Seat Leon ST 1.4 TSI Style: Optimum?

Seat Leon je nejoblíbenější ve variantě s benzinovou jednačtyřkou. Vvyzkoušeli jsme, zda je 122K TSI vhodné také pro kombi, nebo zda je lepší si připlatit 22 000 Kč za silnější, 140k model se stejně objemným motorem.

Sportovněji střižený konkurent octavie získává kladné body nejen tím, jak vypadá, ale i třeba kompaktnější délkou (–12 cm), díky čemuž se vám bude ve městě lépe hledat parkovací místo. Přitom prostor pro posádku ani zavazadla není zásadně menší. Za sebe si i se 190 cm bez problémů sednete a zavazadelník nabízí výborných 587 l. Seat totiž na rozdíl od škodovky počítá s dojezdovou rezervou. Octavia s rezervou nabízí o pouhý litr více.

Stísněněji než u golfu nebo octavie si připadáte za volantem leonu. Je to ale spíše pocit než nějaké strádání.


Slabší jednačtyřka je bezpochyby příjemný motor, oproti silnější, 140k verzi ale působí ve vyšších otáčkách poněkud mdle a nepředvádí toho o mnoho více než 1.2 TSI/105 k. Pokud tak vůz naložíte, nadprůměrnou dynamiku už od ní čekat nemůžete. Zátahem z nízkých otáček a kultivovaností chodu motor jednoznačně potěší a ještě více pak spotřebou, která se i při jízdách po městě drží do 7 l/100 km, mimo město se dostanete i pod šest a na dálnici počítejte s cca 6,7 l/100 km (ve 130 km/h motor točí 2800 ot/min). Spotřeba je tak prakticky stejná jako u 1.2 TSI/105 k a 1.4 TSI/140 k.

Výborné jsou i jízdní vlastnosti, které ocení i sportovněji založení řidiči, řízení je příjemně tuhé a zprostředkovává dobrou odezvu od kol. V zatáčkách se vůz minimálně naklání, a nebýt podprůměrných zimních pneumatik Bridgestone Blizzak LM 32, bylo by držení stopy v zatáčkách ukázkové. Nejen pocitově, ale i podle měření při limitních rychlostech při vyhýbacím manévru, která prováděli naši němečtí kolegové z Auto Strassenverkehr, leon po stránce jízdních vlastostí převyšuje golf i octavii.

Jedním pohybem sklopíte opěradla, která s dvojitou podlahou vytvoří rovnou ložnou plochu, a objem naroste na 1470 l.


Poněkud však ztrácí provedením interiéru, který má více tvrdých plastů a horší kůži na volantu. Zejména ve srovnání s octavií navíc působí stísněněji, ke sportovnějšímu pojetí se to ale hodí. Octavia navíc nabízí i promyšlenější zavazadlový prostor.

Leon vychází z cenového hlediska výhodně a samotná výbava Style zahrnuje prakticky vše podstatné. Cena 444 900 Kč je navíc nižší než u Golfu Variant Trendline. Octavia Combi se nabízí pouze se silnější, 140k verzí a stojí 494 900 Kč (Ambiente).

Záď vozu je přehledná, přesto doporučujeme připlatit si 7700 Kč za zadní parkovací čidla.

Vydáno: 16. 04. 2014

Autor: Martin Jeník, foto Václav Novák (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Seat Leon bazar