Seat Leon ST 1.8 TSI FR: Do třetice...

...všeho dobrého, nebo zlého? Kombi ST je třetí karosářskou verzí leonu a také třetím koncernovým kompaktním kombíkem na platformě MQB.

Seat sám se ovšem do takového vozu pustil poprvé, dva předchozí leony jsme znali pouze jako pětidveřové hatchbacky. Až ve třetí generaci tak oblíbené Octavii Combi přichází horkokrevná konkurence.

Formula Racing. Interiér nejvyšší výbavy decentně hraje na sportovní notu.


U praktických rodinných vozů je ale zapotřebí horkou hlavu trochu zchladit. Vždyť výrobce musí myslet na kočárky, dětské sedačky a další nezbytnosti. Po povinné studené sprše inženýři v Martorellu přišli se zavazadelníkem o základním objemu 0,587 m3. To je sice méně než u příbuzné octavie nebo golfu, avšak stále více než u kompaktních praktiků od Renaultu, Fordu, Hyundaie atd. A nechybějí ani praktické detaily: polohovatelná podlaha, pod níž můžete schovat krycí roletku, háčky na stěnách a páčky, jimiž z „kufru“ sklopíte opěradla zadních sedadel, která pak bez schodu mírně stoupají směrem vzhůru. Tady se leon ničím neliší od Golfu Variant.

A stejné jako v německém sourozenci je to i na zadní lavici. Místa je dostatek jak pro hlavu, tak pro kolena. V pragmatickém duchu se nese ergonomicky vyřešený interiér leonu. Trochu toho temperamentu přidávají ostře řezané linie palubní desky, skvělá sportovní sedadla (standard v nejvyšší výbavě FR) nebo přístrojový štít podobný tomu v prémiových audi. S těmi leon pojí i možnost připlatit za hi-tech full LED světlomety (30 000 Kč).

Jen v octavii se za sebe posadíte snáze a komfortněji. V leonu je místa habaděj.


„Estéčko“ s nimi získá výhružný výraz, díky němuž se vám budou na dálnici ostatní řidiči raději klidit z cesty. Budou mít proč: 132kW přeplňovaná jednaosmička sice ještě nebyla úplně zajetá, ale s leonem hýbala s přehledem a bez zadýchání. Síla jí nechybí již pod 2000/min, s radostí se nechá vytáčet a není udušena příliš těžkými převody. Spotřeba byla vzhledem ke stavu motoru přijatelná, v průměru si auto řeklo o 8,2 l/100 km. Dvoulitrové TDI by sice jezdilo za méně, jenže nebylo by tak skvěle odhlučněné a tiché. Ani ve sportovním režimu nebudete o 1.8 TSI pomalu vědět.

A nejsilnější zážehový motor v nabídce má oproti „dieselům“ další výhodu. Je jí vyspělá víceprvková zadní náprava. U výbavy FR navíc můžete snížený podvozek za 18 000 Kč vylepšit i o adaptivní tlumiče DCC. Udělejte to, litovat nebudete. Komfort tlumení na obrovských a efektních 18“ kolech je s nimi totiž přímo neuvěřitelný. Až budete s otevřenou pusou číst nápis na bočnici pneumatiky. Opravdu na ní stojí 225/40 R 18? Osmnáctky samozřejmě nevýhody stále mají: třeba výraznější valivý hluk. O záda se ale nebojte, uvnitř výrazněji ucítíte jen propadlé kanály.

S 587 l je zavazadelník menší než v Golfu Variant, praktické řešení je podobné.


A těch už se bát nemusíte vůbec. Leon ST je agilní a podvozek skvěle drží vytyčenou stopu, takže se mezi nimi snadno propletete. Řízení je přesné a má relativně obstojnou zpětnou vazbu, rozdíl oproti golfu je znát na zploštělém věnci volantu: ten není potažen tak kvalitní kůží jako v německém sourozenci. Sportovní režim se projeví citelným přitvrzením tlumičů (auto ale stále není nepohodlné) a také ztuhnutím serva. Důvod zapínat ho ale budete mít asi jen málokdy. I s nastavením Normal totiž Leon ST funguje skvěle.

Výborně je nastavený i ceník. Leon ST 1.8 TSI FR seženete bez příplatků za 559 900 Kč. Octavia Combi Elegance se stejným motorem stojí o nezanedbatelných 37 000 Kč víc, a to jsme ještě nezapočítali současnou akční slevu seatu ve výši 30 000 Kč. Výhodněji pořídíte jen Ford Focus kombi. Na španělské prvotině mezi kompaktními kombíky se chyby hledají těžko. Do třetice všeho dobrého? To platí beze zbytku. ST je nejlepším leonem třetí generace.

Populární bílá barva leonu sluší, připlácí se za ni ale 6100 Kč.

Vydáno: 17. 03. 2014

Autor: Martin Přibyl, foto Václav Novák (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Seat Leon bazar