Škoda Fabia 1,4 16V - čtyřválcový nadstandard

Standardem malých škodovek jsou už několik let jen tři válce pod kapotou a stejné je to i v nejnovější Fabii. Co tedy vlastně u Škody dostanete, když trváte na čtyřválci a nemáte dost peněz na nejsilnější motor v nabídce?

Mít pod kapotou Škody Fabia čtyři válce v dnešní době znamená, že se nehodláte smířit s projevem a výkonem tříválců HTP. Podívame-li se na celý problém s ceníkem v ruce zjistíme, že nejsnáze dostupným čtyřválcem je motorizace 1,4 16V (63 kW). Příplatek 28 tisíc korun oproti 1,2 12V HTP (51 kW) je dost velký na to, aby řada zákazníků zvolila levnější řešení. Motory HTP vznikají přímo v Mladé Boleslavi, a tak má výrobce zájem na prodeji nejmenší jednotky. Na druhou stranu první cena úsporného, ale také jen tříválcového TDI, zůstává ještě o dalších 50 tisíc (!) výše, a tak analýza ceníku končí závěrem, že nejmenší čtyřválec bude zřejmě optimální motorizací pro rodinnou Škodu Fabii.


 

Pozor na plyn!

Po startu motoru se zpod kapoty ozývá relativně vyrovnaný i když poněkud hrubší zvuk nejjednoduššího koncernového motoru o objemu 1390 cm3. Průběhem točivého momentu patří tento motor k typickým šestnáctiventilovým jednotkám, s momentovým maximem ve vyšších otáčkách, konkrétně jde o hodnotu 132 Nm při 3800 ot./min. V praxi je trochu překvapující nesoulad mezi (z)dravým zvukem motoru jdoucího do otáček a nevýrazným zrychlováním automobilu, i když využíváte celé spektrum provozních otáček (63 kW při 5000 ot./min). Překvapení je to zejména kvůli zanedbatelnému rozdílu 10 kg, proti tříválci (jeho pohotovostní hmotnost je 1050 kg).

A jak je to se spotřebou? Naše zkušenost říká, že průměrný odběr množství paliva z nádrže je u tohoto motoru extrémně závislý na způsobu jízdy. Na nevynulovaném palubním počítači svítil v jednom ze dvou režimů měření údaj 8,5 l/100 km (na vzdálenosti 2858 km). To odpovídá průměru, který získáte svižnější jízdou mimo město, kombinovanou s polovičním podílem městského provozu. Tam spotřeba rychle roste, když maximální údaj, který jsme po 50kilometrové projížďce Prahou zaznamenali činil bezmála 11 l/100 km. Není však pravda, že by nedokázala Fabia jezdit úsporně. Dokáže, ale ten kdo se tady musí snažit nejvíce je řidič! Na dálničním okruhu s délkou 45 km jsme při průměrné rychlosti 100 km/h (3000 ot./min na 5. převodový stupeň) odečetli spotřebu jen 4,7 l/100 km. Mnohem běžnější rychlost 130 km/h znamená už cca 3800 ot./min a spotřebu kolem 8 l/100 km. V běžném provozu (město, dálnice) je tedy spotřeba vysoká a pokud jste zvyklí jezdit třeba s turbodieselem svižně a za málo, tak budete mít s touto Škodou vyšší odběr než s jejími benzinovými konkurenty.


 

Fabia ,,Robusta"

Neradi bychom se opakovali a proto čtenáře, který hledá podrobnější popis nejžádanějšího vozu v Čechách a na Moravě, odkazujeme na dříve zveřejněné články a redakční test v psané podobě i jako videotest Roadlook (všechny odkazy najdete na konci textu). V následujícím textu proto zmíníme jen ty nejdůležitější charakteristiky zkoušeného vozu.

Prvním a velmi silným dojmem ze setkání s Fabií je pocit robustní konstrukce a stavby vozu. Většina materiálů má vysokou kvalitu a v našem případě je na špičkové úrovni také zpracování. Kvalita takto vyrobeného celku se těžko popisuje nebo dokonce měří. V mnoha technických parametrech je korejská i francouzská konkurence lepší, ale prodejci Škody dobře vědí, že sympatie vzbudí Fabia při osobním setkání se zákazníkem.

Příplatkový žlutý pastelový lak někomu připomíná žluté Felície jedné velké telekomunikační společnosti, jiné pozorovatele zarazila zvláštní vlastnost laku, který mění svůj odstín podle aktuálního světla. Ze sytě žluté se tak občas stává jen vybledlá světle žlutá. Testovaný automobil měl vyšší stupeň výbavy (Sport) a řadu položek výbavy na přání, takže výsledná cena se vyšplhala do vysokých sfér.

