 100 kilometrů).

Řazení je (dovolte malé klišé) u vozů z koncernu VW tradičně velmi dobré a ani nová Ibiza není výjimkou. Jeho dráhy jsou přesně vymezené a odstupňování jednotlivých převodových stupňů je přímo ukázkové.

Interiér - la simplicidad moderada

Po nástupu do vozu víte okamžitě, že sedíte v Seatu. Je těžké ten pocit popsat, vše je tam, kde má být, bez zbytečných cinkrlátek. Design interiéru je také nezaměnitelný, dvojité stupňování středového panelu s rádiem a ovládáním ventilace je zajímavé a přitom nenásilné a nevtíravé. Chválíme také natočení ovládacích prvků směrem k řidiči. Plast v několika stupních šedi sice udává tón interiéru možná více než by bylo ideální, v této cenové kategorii ale stěží nalezneme výrazně přitažlivější konkurenci. Slícování dílů i kvalita plastů samotných je bezproblémová, i zde by ovšem širší použití měkčených plastů v interiéru celkovému dojmu jen prospělo. Ergonomie je velmi dobrá, jediná výtka míří k ovladači výstražných blikačů, který je umístěn neprakticky před řadicí pákou. Jeho aktivace například při zařazeném třetím převodovém stupni je tak poněkud obtížnější. Daleko lepší by bylo umístění tak, jak jsme byli zvyklí z předchozí generace Ibizy, tedy na středovém panelu vlevo u řidiče.

Sedadla se drží vysokého standardu, který Ibize nastavil její podvozek. Nabízejí jak komfortní posaz (sedáky jsou příjemně dlouhé vpředu i vzadu, opěradla i sedáky jsou středně tvrdé), tak dobré vedení těla v zatáčce. Jejich podélné i výškové seřízení spolu s dvouose seřiditelným volantem zaručují, že si svou oblíbenou polohu nalezne opravdu každý - od sportovního, nízkého posazu až po vzpřímenou, vysloveně městskou polohu. S místem nad hlavou nebudou mít řidiči pod 190 cm problém, vzadu se bez kontaktu hlavy se stropem pohodlně přepraví pouze průměrně vzrostlí pasažéři. Pohled do tabulky ukazuje, že vpředu ztrácí nová Ibiza na Škodu Fabii co do prostoru nad sedákem tři centimetry, vzadu centimetry čtyři. Vysocí lidé, toužící po automobilu ze segmentu malých vozů, se tak zřejmě nebudou v Ibize cítit úplně pohodlně. Ostatní si v Ibize nebudou na nedostatek prostoru stěžovat. Nová Ibiza totiž stojí na nové platformě, kterou dostane i nové Polo. Ta je oproti té starší pevnější, prostornější a také lehčí - zkrátka, jedná se o další krok vpřed. Jak již bylo řečeno, jízdní vlastnosti jsou opravdu znamenité.

Zavazadlový prostor pojme v základním uspořádání 292 litrů, což je v dané kategorii nadstandardní hodnota. Přístup do zavazadelníku je bezproblémový, nákladová hrana je příjemně nízko. Po sklopení zadních (dělených) sedadel se posádce nabídne prostor o velikosti 900 litrů, což je o 200 litrů méně, než nabízí konkurence podobě Fabie či Corsy. Ibizu hatchback si ale jistě nebudou zákazníci kupovat pro její ohromný zavazadlový prostor...

Ibiza - el príncipe espaňol

Celkově vzato, nová Ibiza přesně vystihuje podstatu reklamního sloganu ,,Auto Emocion". Velmi dobře se řídí, vypadá neotřele a mladistvě a navíc se prodává za poměrně zajímavé ceny. Základní Ibiza s tříválcovým agregátem 1,2 12V (HTP) je v základní výbavě Reference k mání za sympatických 289.900,- Kč. V seznamu výbavy ovšem chybí položky jako klimatizace, rádio s CD, elektrické ovládání zadních oken a automobil stojí na čtrnáctipalcových ocelových discích. Z tohoto pohledu je již o poznání zajímavější výbava Stylance, kde kupříkladu výše zmíněné prvky nechybí, příplatek je ale nezanedbatelných 50 tisíc korun.

Nabídka motorů není právě ideální, mateřský koncern disponuje moderními přeplňovanými zážehovými agregáty, které by Ibize náramně slušely, nicméně v nabídce je zřejmě z cenových důvodů (zatím) nenajdeme. Dieselové agregáty jsou všechny vybaveny systémem čerpadlo-tryska, který oproti moderním dieselovým agregátům se systémem Common-rail ztrácí body v kultivovanosti chodu, jistou výhodou ale může být nižší spotřeba. My bychom volili zřejmě mezi zážehovou šestnáctistovkou o výkonu 77 kW, kterou jsme vyzkoušeli při oficiální prezentaci Ibizy kde jinde než na Ibize, a nyní testovaným benzinovým agregátem o zdvihovém objemu 1,4 litru. Finanční úspora při nákupu je pouhých 20 tisíc korun ve prospěch slabšího motoru a proto se jeví nejsilnější benzinový agregát jako ideální volba.

Ačkoliv žádná z výbav v sobě nezahrnuje systém jízdní stability ESP, lze jej dokoupit v balíčku spolu s EBA, signalizací ztráty tlaku v pneumatikách a asistentem rozjezdu do kopce za chvályhodných 10.000,- Kč. Přední a boční airbagy jsou součástí standardní výbavy všech vozů, hlavové airbagy lze dokoupit za 5.500,- Kč. Výbornou úroveň ochrany osádky potvrdila Ibiza při nedávném crash-testu organizace Euro-NCAP, kde si za ochranu dospělé osádky odnesla plných pět hvězd, při bočním nárazu dokonce neztratila ani bod. Vynikající bezpečí osádky je tak dalším z argumentů pro koupi tohoto vozu. Španělský princ je připraven usednout na trůn. Čeká se na vrcholné motorizace...

První cena vozu289.900,- Kč (1.2 12V (51 kW), Reference)
První cena vozu s testovanou motorizací304.900,- Kč (1.4 16V (63 kW), Reference)
Základní cena testovaného vozu304.900,- Kč (1.4 16V (63 kW), Reference)
Cena testovaného vozu vč. příplatků362.800,- Kč (1.4 16V (63 kW), Reference)

Plusy

  • velmi dobré jízdní vlastnosti
  • úsporný motor
  • přesné řazení, optimální nastavení posilovače řízení
  • nadprůměrná bezpečnost
  • pohodlná sedadla
  • sympatická cenová politika

Minusy

  • ve srovnání s konkurencí menší zavazadelník po sklopení zadních sedadel
  • v nabídce chybí moderní přeplňované benzinové motory
  • ve srovnání s konkurencí menší vertikální prostor nad sedadly

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Seat Ibiza bazar