Seat Leon FR 1.4 TSI: Oheň a led

Nabídka Seatu by byla bez modelu Leon jako Frýdek bez Místku či Budín bez Peště. Pro zapamatování nové generace verze FR si není nutné dělat uzel na kapesníku. Je to zkrátka "ta s LED světlomety".

Tradiční volba nadšených řidičů přijíždí v nové generaci, stejně jako nový golf a octavia již na nové platformě MQB, a to ne již jako samotný sportovní model, ale jako vrcholná sportovně laděná verze výbavy. Zatímco hatchbacky obecně se stále více inspirují u vozů MPV, leon s nízkou siluetou a široko rozkročenými koly se dál hlásí k odkazu sportovních kupé.

 Automobily Seat Leon FR 1.4 TSI
Se sportovním podvozkem a příplatkovými 18" koly je leon tužší, s výjimkou výmolů ale snížení komfortu není nijak dramatické.

Celkově je španělská novinka po vzoru Volkswagenu Golf laděná více na jistotu. Jejím úkolem je evidentně oslovit mnohem širší klientelu než jen pár zájemců o výkonné sportovní verze. Ostře řezané tvary nového leonu ostře kontrastují se zaobleným předchůdcem. Nízkou siluetu nekazí ani prut antény, má ji již vestavěnou. Jakousi přidanou hodnotou verze FR jsou standardně dodávaná koncová světla s LED diodami, která působí dokonce i lépe než u Audi A3. Ta lze za 30 000 Kč doplnit o v této třídě premiérové LED světlomety.

V mezigeneračně mnohem kvalitnějším a také prostornějším interiéru se odráží jakýsi sportovní purismus. Tmavé ladění verze FR ale působí možná až příliš stroze. A to přesto, že použité plasty jsou vesměs kvalitní a dobře spasované. Jednoznačnou pochvalu si zaslouží jak sportovní přední sedadla, tak dobrá ergonomie. Barevný infodisplej v přístrojovém štítu, který se dodává současně s navigací (22 000 Kč), má efektní grafiku, velkým pokrokem je i dotykový displej audia. Komunikuje v češtině a umožňuje široké nastavení funkcí. Navolit si můžete mj. hlasitost a výšku tónů parkovacích senzorů. V interiéru byste marně hledali tlačítko ESP a i vypínání protiprokluzového systému se již nově řeší přes menu.

 Automobily Seat Leon FR 1.4 TSI
Ergonomie je dobrá, plasty i zpracování jsou na úrovni. Interiér ale působí stroze.

Za volantem se sedí příjemně nízko, přičemž rozsah seřízení volantu a sedadla řidiče je velkorysý. Sportovní, ve spodní části mírně zploštělý volant FR má překvapivě hodně tenký věnec, což asi ocení více ženy než muži, tedy typická klientela leonu. Příplatková sportovní sedadla (13 000 Kč), čalouněná alcantarou, poskytují dobrou oporu. Jsou sice tužší, ale dostatečně pohodlná i při delších jízdách. Překvapením je ale absence výškově nastavitelných úchytů předních bezpečnostních pásů. Místa vzadu je pro hlavu i kolena dostatek, to zčásti díky možná až příliš nízkému posazu, kdy navíc sedáky dostatečně nepodpírají stehna a pro nárty není pod předními sedadly dost místa.

Celkově ale nyní nový leon plní roli rodinného vozu lépe než dřív. Kliky zadních dveří jsou již konvenční, a nikoliv součástí sloupků. Tím sice ztratil jeden ze svých charakteristických prvků, nové řešení je ale mnohem praktičtější. Konvenční jsou i tenké jednolité přední sloupky, které usnadňují výhled šikmo vpřed. Naopak za širokými zadními sloupky se chodec nadále snadno ztratí.

 Automobily Seat Leon FR 1.4 TSI
Po sklopení zadních sedadel vznikne v zavazadlovém prostoru schod.

