Seat Leon Cupra - Macho s trochou estrogenu

Stačí Seatu Leon Cupra na získání evropského trůnu krále rychlých hatchbacků kavalerie 240 koní a podvozek Golfu, nebo se bude muset uspokojit jen se španělskou korunou?

Do segmentu ostrých hatchbacků se ještě nikdy nepustilo tolik výrobců najednou. Je nám jedno, že automobilky neovládli nadšenci, ale marketingové strategie, které se snaží posilovat image značky - stejně z toho těží zákazník. Situace dovoluje, aby se klient choval jako dítě před výkladem se zmrzlinou a hledal si vůz přesně na míru své chuti a bankovního konta. Ještě bychom mu měli poradit, jestli se vyplatí věnovat pozornost Seatu Leon Cupra.

Pokud je pro vás důležitý motor, můžete se rovnou zeptat, kde se podepisuje objednávka. Z konstrukčního hlediska má více společných genů s agregátem Audi S3 než s čtyřválcem ve Volkswagenu Golf GTI nebo Leonu FR. Tento dvoulitr TFSI má větší turbo i vstřikovače, zpevněný blok, nové ojnice, rovněž písty a hlavu válců odlitou z materiálu, který lépe odolává vysokým teplotám a namáhání. Společně s přeprogramovanou mapou v řídicí jednotce dosahuje 177 kW (240 k), což je ve srovnání s Audi S3 o 18 kW (25 k) méně. Zdá se vám to nespravedlivé? Možná změníte názor: díky hierarchii a cenové politice koncernu VW si za ,,es-trojku" pořídíte Cupru a tolik plných nádrží benzinu, kolik má nejsilnější Leon koní!


 

Přes instalaci většího turbodmychadla motor neztratil nic za své schopnosti lineárně dávkovat výkon. Pochopitelně, do 2000 ot./min. se moc neděje, zátah je jen jemný; kolem 2300 ot./min. se však systém přeplňování zhluboka nadechne a o dalších 200 otáček výš jsou odezvy na přidání plynu rychlé a dramatické. Maximální výkon má plochý vrchol od 5700 do 6300 ot./min., na rozdíl od 200koňové verze stejného motoru vás ovšem tady bude bavit hnát ručičku otáčkoměru až k omezovači v 7100 ot./min. I když jsme spektrum otáček derivovali do několika fází, platí, co bylo uvedeno dříve - nedostáváte žádné kopance, ale pouze nepřerušovaný tok silného tlaku na záda.

Mít Leon Cupra doma, těžko byste jezdili s papírovou spotřebou 8,3 l/100 km. Na 100 km/h akceleruje za 6,4 s a na každém převodovém stupni je bez námahy rychlý, což je příliš velké pokušení na to, abyste mu dlouho odolávali. Se třemi stovkami newtonmetrů v rozmezí od 2200 do 5500 ot./min. vám bude každá rovinka krátká, proto se připravte, že palubní počítač bude zobrazovat cokoliv mezi deseti až patnácti litry.


 

U rychlého hatchbacku jsou výkon a točivý moment v pořadí důležitosti určitě vysoko, ale ne na prvním místě. Jestli si na silnicích rádi hrajete, počítají se zážitky a ne čas mezi tabulí na konci vesnice a otočkou u vrcholu kopce. Již základní Leon, jehož podvozek (včetně víceprvkových závěsů zadní nápravy) pochází z Golfu, nabízí precizní a rozvážné chování a příjemnou poddajnost. Základ šasi Leonu Cupra je stejný, detaily jsou lepší.

Podvozek šel dolu o 14 mm, dostal zakázkové tlumiče, spoustu hliníkových dílů na přední nápravě, které snižují neodpruženou hmotu o 7,5 kg, a ve srovnání s modelem FR o něco tenčí přední stabilizátor. Vše proto, aby 18palcová litá kola neodskakovala od silnice, ale pouze zajišťovala lepší kontakt s asfaltem. Přestože přední gumy byly těsně před koncem své životnosti, změna k lepšímu se nedala přehlédnout. Vrozená nedotáčivost nastupuje pozvolna (mít méně sjeté obutí, určitě se dostaví později) a snadno se koriguje plynem, i když zadní náprava je málo iniciativní. Trakce a ovladatelnost jsou bezesporu na vysoké úrovni, nikdy se však nezbavíte dojmu, že šasi je trochu sterilní a více vhodné i pro méně ostříleného řidiče, jemuž bude servilně odpouštět chyby a největší hrubky žehlit pomocí stabilizačního programu.


