Seat Leon ST 1.6 TDI DSG Style: Octavii po krku

Skupina kombíků nižší střední třídy se rozrostla o dalšího zástupce koncernu VW. Leon ST to chce ale pořádně zavařit nejen octavii a golfu, nýbrž i Francouzům a Korejcům. Zaměřit se chce nejen na soukromé zákazníky, ale míří i do flotil, kde se točí větší objemy. Osvědčí se v kombinaci s dieselovou šestnáctistovkou a dvouspojkovým sedmistupňovým automatem DSG?

Leon potřeboval tři generace, než přišel s pro Evropu dosti zásadní karoserií typu kombi. Model ST oproti základnímu hatchbacku narostl o 272 mm (na délku má 4535 mm), nepatrně se snížila výška karoserie (–8 mm) na 1451 mm a především narostl zavazadelník na 587 l. V Česku tolik sledovaná hodnota řadí leon mezi vysoce nadprůměrné vozy v nižší střední třídě. Navíc všechny leony mají dojezdovou rezervu. U octavie činí velikost zavazadelníku s rezervním kolem (plnohodnotným i neplnohodnotným) 588 l, s lepicí sadou pak 610 l.

Na domácí bestseller tak ztrácí leon až po sklopení zadních opěradel (1470 l vs. 1740 l), kdy se projeví přece jen sportovněji střižená zadní část vozu. Stejně jako v případě octavie i golfu se také sklápí pouze opěradla, sedáky zůstávají pevné, díky čemuž ložná plocha mírně stoupá. Operaci lze provádět i ze zavazadlového prostoru a nemusíte se zabývat ani provlékáním bezpečnostních pásů apod. Pokud chcete zabránit vzniku vysokého schodu mezi sedadly a rovinou kufru musíte ho vyrovnat dvojitou podlážkou. Manipulace s ní je velmi jednoduchá a rychlá. Do dvojitého dna lze opět stejně jako u octavie a golfu umístit zadní roletku (s automatickým rolováním) a střešní příčníky. Leon ale nemá klasické hagusy, takže v úvahu připadají jen originální nosiče.

Provedení ST nabízí o 207 l větší zavazadelník (587 l) než výchozí hatchback, karoserie se natáhla na 4,53 m, což je ale o výrazných 12 cm méně, než co měří octavia, přitom zavazadelník je prakticky stejný.


Interiér nabídne dostatek místa čtyřem dospělým cestujícím, v pěti už jízda pohodlná není, od kombi nižší střední třídy to ale čekat ani nelze. Místa vzadu pro kolena sice není tolik co v octavii, což je dáno i kratším rozvorem 2636 mm vs. 2686 mm, přesto se tísnit nebudete a kupodivu vysokým cestujícím nevadí ani otevíratelná panoramatická střecha (20 200 Kč).

Pracoviště řidiče působí stísněnějším dojmem než v octavii a máte pocit, že sedíte ve voze o půl třídy menším, přesto vám ale nic nechybí a nic vás neutiskuje. Rozmístění ovládacích prvků je tradiční a od octavie a golfu se liší jen jiným uspořádáním tlačítek na multifunkčním volantu. Lacinější jsou však materiály, resp. je zde použito méně měkčených plastů než u octavie a golfu a obyčejnější je i kožený potah volantu, který je na úrovni korejských vozů. Jako příliš malá shledáváme zpětná zrcátka, ve slepém úhlu se vám snadno skryje auto. Nešikovně je udělané odklápění stěračů, které se při tom dostávají do kontaktu s kapotou a hrozí poškozením laku.

Ložnou plochu lze za příplatek prodloužit i sklopením sedadla spolujezdce. Zcela rovná ale kvůli pevným sedákům není.


Velkou předností leonu vždy byly jízdní vlastnosti a nic na tom nemění ani nejnovější generace nebo model kombi. Byť je vzadu jednodušší náprava s vlečenými rameny, neznamená to žádnou újmu pro jízdní stabilitu. V zatáčkách se vůz naklání jen minimálně a ani na nerovnostech nedochází k odskakování kol zadní nápravy. Díky strmému a přesnému řízení máte dobrou zpětnou vazbu od kol a vůz je radost řídit. Nedotáčivé chování se pochopitelně na limitu projeví, limity jsou ale vysoko a případné zásahy ESP probíhají citlivě, bez přílišného omezování výkonu motoru.

Testovaná kombinace motoru 1.6 TDI a sedmistupňové převodovky DSG se díky vysokému příplatku 43 000 Kč za samočinnou převodovku nestane asi příliš rozšířenou. Nectnost v podobě dlouhých převodových stupňů ale zmizela, a tak je výsledný dojem ze sladění motoru s převodovkou podstatně lepší. Velmi dobře se totiž daří eliminovat podtáčení motoru pod 1400 ot/min, kde příliš síly nemá a motor tak při klidné jízdě ani příliš nedusíte, ani příliš nevytáčíte. Na dálnici jsou pak díky sedmistupňové převodovce nižší otáčky (2400 ot/min vs. 2500 ot/min). Spotřeba paliva je ale v obou případech podobná a pohybuje od cca 5 l/100 km při snaze o úspornou jízdu po 6,5 až 7 l/100 km ve městě.   