Zavazadlový prostor mezigeneračně narostl o 39 l na velmi dobrých 0,380 m3, potěší i širší vstupní otvor. Kvůli vysoké nákladové hraně tři čtvrtě metru nad vozovkou, která je daní za výbornou tuhost karoserie, se ale s těžšími zavazadly dosti nadřete. Při rozšiřování stačí sklopit opěradla na sedáky, čímž ale vznikne schod, neboť leon se nedodává s vyrovnávací podlážkou zavazadelníku.

Na to, že FR znamená Formula Racing, působí ve verzi s motorem 1.4 TSI s výkonem 90 kW možná až příliš uhlazeně a zcela nedostávají vzezření a image leonu. Sportovní nadšenci budou postrádat výkonovou špičku, průběh točivého momentu je velmi plochý, což ale na druhé straně činí jízdu s touto verzí velmi pohodovou. Pružný motor nenutí k častějšímu řazení, to je ale příkladně přesné a odstupňování šestistupňové převodovky téměř ideální. Spotřeba je na downsizingový motor uspokojivá. Průměrně jsme s převahou městského provozu jezdili za 7,1 l/100 km, po dálnici za o půl litru méně a po městě za o sedm desetinek více. Motor je nezvykle tichý, ani při rychlejší jízdě o něm příliš nevíte. A příliš sportovního aranžmá se nedočkáte ani od výfuku. I u nové Toyoty Auris 1.6 paradoxně duní o mnoho více. Sportovnějšího aranžmá se lze dočkat až u motoru 1.8 TSI, který se dodává se zvukovým generátorem, který umocňuje intenzitu zvuku v interiéru.

 Automobily Seat Leon FR 1.4 TSI
Zadní sloupky jsou nadále velmi široké.

FR standardně jezdí na 17" kolech, pokud si ale za 10 000 Kč připlatíte o palec větší, přispěje to k ještě lepší agilitě, přičemž to není žádná velká pohroma pro komfort. Ano, Leon FR je samozřejmě i s ohledem na standardně dodávaný sportovní podvozek tužší, s výjimkou velkých výmolů vás tupých rázů ušetří. Transfer know-how od Volkswagenu je znát. Podvozek je výborně vyladěný a ESP dobře nastavené. Ačkoliv leon v této verzi nemá (na rozdíl od golfu nebo Audi A3) víceprvkovou zadní nápravu, ale jen vlečená ramena, odladěním podvozku se podařilo dosáhnout výsledku, který je mnohem lepší než některé korejské modely s víceprvkovým zavěšením. Jízdní vlastnosti jsou i tak vysoce nadprůměrné. Z hlediska své sportovní image by si sportovní verze výbavy FR bez ohledu na použitý motor víceprvkovou nápravu již zasloužila.

Leon FR je dobře čitelným vozem, v zatáčkách se chová neutrálně a potěší i přesným řízením, které má oproti golfu menší převod řízení. Agilita je výborná i zásluhou účinných brzd, které se výborně dávkují. Stejně jako u golfu a po léta u Audi si lze u verze FR standardně nastavit odezvu řízení a plynového pedálu. Nejširší možnosti skýtá mód Individual. Nejlepším kompromisem je ale stejně standardní nastavení Normal.

 Automobily Seat Leon FR 1.4 TSI
LED denní svícení dodává leonu charakteristický výraz.

Leon je možné mít s LED světlomety, ve srovnání s golfem u něj některé prvky, jako například adaptivní tempomat, objednat nelze. V nejlépe vybavené verzi vychází ze srovnání velmi dobře. S cenou 430 900 Kč je levnější než golf, který v top výbavě Highline se stejným motorem přijde o 18 000 Kč dráž, za Alfu Romeo Giulietta 1.4 TB/88 kW Distinctive si připlatíte 49 900 Kč, za Ford Focus 1.0 Ecoboost/92 kW Titanium dokonce 96 390 Kč.

Cena
Leon FR 1.4 TSI: 430 900 Kč
Testovaný vůz: 547 200 Kč

 Automobily Seat Leon FR 1.4 TSI
Přes vlečená ramena vzadu jsou jízdní vlastnosti vysoce nadprůměrné.


Vydáno: 22. 04. 2013

Autor: Vladimír Löbl (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Seat Leon bazar