Seat Leon ST: Rodinné povinnosti

Seat Leon přichází poprvé s karoserií kombi. Verze ST si bere to nejlepší z koncernových sourozenců a přidává k tomu špetku dynamiky a španělského temperamentu.

Zatímco přecházející dvě generace Seatu Leon sjížděly z výrobní linky jen jako pětidveřový hatchback, současné třetí pokolení využívá koncernovou platformu MQB naplno. Už teď se prodává i třídveřová verze SC a v lednu se přidá kombi s přívlastkem ST. A v segmentu kompaktních kombíků chce pochopitelně konkurovat i svým sourozencům: Octavii Combi a Golfu Variant.

Odpůrce konzervativních postojů určitě zaujme design, sportovního ducha značky Seat v sobě nezapře ani prakticky laděné auto. Jeho dravé linie jsou jednoduše mnohem zajímavější než německá nuda, během našeho prvního seznámení se za ním otáčeli mnozí domácí i zahraniční turisté. Atraktivní tvary převzal Leon ST od „kratších“ verzí, celé prodloužení karoserie o 27 cm se odehrálo na převisu za zadní nápravou.

Interiér směrovaný k řidiči je prostorný pro celou posádku a kvalitně zpracovaný, jak je u koncernu VW zvykem.


U kombi je vždy jedním z nejdůležitějších parametrů objem zavazadlového prostoru a „estéčko“ se za ten svůj stydět rozhodně nemusí. 0,587 m3 mezi konkurenty překonává jen octavia a golf, letos se k nim připojí ještě Honda Civic Tourer. V zavazadelníku nechybí spousta praktických prvků, jako například jednoduché sklápění zadních opěradel zatažením za jedinou páčku. Sedadla pak vytvoří rovnou plochu s dvojitou podlahou, s níž se mimochodem snadno manipuluje. Krycí roletka se po poklepání sama zatáhne, aby nevadila. Pokud je třeba převézt něco většího, má celá lišta svoje místo na dně „kufru“, kam ji rychle odložíte. A pokud auto navíc vybavíte sklopným sedadlem spolujezdce, můžete převážet i předměty dlouhé až 2,76 m.

K nerozeznání od ostatních verzí působí kokpit Leonu ST, orientovaný směrem k řidiči. Logika ovládacích prvků v koncernových vozech je dotažená téměř k dokonalosti a řidič nemá problém zorientovat se v přístrojích ani v záplavě jejich funkcí. Vzhledem k tomu, že metu 4,5 m překonává leon jen o pár centimetrů, a patří tedy k menším kombíkům nižší střední třídy, na vnitřním prostoru se to nijak nepodepsalo. Za sebe se bez problémů a s pohodlnou rezervou posadí i urostlejší dospělí.

Víc místa vzadu je díky tvaru karoserie hlavně pro hlavu. Stolečky na zadních sedadlech a roletky na oknech ocení děti i dospělí.


Jak bývá u značky Seat zvykem, je podvozek o něco tvrdší než u ostatních koncernových sourozenců. O nedostatku komfortu se však rozhodně hovořit nedá. Sportovnější charakteristika odpružení se navíc stará o lepší stabilitu v zatáčkách. Řízení je přesné, přímé a auto se chová čitelně a předvídatelně. Nedotáčivost minimalizuje elektronická uzávěrka diferenciálu XDS. Jízdní komfort ovšem naplno prověří až realita rozbitých českých silnic nižších tříd.

U motorů s výkonem do 110 kW včetně je dozadu montována jednoduchá náprava s vlečenými rameny a torzní příčkou, silnější agregáty dostanou víceprvek. Ještě dál zachází verze FR s tužšími pružinami a se světlou výškou sníženou o 15 %. K té si budete moci (na rozdíl od octavie) přiobjednat i adaptivní tlumiče DCC s volitelnými jízdními režimy. Součástí balíčku je i progresivní řízení, které řidiči ušetří točení volantem při pomalejších manévrech a při rychlejší jízdě umožní přesnější směrování vozu.

První kompaktní kombi od Seatu nezaváhalo: s příplatkovým sklopeným opěradlem sedadla spolujezdce naložíte i předměty dlouhé 2,67 m.


Nabídka motorů pro Leon ST pochází pochopitelně ze skladu koncernu VW, z něhož si Seat vybral pět vznětových a pět zážehových agregátů, všechny s přímým vstřikováním a přeplňováním turbodmychadlem. Vrcholem zážehového spektra je 1.8 TSI (132 kW, 250 Nm), se kterým auto akceleruje s převodovkou DSG na stovku za 7,7 sekundy. Rodina se tedy na výlety a za návštěvami může přesouvat opravdu svižně. Podobné parametry má i nejsilnější vznětový dvoulitr (135 kW, 380 Nm), známý již z Octavie RS nebo Golfu GTD. V leonu by se měl montovat jen do verze FR, v českém ceníku však zatím chybí. Nejúspornější alternativou je jednotka 1.6 TDI Ecomotive s normovanou spotřebou 3,2 l/100 km a výkonem 81 kW. Ke klasickým spalovacím motorům přibude v dubnu 2014 i agregát 1.4 TGI spalující CNG. Kromě varianty s pohonem předních kol se od dubna začne prodávat i verze 4x4 (s 1.6 TDI a 2.0 TDI) a připravuje se prý i oplastovaný Leon ST ve stylu Octavie Scout.

Že má octavia největší kufr? Rozdíl mezi ní a leonem je pouhých 27 litrů.


Novinkou ve výbavě Leonu ST je i radar v předním nárazníku, který řidiče v kritické situaci varuje před hrozící kolizí a v případě potřeby umí i sám zabrzdit. Součástí systému je i adaptivní tempomat, jenž v kombinaci se samočinnou převodovkou dokáže auto úplně zastavit v koloně. Nechybí ani automatické přepínání potkávacích a dálkových full LED světel, asistent pro jízdu v pruzích nebo detekce únavy řidiče.

První leon s karoserií kombi přichází do segmentu se silnými zbraněmi. Pod subjektivně atraktivnějším kabátkem, než má konkurence, vozí ověřenou techniku koncernu Volkswagen a prostor pro celou rodinu. V obstojné výbavě Reference (včetně klimatizace a 16“ litých kol) se základní 63kW jednadvojkou stojí 367 900 Kč, méně než srovnatelný golf nebo octavia. A to jsme ještě nezapočítali slevu 14 000 Kč.

I kombi může být sportovní, dynamický leon osloví nejen zavazadelníkem.

Vydáno: 18. 01. 2014

Autor: Archiv (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Seat Leon bazar