Pohodlná sedadla mohou být za příplatek 18 000 Kč čalouněna alcantarou.


Z cenového hlediska si leon počíná velmi sympaticky. Podle slov zástupců automobilky chce útočit i na cenově atraktivní konkurenty a tak jsou jeho ceny nižší než u golfu a octavie, přičemž ústupky jsou patrné pouze v interiéru (a stejně je hledáte spíše lupou, než že by se jednalo o něco zásadního). Podvozkově je na tom leon ještě o trochu lépe než koncernoví sourozenci, a i když je design subjektivní záležitost, tak zde působí leon (možná zatím) nejméně okoukaně a tuctově.

Už druhá výbava vozu zvaná Reference je dostatečně obsáhlá a vyhoví potřebám většiny zákazníků. Z nabídky motorů bychom ale spíše volili velmi povedené motory TSI, jako ideální k leonu vidíme verzi 1.4 TSI/140 k, jen škoda, že se nedodává s víceprvkovou nápravou jako u golfu. Leonu by to přidalo na komfortu. 1.6 TDI se bude prodávat hlavně pro flotilové zákazníky, ti se ale budou muset jistě smířit s manuální převodovkou. Na výběr jsou v tom případě dvě – pětistupňová a pro variantu Ecomotive šestistupňová, příplatek je ale 32 000 Kč.

Dostatek místa je vzadu nad hlavou i v případě, že si pořídíte panoramatickou střechu (20 200 Kč).


Překvapivě schopný
Seat Leon ST těží z modulární platformy MQB, která všem koncernovým vozům VW propůjčuje velmi dobré jízdní vlastnosti, které tyto vozy řadí na vrchol třídy, soupeřit s nimi může jen Mazda 3. Stejně jako Golf Variant vyjíždí Leon ST na kratším rozvoru 2636 mm, octavia využívá delší variantu s 2686 mm.

Nevýhodou, která s novou modulární platformou přišla, jsou varianty dvou různých zadních náprav – to se pochopitelně nevyhnulo ani leonu. Stejně jako u octavie tak mají všechny motory kromě 1.8 TSI a čtyřkolek (přičemž objednávat lze zatím 1.6 TDI 4×4, kombinace s 2.0 TDI přijde v polovině roku) zadní nápravu tvořenou torzní příčkou a vlečenými rameny. Víceprvek zůstává zatím vyhrazen právě jen jednaosmičce a v budoucnu chystaným sportovním verzím. Seat nicméně zvažuje možnost, že by se v případě provedení FR v kombinaci s adaptivními tlumiči mohla zadní víceprvková náprava dostat i ke slabším motorům.

Naftová šestnáctistovka si se sedmistupňovým DSG velmi dobře rozumí, cena této verze je už ale pouze o 15 000 Kč vzdálená od dvoulitru se 6st. manuálem.


S 1.6 TDI s pohonem předních kol ale bude vždy vyjíždět s jednodušší variantou podvozku. V kombinaci se 16“ koly to ale nepředstavuje žádný problém, zadní náprava je slušně utlumena jak po akustické stránce, tak i co se týká přenosu rázů. Příčné retardéry ale pocítíte více než v případě víceprvkové nápravy, byť je třeba i vůz vybaven většími koly.

V zatáčkách působí i kombi lehkým a obratným dojmem, oproti octavii a golfu se subjektivně vůz méně naklání a sportovnějším dojmem působí i řízení. Odskakování jednoduché zadní nápravy se na rozdíl od většiny konkurentů používajících toto řešení nedočkáte. Celkově tak v leonu spatřujeme nejlépe jezdící kombi nižší střední třídy. Co není úplně praktické, jsou malá zpětná zrcátka bez asférické plochy, která dala přednost designu před praktičností a bezpečností. Specialitou leonu jsou LED světlomety, které se dodávají za příplatek 30 000 Kč, stojí tedy podobně jako bixenony a podobný, tedy velmi dobrý, je i jejich účinek, pro leon je to ale spíše jen marketingová výhoda.

Obratnost v zatáčkách zůstala leonu i ve verzi kombi. Oproti výchozímu hatchbacku váží jen o 46 kg více.


