Škoda Fabia 1.0 MPI: Žádný chudý junior

Doby, kdy nejlevnější fabia neměla vůbec žádnou výbavu a poháněl ji starodávný škodovácký motor OHV, jsou dávno pryč. Nová generace je nabitá pokročilou technikou a má moderní úsporné motory. Vyzkoušeli jsme nejdostupnější z nich, základní litrový tříválec o výkonu 60 koní.

Nová fabia je nejočekávanější automobilovou novinkou roku 2014. Tento model se mezi českými zákazníky těší dlouhodobě vysoké oblibě, a to i poté, kdy jej automobilka ve svém portfoliu obklopila dvěma novými modelovými řadami – zespodu přibylo malé městské citigo, svrchu zase pragmaticky zaměřený rapid, který tvoří jakýsi mezistupeň mezi fabií a octavií.

Nová generace si své místo mezi ostatními škodovkami najde snadno. Přichází s nejmodernější technikou, sází na elegantní a přitom dynamický vzhled a hlavně: je výrazně všestrannější než městské citigo a stále o dost levnější než rapid, který má potenciál být plnohodnotným rodinným vozem. Škála nabízených verzí je již od samotného počátku široká, na výběr je ze tří stupňů výbavy (a mnoha možností dalšího dovybavení volitelnými prvky) a celkem šesti motorů, které pokrývají spektrum od 60 do 110 koní. My jsme pro první test záměrně zvolili naprostý základ, tedy atmosférický tříválec 1.0 MPI, který nahrazuje stejně výkonné provedení dosud používaného hátépéčka.

Motor je to od základu nový, zatím se objevil pouze v menším citigo. Fabia má jeho vylepšenou verzi, která již splňuje emisní normu Euro 6, výkon 60 k i točivý moment 95 Nm ale zůstaly ve srovnání se citigo nezměněny. Oproti dvanáctistovce v předchozí generaci fabie to znamená deficit 13 Nm, ten ale novinka zdatně vynahrazuje širším rozsahem otáček, kdy dosahuje maxima, a především o 40 kg nižší hmotností. Zároveň se změnilo i odstupňování převodovky a konečným výsledkem je o osm desetin lepší akcelerace z klidu na stovku. Dosahuje hodnoty 15,7 s, což ale beztak jasně předurčuje charakter základní verze: v nízkých rychlostech působí živě, na dlouhé cesty se však nehodí. Na dálnici totiž nad skromným výkonem motoru začnou vítězit jízdní odpory a aerodynamika. Ale právě z tohoto důvodu je v nabídce dalších pět silnějších motorů.

Poslání základní pohonné jednotky je tedy jasné. Dobře poslouží těm, kdo hledí především na nízkou pořizovací cenu a příliš toho nenajezdí – ať už je to starší pár, nebo mladá studentka. Pokud plánujete s fabií jezdit častěji a na větší vzdálenosti, pak doporučujeme popřemýšlet nad volbou přeplňovaného čtyřválce 1.2 TSI, který se zdá z hlediska poměru ceny a výkonu nejuniverzálnějším motorem.

S motorem TSI také vůz lépe využije výborně naladěného podvozku. Fabia vyniká přesnými reakcemi na natočení volantu a k nim přidává ideální mix ovladatelnosti a komfortu odpružení. Nerovnosti podvozek překonává bez rázů a odskakování kol. Podobně komplexní naladění mezi malými vozy předvádí už jen Volkswagen Polo, který využívá velmi podobnou techniku, Ford Fiesta může sebevědomě kontrovat obratností a přesným řízením, tak komfortní jako nová fabia ale není.

Nová malá škodovka se nebrání plynulým náklonům karoserie v zatáčkách, zároveň ale s lehkostí mění směr. K tomu jí vedle kvalitně naladěného podvozku dopomáhá elektronická funkce přibrzďování vnitřního kola v zatáčce XDS+, dodávaná standardně i k nejslabšímu motoru.

Příjemné pocity za volantem podporuje také o 25 mm snížený posaz a útlejší palubní deska. Uvnitř se zkrátka usadíte pohodlněji, zmizel pocit, že sedíte jako na židli. Své dělá také promyšlený design interiéru, který se inspiruje minimalistickým pojetím první generace fabie a přidává pár zajímavých linek. Ty vyniknou zejména v kombinaci s masivní dekorační lištou, která je standardem od prostřední výbavy Ambition. Pak palubní deska vzdáleně připomíná mnohem dražší modely značky Audi.

Kabina pohodlně pojme čtyři dospělé osoby takovým způsobem, jak se to dá vůbec od malého vozu očekávat. Za zadními sedadly navíc zůstává prostor pro 330 litrů zavazadel – to je o 15 l více než u předchozí generace a zároveň rekord mezi malými vozy. Kufr ale nabídne i chytrá řešení, kterými se nešetřilo ani jinde v interié­ru. Do předních dveří odložíte velké 1,5l PET lahve a do těch zadních menší půllitrové – ani jedno není mezi malými vozy zcela obvyklé. Ve výbavě nechybí ani škodovácká klasika v podobě držáku na parkovací lístek pod čelním sklem a mimořádně praktický detail, háčky na tašky v zavazadlovém prostoru. Škrabka na led ukrytá pod víčkem palivové nádrže je pak spíš vtipnou maličkostí, která ale v zimě ušetří starosti při čistění auta.

Vydáno: 13. 11. 2014

Autor: Lukáš Vaverka, foto Ondřej Kroutil (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Škoda Fabia bazar