Škoda Citigo 1.0 MPI Ambition

Městské nákupy po buticích vyhovují červené Češce se slovenským rodným listem nejlépe. Na to, že se jedná o novou škodovku, ale nebudila v metropoli přehnaný zájem. Podaří se jí rozvířit stojaté vody A-segmentu?

Po indickém rapidu je citigo další škodovka, která se nevyrábí u nás. Na rozdíl od ostatních modelů se také velmi málo odlišuje od spřátelených koncernových modelů – upu a mii – a logicky také sjíždí ze stejné výrobní linky v Bratislavě. Vnější design ozvláštňují jiné přední světlomety, nový tvar masky a černostříbrné logo přímo na kapotě. Oproti upu má citigo i více „plechové“ třetí dveře a rovnou spodní linii bočního prosklení. I díky tomu je z interiéru vynikající výhled všemi směry.

 Automobily Škoda Citigo 1.0 MPI Ambition
Palubní deska je jednoduchá, ale přehledná, rádio se lépe ovládá přes navigaci. Pro mobil se skvěle hodí vyjímatelné pryžové pouzdro, na schránce před spolujezdcem je praktický háček.

Uvnitř se zabydlíte velmi rychle, svébytnost škodovce ale chybí, originalitu nezachrání ani volant, který se původně ze superbu rozšířil do všech modelů. Palubní deska i všechny ostatní plasty jsou výhradně tvrdé, na pohled ani omak ale v rámci třídy neuráží. Nad poměry lacinějších materiálů vyčnívá panel ovládání ventilace, který by přijalo za svůj i Audi A1. Autorádio je umístěno výše než ve fabii, a není tak problém s místem pro řidičovo koleno, drobnosti si lze odložit do prostorů ve spodní části středového panelu.

Volant je nastavitelný pouze výškově, vzhledem k širokým možnostem nastavení sedadla se za něj ale posadí i velmi rozdílné typy postav. Vzadu nelze čekat zázraky, přesto nad hlavou je místa až nečekaně hodně, s prostorem pro nohy je to horší, pohodlně si „za sebe“ sednete, měříte-li tak do 175 cm. Důležitější je ale montáž úchytů Isofix a dobrý přístup na zadní sedadla. Bohužel ta přední nemají paměť a nevracejí se do původní polohy. Další snižování výrobních nákladů je patrné z absence výsuvných opěrek, celková výška sedadla už proto není nad 190 cm zcela dostatečná, kvůli hodně vzadu umístěnému B-sloupku vadí nemožnost výškového nastavení bezpečnostních pásů, hůře se také natahujete pro pás samotný. Vkusně nevypadá nečalouněná horní část dveří. Ojedinělým způsobem šetření je oddělené elektrické otevírání okna řidiče a spolujezdce, vzhledem k malé vnitřní šířce se ale k tlačítku na stažení okénka na spolujezdcově dveřích snadno natáhnete. Podobně jako u levnějších vozů korejské provenience chybí automatické sjíždění oken. Zklamalo nás i provedení zavazadelníku, který má vskutku minimální čalounění.

 Automobily Škoda Citigo 1.0 MPI Ambition
Celistvá přední sedadla nejsou ideální řešení pro dlouhány, vzadu se pohodlně posadíte, když měříte do 175 cm.

Daleko příjemnější dojem zanechalo citigo na silnici, nový tříválec o objemu 1,0 litru je skvěle odhlučněn, vibrace jsou patrné pouze při volnoběhu, nejsou ale větší než u „hátépéčka“ ve fabii. Dynamický projev slabší, 44kW verze subjektivně zůstává za stejně výkonným HTP, které je na první tři převodové stupně živější. Je to dáno i celkově delším odstupňováním nové pětistupňové převodovky, která například při padesátce točí na trojku 2100/min, na čtyřku 1600/min a na pětku 1300/min. Schéma řazení se vrací ke kulise dobře známé z felicií a některých „jedničkových“ superbů. Samotná změna stupňů probíhá hladce, ale hlučněji než u převodovky ve fabií. „Litr“ sympaticky táhne od 1500/min a na dva nejvyšší stupně mu v kopcích dochází dech později než „hátépéčkům“. Kolik motor točí, se ale z malého otáčkoměru špatně odečítá. Velmi jsme si pochvalovali střídmou konzumaci paliva, která není na rozdíl od jednadvojky citlivá na jízdní styl, a i ve městě jezdí citigo za 5 l/100 km.