 

S točivým momentem 300 Nm a výkonem 177 kW (240 k) na přední nápravě vás překvapí, že se do řízení přenáší tak málo změn výkonového zatížení, ale pro elektrický posilovač je to vlastně typické. Na druhou stranu, potom musíte snášet fakt, že volant si s vámi moc nepovídá. Nicméně, řízení není tolik přeposilované, jak je u Seatu obvyklé. Celkově je lepší než byste očekávali, ale ne tak dobré jako u nevlastního sourozence Audi S3.

Brzdy patří k prvkům, na které se lze vždy spolehnout - 345milimetrové přední ventilované kotouče na okresce neudoláte. Cupru zastavují spolehlivě a rychle. Mají bleskový nástup, což se hodí ve chvíli, když prudce dobrzďujete před zatáčkami. Progresivní účinek však budete postrádat ve městě, zpomalení se totiž v malých rychlostech obtížně dávkuje.

Nebýt přehnané podobnosti všech nových Seatů, mohli bychom se do tvarů Leonu v klidu zamilovat. Takhle jsou exteriérové úpravy modelu Cupra jen vítanou příležitostí odlišit se. Dostanete hezčí osmnáctky, povedené nárazníky, černá zpětná zrcátka a oválnou koncovku výfuku. Černý interiér zase náramně kontrastuje se žlutým lakem, ale kazí ho některé detaily. Volant padne bezchybně do dlaní a díky širokému rozsahu nastavování si většina řidičů najde perfektní pozici v skořepinových sedadlech. Mají výborné boční vedení, ale kolena cestujících vzadu nebudou zrovna ve vytržení za to, že jsou v kontaktu s tvrdým plastem zadní strany opěradel.

Nepochopitelný tvar má hlavice řadicí páky, jinak hladce řadící 6stupňové převodovky. Obyčejná koule nebo ledacos ve tvaru, který zapadne do zavřené dlaně, bylo pro Seat zřejmě málo komplikované. Proto vytvořili těleso, které vás i při jízdě donutí přemýšlet nad tím, jak geniálně nepasuje do ruky. Nechci být šovinista, ale tohle prostě nemohl navrhnout chlap. Na stejné vlně se nese i středová konzole. Nehodí se ke zbytku sportovně střiženého interiéru formou ani tvrdými plasty. Pamatujete si, jak jednoduše šlo odečítat ze čtyř ciferníků předchozí Cupry? A teď to srovnejte se současným stříbrným fontem na bílém pozadí.

Body získává Cupra zpátky za poměr ceny a výbavy. Základní balíček obsahuje ESP, duální klimatizaci, systém kontroly tlaku v pneumatikách nebo šest aibagů. Za rozumný příplatek 27.000,- Kč koupíte adaptivní bi-xenony, pár zadních bočních airbagů přijde na 7300,- Kč. Nechybí ani nejnovější systémy konektivity se světem multimédií - vstupy pro iPod, USB, externí zařízení AUX nebo připojení Bluetooth.

Závěr

Skvělý motor tlačí nejsilnější Leon hodně vysoko. Na suché silnici má spoustu přilnavosti, což transformuje jeho potenciál do pozoruhodné rychlosti, přesto se však Cupra musí v ovladatelnosti sklonit před vozy jako Civic Type-R, Focus ST nebo Audi S3. Za cenu 735.900,- Kč jde o dobrou volbu, ale Volkswagen by měl popřemýšlet o balíčku úsporných opatření viditelném především na detailech v interiéru.

První cena vozu399.900,- Kč (1.4 63 kW, Basis)
První cena vozu s testovanou motorizací735.900,- Kč (2.0 TFSI 177 kW, Cupra)
Základní cena testovaného vozu735.900,- Kč (2.0 TFSI 177 kW, Cupra)
Cena testovaného vozu vč. příplatků786.400,- Kč (2.0 TFSI 177 kW, Cupra)

Plusy

  • potenciál motoru
  • dávkování výkonu
  • stabilita a přilnavost na suchu
  • přední sedadla a poloha pro řidiče

Minusy

  • slabá odezva v řízení
  • ergonomie řadicí páky
  • tvrdé plasty středové konzoly
  • špatně čitelné přístroje

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Seat Leon bazar