Za rozumnou považujeme volbu šestnáctipalcových kol ATRIA, které přispívají ke sportovnímu vzhledu vozu. Široké pneumatiky 205/45 R16 se podílejí na velmi dobrých brzdných schopnostech, druhou stranou mince je pak vyšší spotřeba. Komfort utrpěl kupodivu jen minimálně, což je v dnešní době aut s tuhými podvozky, příjemné zjištění.

Podvozek patří k silným stránkám Fabie. Vůz se snadno ovládá díky příjemně variabilnímu účinku posilovače řízení, který svou aktivitou neruší řidiče ve vlásenkách ani na dálnici. Svůj velký díl na chování vozu hraje přijatelná pohotovostní hmotnost a ve srovnání s tříválcovými turbodiesely o desítky kilogramů méně zatížená příď. Odpružení patří svým charakterem k tužším, sladění funkce pružin a tlumičů zaslouží pochvalu. Jízda po nerovné silnici ani s nízkoprofilovými pneumatikami není pro posádku utrpením.


 

Ach ta šířka...

...ta malé Fabie trápí už několik let a převzetí technického základu první generace odsoudilo i tu druhou k nerovnému boji s podstatně širší konkurencí. Použijete-li kabinu jako prostor pro čtyři, nebude malá vnitřní šířka pro cestují běžných rozměrů (a teď myslíme hlavně šířku, resp. hmotnost), velkou překážkou. Podélně i do výšky je místa více než dost, ale o zvětšování rozměrů a kontroverzním poměru výšky a šířky nové Škody, již bylo napsáno mnoho. Zavazadlový prostor má nadprůměrný objem a díky odkládacímu paketu také kapsy na stranách. Velmi praktická je plastová ohrádka, která asi nestojí mnoho, ale máte-li prázdný zavazadlový prostor a v něm jednu věc, udělá velkou službu.

Sedíte-li za volantem, budou vás těšit rozsahy nastavení volantu i sedačky. Pákou výškového nastavení sedadla i nadále pohnete při vystupování, takže nezbývá, než sedadle pokaždé znovu nastavit. Skvělá loketní opěrka s úložným prostorem by mohla být levnější (+3.000,-Kč), vyhřívání předních sedadel za 5.000,-Kč je v našich podmínkách dobrou investicí. Škoda o tom skromně moc nemluví, ale když koupíte Fabii s elektrickým ovládáním oken, pak vězte, že je jednodotykové u všech čtyř oken.


 

Trochu škoda je, že Škoda zvolila celkem malé rozměry sedadel, které dobře padnou lidem s konfekční postavou, ale starší generace Čechů (která tvoří významnou skupinu zákazníků), bude malý sedák zřejmě přetékat. Boční vedení těl v sedadlech je přiměřené určení vozidla.

Vnitřní čalounění sice využívá měkčené materiály jen v omezené míře (a jejich povrchová úprava nám připadala méně hodnotná, než například u větší Octavie), ale celkový dojem z kvality interiéru je dobrý.

Už jsme si zvykli, že vnější design dnes řidiče okrádá o výhled vzad i do stran (a Fabia v tomto ohledu nevybočuje). Dennodenně vás však bude na křižovatkách trápit také velmi omezený výhled z vozu šikmo vpřed. Čelní sklo je opravdu velmi malé a střecha končí daleko vpředu, takže sledování semaforu ve chvíli, kdy u něj stojíte jako první, vyžaduje předklonění řidiče ze standardní polohy za volantem. I to mají Roomster a Fabia společné.

Závěr

Škoda Fabia s nejlevnějším čtyřválcem se na českém trhu prodává za 310.900,-Kč. Naše výbava byla ještě o několik stupínků výše. Co tedy dostáváte? Rodinný automobil s robustní konstrukcí, dlouhý, vysoký a úzký interiér, nadprůměrný zavazadlový prostor, ale je průměrný motor.

Fabia sice nedostala plný počet hvězd v testech Euro NCAP, ale subjektivní pocit bezpečí máte v autě mnohem lepší, než v mnoha pětihvězdičkových modelech. Čím to je? Sedíte ve čtyřmetrovém automobilu s vysokou boční linií oken, za přístrojovou deskou, která vystupuje daleko do prostoru pro posádku a tvoří jaksi přirozenou hradbu, za níž má člověk tendenci se schovávat. To, co bylo získáno v subjektivním snímání bezpečnosti a kvality, bylo současně ztraceno ve výhledu, kterým se Fabia rozhodně chlubit nemůže.

Samotný motor je přiměřeně výkonný svému objemu, ale jeho zákazníky, kteří jsou za volantem zřejmě spíše klidnější, bude více zajímat ekonomická stránka věci. Pokud se vám totiž právě nebude dařit operovat v optimálním režimu práce motoru, musíte počítat s průměrnou kombinovanou spotřebou mezi 7,5 a 8 l/100 km. A to už je hodnota, která by směle mohla patřit výkonnější motorizaci 1,6 16V (77 kW).

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Škoda Fabia bazar