 Automobily Škoda Citigo 1.0 MPI Ambition
Citigo je první škodovka s novým designem masky a logem přímo na kapotě. ESP je nevypínatelné.

Podvozek nabízí v rámci minivozů ty nejlepší jízdní vlastnosti, díky lehké přídi se téměř nedostavuje nedotáčivost. Zatáčky vůz projíždí jen s minimálním náklonem a ani na 165mm pneumatikách není problém s trakcí. Komfort omezuje především krátký rozvor (mezi minivozy je ale 2420 mm vynikající hodnota), kvůli čemuž jsou i vpředu znatelné tupé rázy od zadní nápravy. Ostrého pronikání nerovností se ale dočkáte pouze výjimečně a na velkých nerovnostech. Zejména Kia Picanto si ale posádku hýčká daleko více. Chválíme velmi účinné brzdy, na jejich ostrý nástup si ale budete chvilku zvykat.

Cenová politika Škodovky sází na cenově atraktivní příplatky. Akční pakety za 5000 Kč nabízejí pro základní Active (179 900 Kč) elektricky ovládaná okna, dálkový „centrál“ a výškově nastavitelná sedadla, pro testovaný Ambition (194 900 Kč) klimatizaci a palubní počítač a pro Eleganci (209 900 Kč) kožený paket a parkovací čidla. El. ovládaná zrcátka stojí pro Ambition 3500 Kč, litá kola 9200 Kč.

 Automobily Škoda Citigo 1.0 MPI Ambition
Karoserie je přehledná, velký rejd a malé převisy usnadňují parkování. Velmi kompaktní pohonná jednotka 1.0 MPI nabízí oproti 1.2 HTP proměnné časování ventilů a nemá vyvažovací hřídel .

ESP mají obě vyšší výbavy standardně, za 4000 Kč se k němu dodává brzdicí systém City Safe Drive, který dokáže vůz zastavit před překážkou do 30 km/h. Příplatek za 55kW verzi je 10 000 Kč. Celkově vychází velmi dobře vybavené citigo na tolik, co základní fabia. Menší vůz je neocenitelný při parkování ve městě, má agilní jízdní vlastnosti a příjemně utlumený motor. Zároveň ale úspory v řádu stovek korun mají za následek nedotažené detaily (chybějící výškové nastavení bezpečnostních pásů, sporé čalounění dveří a zavazadelníku), za které by se ve své době styděl i lépe vybavený favorit.

Cena
Citigo 1.0 MPI Ambition: 194 900 Kč
Testovaný vůz: 254 600 Kč



Zavazadlový prostor je velký, ale laciný
Zavazadlový prostor nabízí slušný objem 0,234/0,934 m³ (s rezervou), má ale vysokou nákladovou hranu, a je tak hůře přístupný. Nejvíce ale vadí chybějící čalounění na bocích a vnitřní straně a také plato, které se samo nezvedá ani nevrací zpět do horizontální polohy. Za dělená zadní opěradla se u základní výbavy Active připlácí (3000 Kč). Za rezervu se připlácí 1100 Kč, standardem je lepicí sada.

 Automobily Škoda Citigo 1.0 MPI Ambition



Přenosná navigace v nabídce příslušenství

Příplatková navigace od Navigonu (6400 Kč) zobrazuje i údaje z palubního počítače a eventuálně i otáčkoměr, teplotu chladicí kapaliny nebo venkovní teplotu. Nabízí propracované hlasové ovládání, ale nezobrazuje rychlost podle GPS. Pokud má vůz parkovací čidla, pak zobrazuje i odstup od překážky. Nabíjení probíhá přes integrovaný držák (600 Kč). V českých podmínkách je ale nutností navigaci neustále vyjímat, což při krátkých jízdách po městě může po čase omrzet.

 Automobily Škoda Citigo 1.0 MPI Ambition


Vydáno: 04. 03. 2012

Autor: Martin Jeník (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Škoda Citigo bazar