DSG spotřebu nesníží
Převodovka DSG činí jízdu s motorem 1.6 TDI výrazně příjemnější. Sedm vhodně poskládaných převodů dovoluje najít v každé rychlosti ten optimální. Na rozdíl od pětistupňového manuálu se vám tak nestane, že byste např. v 50 km/h neustále přeřazovali mezi trojkou a čtyřkou. A pokud přece se samočinná převodovka pustí do pásma pod 1400 ot/min, kde motor netáhne a nepříjemně duní, lze si pochopitelně manuálně podřadit, popřípadě zvolit sportovní režim, kde se takto nízkým otáčkám převodovka vyhýbá sama. Nejpříjemněji se motor cítí mezi 1500 a 3000 ot/min. Efektivní je ho točit někam ke 4500 ot/min, poté už začne elán dieselu pozvolna vadnout a převodovka sama odřadí výše.

Spotřeba paliva se oproti manuálu nijak neliší. V zimních podmínkách jsme s leonem po městě jezdili kolem 6,5 l/100 km, mimo město se s trochou snahy dostanete na pět litrů a na dálnici počítejte s 5,6 až 5,8 l/100 km (ve 130 km/h motor točí 2400 ot/min). Vzhledem k objemu motoru, pouze průměrnému výkonu 105 k a dynamice, která sice v běžných podmínkách stačí, ale rozhodně se nemůže měřit třeba se civicem 1.6 i-DTEC, by mohla být spotřeba nižší. Zmiňovaná honda je až o litr úspornější a za méně jezdí i konkurenční 1.6 HDi.

Zlatá střední cesta bude v případě 1.6 TDI varianta Ecomotive, která nabízí lehce zvýšený výkon na 110 k, ale především šestistupňovou manuální převodovku.

Servisní prohlídky po 30 000 km, resp. dvou letech jsou příjemné a ještě více potěší nízké ceny jednotlivých kontrol. Ceny karosářských dílů jsou srovnatelné s konkurencí.


Levné prohlídky
Pravidelné servisní prohlídky jsou u leonu předepsány po 30 000 km, popř. dvou letech, podle toho, co nastane dříve. Ceny jsou příjemně nízké, jedny z nejnižších v nižší střední třídě. Za 100 000 km zaplatíte jen 14 800 Kč. Průměrná cena hodinové sazby v autorizovaných servisech Seat je 716 Kč/h. Z běžných náhradních dílů vyjde přední nárazník na 9518 Kč, zadní sdružená svítilna stojí 7095 Kč, základní čelní sklo pro verze bez snímačů přijde na 6372 Kč. Výhodou u leonu je použití nejběžnějších rozměrů pneumatik, zejména rozměry 195/65 R15 a 205/55 R16 (případ testovananého vozu) vychází cenově velmi rozumně. Provoz leonu vás tak z kůže rozhodně nestáhne, spíše naopak.

Sportovně praktický
Interiér leonu působí ve srovnání s golfem a octavií nejnápaditěji, jsou na něm ale patrné větší snahy po šetření, nejvíce je to poznat na výplních dveří, kde nejsou měkčené plasty ani vpředu. Pokud si opíráte loket o horní hranu dveří, bude vás obložení brzy tlačit. Ušetřilo se i na kůži na volantu, kdy se nejedná o jemnou kůži, na kterou jsme bývali zvyklí, ale o lacinější variantu, která je třeba v citigo a bývala i v prvních rapidech. Na rozdíl od golfu a octavie nemá leon výškově nastavitelné bezpečnostní pásy, v praxi nás to ale nijak neomezovalo.

Místa je však všude dostatek, pocit menšího prostoru, zejména ve srovnání s octavií, je spíše subjektivní, ale v leonu je to spíš záměr, kdy se sportovněji laděný interiér být k řidiči blíže. Vzadu je v podélném směru místa méně než v octavii, přesto si i 190 cm člověk „za sebe“ bez potíží sedne. Chválili jsme tradičně přehledné ergonomické rozmístění ovladačů i dostatek odkládacích prostor.

Do schránky před řadicí pákou můžete odložit i uzavřít věci z kapes.


Ideální reference
Seat Leon ST se nabízí ve čtyřech stupních výbavy Basic, Reference, Style a FR. V budoucnu přibude i sportovní provedení Cupra. Základní stupeň se dodává jen ve slabší variantě 86k 1.2 TSI za 329 900 Kč, chybí mu ale klimatizace i rádio. Slušně vybavená vč. 16" litých kol, rádia, klimatizace a multifunkčního volantu je výbava Reference. Testovaná Style pak přidává dvouzónové provedení klimatizace, elektricky ovládaná okna vzadu, tempomat či kožený volant. Sportovně laděná výbava FR nabízí 17" litá kola, lepší audio, sportovní volant, pedály atd. a sportovní podvozek.

Jednotlivé prvky výbav lze u seatu tradičně velmi dobře konfigurovat a nižší verze si případně dovybavit o vámi preferované prvky.

Nijak naroubovaně nepůsobí záď kombíku, až po B-sloupek je navíc vůz stejný s hatchbackem. Záď je přehledná a pobere téměř stejně zavazadel jako Golf Variant nebo Octavia Combi.

Vydáno: 19. 02. 2014

Autor: Martin Jeník, foto Ondřej Kroutil (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Seat Leon bazar