Seat Leon Cupra: Výkon s elegancí

Letos je tomu patnáct let, co se představil první Seat Leon Cupra. Jeho nové, již třetí vydání je méně okázalé a zlověstné než předchůdci. O to však propracovanější!

Značka Seat se v dnešním, krizí zmítaném světě automobilového průmyslu těší z konjunktury. V loňském roce navzdory poklesu evropského trhu o 1,8 % prodala o 11 % více automobilů než v roce 2012. Zásluhu na tom bezesporu má emotivní design jejích produktů, ale i skutečnost, že u Seatu nezapomínají na fakt, že auta musejí být i zdrojem řidičského uspokojení. Pokud jste nároční a příjemně „řidičské“ běžné verze jsou na vás zkrátka pomalé, zbystřete pozornost. Rodinu sportovních verzí cupra obohatil nový Leon Cupra. O 75 kilogramů lehčí, ve sprintu na 100 km/h o 0,4 sekundy rychlejší, ale zároveň i o 41 g CO2 na každý kilometr k životnímu prostředí ohleduplnější než minulá generace.

Decentní a vkusné zásahy, žádné tuningové výstřelky v interiéru nenajdete.


O precizní reakce na vaše povely a vedení jízdní stopy se stará progresivní řízení, podvozek s adaptivní regulací DCC a samosvorný přední diferenciál. Aktivní „špéra“ mezi předními koly je v Leonu Cupra stejné konstrukce jako u Golfu GTI Performance. Systém vyvinutý firmou Borg Warner dokáže regulovat přísun točivého momentu mezi kola přední nápravy v rozmezí nula až 100 %. Stejně jako u běžných samosvorných diferenciálů je svorného účinku dosaženo za pomoci tření. Tuto úlohu zde však plní lamelová spojka ovládaná hydraulickým tlakem vytvářeným za pomoci elektromotoru. Míra tlaku a tím i tření mezi lamelami určuje svornost. Při sportovní jízdě se tak v zatáčce na vnější kolo dostává více točivého momentu. Tím auto ochotněji zatáčí a průjezd je rychlejší. Že to nejsou jen marketingové taháky, jsme se mohli osobně přesvědčit na silničkách v okolí Barcelony a hlavně na okruhu Castelotti.

Ačkoli přední kola trápí pořádná porce výkonu dvou set osmdesáti koní (v nabídce je ještě verze o výkonu 265 koní, ta však nebude dovážena), nervozitu v chování vozu neucítíte. Hnací síly se přehnaně nepřenášejí do řízení, přesné vedení stopy a ledový klid vozu jsou jaksi samozřejmé i na rozbitém povrchu nebo při jízdě přes obrubník na apexu a na výjezdu ze zatáčky při ostrém okruhovém testu. Právě zde se v nejlepším světle prezentoval aktivní přední diferenciál. Odbrzdit, odřadit, zatočit a plyn!

Cupra vyžaduje, abyste s ní zacházeli jako se zadokolkou. Lékem na sklon k nedotáčivosti je plyn, jednoduše přidat.


V každé zatáčce, v ostré i táhlejší cítíte, jak diferenciál s lamelovou spojkou zvyšuje po přidání plynu ochotu auta „zakousnout“ se do oblouku. Cupra vás skoro svádí zacházet s ní jako s autem se zadním pohonem nebo pohonem všech kol. S nadsázkou lze říci: „Cítíte-li náznaky nedotáčivosti, přidejte plyn.“ Bryskní reakce motoru pak ještě umocňuje dobrý pocit ze vzájemné spolupráce řidiče a auta. Turboefekt je v nejnižším otáčkovém (ne)patrný, plná porce točivého momentu je k dispozici v širokém otáčkovém spektru. Na výběr je buď manuální, nebo automatická převodovka. Oblíbené DSG odvádí v Leonu Cupra taktéž dobrou práci. Snad jen pádla řazení pod volantem by mohla být masivnější.

Čtyřpístkové třmeny a kotouče o průměru 340 mm vpředu a 310 mm vzadu umějí cupru zkrotit. Na silnici jsou brzdy k neutahání, na okruhu po pár kolech povadly. Nutno však říci, že prakticky neexistuje auto běžné produkce, jehož brzdy by takovou zátěž zvládly bez úhony. A už vůbec ne v cenové hladině okolo 700 000 Kč. Mimochodem opravdu dobrá cena.

Červeně lakované třmeny jsou výsadou verze 280, která bude nabízena na českém trhu.

Vydáno: 22. 04. 2014

Autor: Věra Petrů Vostrá, foto autor, archiv (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Seat Leon bazar